English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Good bye J-WRC [+FOTO]

Zařazeno : JWRC

Honza Froněk, 02.11.2010 10:00
Tisknout článek
Kategorie : WRC; zobrazeno : 7256x


Juniorský šampinonát J-WRC má za sebou rovných deset sezón života. Jeho derniéra proběhla minulý víkend ve Španělsku a bude nahrazen FIA Akademií. Pojďme se podívat, co se za deset let událo a komu juniorský titul pomohl do WRC.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Wikipedia
Foto: Wikipedia



Rok 2001
V sezóně 2001 se poprvé objevuje předzvěst juniorského šampionátu pod názvem FIA Super 1600 Drivers Championship, který je vypsán pro piloty do 28 let se speciály S1600. Kalendář obsahuje šest podniků ve Španělsku, Řecku, Finsku, Itálii, Francii a Británi. Prvnímu ročníku absolutně dominuje Sébastien Loeb s Citroënem Saxo S1600, který vyhrál pět podniků. Druhý byl klasifikován Ital Andrea Dallavilla s Fiatem Punto S1600. Mezi bodujícími se objevují i známá jména jako Francois Duval, Larry Cols, Cédric Robert nebo Corrrado Fontana. Na pódiu se prosazují pouze vozy Citroën Saxo, Peugeot 206 a Fiat Punto. Vyjímkou je druhé místo z Rally Sanremo Francoise Duvala, který startoval s Fordem Puma S1600. Bodovalo 16 pilotů.

Výsledky: Loeb 50b, Dallavilla 30b, McShea 12b


Foto: Rally-Live.com
Foto: Rally-Live.com

Rok 2002
Následující sezóna přinese již odpovídající název Junior World Rally Championship a odchod šampióna Loeba do továrního týmu Citroën. Kalendář opět obsahuje šest závodů, tentokráte v Monte Carlu, Španělsku, Řecku, Německu, Itálii a ve Velké Británii. Jediné vítězství Fordu Puma S1600 vůbec obstarává v Monte Carlu Francois Duval. Druhý ročník vyhrává Daniel Solá s Citroënem Saxo S1600, odměnou jsou mu dva starty v následující sezóně s tovární Xsarou WRC. Španěl ještě v roce 2004 startuje za tovární tým Mitsubishi, který v roce 2005 střídá za Ford a pak z vrcholných kruhů MS mizí. Druhý je opět Ital Dallavilla, který vyměnil Punto za Saxo. Mezi Citroëny, Peugeoty a Fiaty se na pódium prosazují mimo výše zmíněného Fordu Puma i Suzuki Ignis a Opel Corsa. Jezdců bodovalo 17 a objevují se mezi nimi jména jako Janne Tuohino, Daniel Carlsson nebo Gigi Galli.

Výsledky: Solá 37b, Dallavilla 29b, Tuohino 15b


Foto: ilkansivu.net
Foto: ilkansivu.net

Rok 2003
Sezóna 2003 přináší sedm soutěží v Monte, Turecku, Řecku, Finsku, Itálii, Španělsku a Británii a také nové speciály Renault Clio S1600 a VW Polo S1600. Právě s Cliem vlétl do šampionátu Francouz Brice Tirabassi, kterému k titulu stačily tři výhry a jedno druhé místo. Francouzovi ale titul mezi juniory dveře do WRC neotevřel, kromě několika sporadických startů. Možná, kdyby startoval s Citroënem, mohlo být vše jinak. Druhé místo obsadil Španěl Salvador Canellas se Suzuki Ignis S1600. O jedinou výhru VW Polo v J-WRC se postaral Kosti Katajamäki v Turecku. Jedno druhé místo si s Opelem Corsa připisuje Kris Meeke a na pódiu se také objevuje Guy Wilks s Fordem Puma. Celkem bodovalo 18 pilotů.

Výsledky: Tirabassi 38b, Canellas 36b, Carlsson 33b


Foto: ilkansivu.net
Foto: ilkansivu.net

Rok 2004
Čtvrtá sezóna obsahovala opět sedm soutěží (Monte, Řecko, Turecko, Finsko, Británie, Itálie a Španělsko) a byla velkým rokem pro vůz Suzuki Ignis. Suzuki na dvou závodech obsadilo kompletní pódium, třikrát mělo na pódiu dva vozy a dvakrát jeden vůz. Kromě Renaultu, Opelu a Fiatu se jiná značka do top 3 neprosadila. Šampionát vyhrál Per-Gunnar Andersson jak jinak, než se Suzuki Ignis S1600. Mladý Švéd si ještě musel pár let mezi juniory pobýt, než se podíval do WRC. O pouhé dva body utekl titul Nicolasovi Bernardimu s Cliem. Bodovalo opět 18 pilotů a objevují se mezi nimi jména jako Jarri-Mati Latvala, Xavi Pons, Luca Betti nebo Conrad Rautenbach.

Výsledky: Andersson 39b, Bernardi 37b, Wilks 34b


Foto: slotadictos.mforos.com
Foto: slotadictos.mforos.com

Rok 2005
Přesně v polovině života juniorského šampionátu přicházejí nové speciály. Citroën nahrazuje Saxo modelem C2 S1600 a Suzuki začíná s novinkou Swift S1600. Začínají se prosazovat i čeští piloti. Počet soutěží se rozrostl na osm v Monte, Mexiku, Itálii, Řecku, Finsku, Německu, Francii a Španělsku. Junioři tak poprvé vyrazili za hranice starého kontinentu. Podobně jako v prvním ročníku Sébastien Loeb, dominoval v tom pátém Dani Sordo s Citroënem C2 S1600. Hledání nových talentů mezi juniory fungovalo u francouzské značky na výbornou a tak se i Sordo objevuje následující rok v továrním týmu Kronos v přechodné fázi mezi Xsarou WRC a C4 WRC. Druhé místo vybojoval Guy Wilks, který začal sezónu s Ignisem a dokončil se Swiftem. Počet bodujících pilotů poklesl na 13. Martin Prokop obsadil celkové deváté místo a Pavel Valoušek jedenácté.

Výsledky: Sordo 53b, Wilks 35, Meeke 32b


Foto: kiver.fr
Foto: kiver.fr

Rok 2006
V šesté sezóně nabírá šampionát druhý dech, těší se velké popularitě a zároveň platí za jeden z nejnapínavějších roků. Počet soutěží se dostal na hodnotu devět a mimo Evropu se závodilo i v Argentině (Švédsko, Španělsko, Francie, Argentina, Itálie, Německo, Finsko, Turecko, Británie). Kromě Citroënu, Renaultu a Suzuki se již jiná značka v top 3 neobjevuje. S jednobodovým náskokem vyhrál titul Patrik Sandell s Renaultem Clio S1600 před Urmo Aavou se Suzuki Swift S1600. Ale ani Sandellovi titul život nezměnil a do top ligy se díky němu nepodíval. Martin Prokop vyhrál svou první soutěž ve Španělsku a byl celkově klasifikován jako desátý. Pavlovi Valouškovi se nedařilo, nejlépe zajel v Německu, kde dokončil třetí a byla to jeho poslední sezóna mezi juniory. Do šampionátu vstoupil i Slovák Jozef Béreš, který skončil celkově šestý. Bodovalo rekordních 24 jezdců a svou pouť odstartoval např. Michal Kosciuszko nebo Aaron Burkart.

Výsledky: Sandell 32b, Aava 31b, Andersson 29b


Ilustrační foto
Ilustrační foto

Rok 2007
Sedmá sezóna redukuje počet soutěží na číslovku sedm (Norsko, Mexiko, Itálie, Finsko, Německo, Španělsko, Francie) a opět dochází ke kosmetické úpravě názvu na FIA Junior Rally Championship (JRC). Poprvé se na pódium prosazuje jiný vůz než speciál Super 1600. Obhájce titulu Sandell startuje s Renaultem Clio R3, ale daří se mu vyhrát pouze ve Finsku. Titul podruhé, jako jediný pilot mezi juniory, získává Per-Gunnar Andersson a opět se Suzuki, tentokráte však s modelem Swift. Druhý titul s Japonským vozem otevřel mladému pilotovi dveře do továrního týmu pro sezónu 2008, kdy startoval v MS se Suzuki SX4 WRC. Druhý opět dokončil Urmo Aava, který pro změnu sehnal dostatek peněz a v roce 2008 startoval v MS se soukromým Citroënem C4 WRC. Třetí příčkou se blýskl Martin Prokop a pro příští rok ohlašoval útok na titul. Čtvrtý dokončil Jozef Béreš, pro kterého to byl poslední rok v MS mezi juniory. Celkem bodovalo 18 jezdců.

Výsledky: Andersson 43b, Aava 38b, Prokop 34b


Ilustrační foto
Ilustrační foto

Rok 2008
Osmá sezóna přinesla úpravu pravidel v podobě povinnosti Hansu a návratu slovíčka World do názvu. Model sedmi soutěží byl zachován (Mexiko, Jordánsko, Itálie, Finsko, Německo, Španělsko, Francie). Útok na titul ohlašoval Martin Prokop, ale rybník mu vypálil nováček Sébastien Ogier. Ten stejně jako jeho dva předchůdci s Citroëny, kteří získali titul, vyhrál sezónu na plné čáře. Prokop sice dokázal tři soutěže vyhrát, ale ze zbylých tří nominovaných přivezl pouze dva body. Citroën ještě před sezónou vyhlásil lákavé odměny pro první tři piloty C2 S1600. Na Prokopa tak zbylo pouze testování Xsary WRC. Jak už to tak u Citroënu bývá, Ogier pro sezónu 2009 putoval do Junior týmu. Druhý dokončil Aaron Burkart taktéž s vozem francouzského výrobce a jako odměnu startoval v sezóně 2009 s C4 WRC na Wales rally. Celkem bodovalo 19 posádek.

Výsledky: Ogier 42b, Burkart 34b, Prokop 32b


Ilustrační foto
Ilustrační foto

Rok 2009
V předposledním ročníku juniorského šampionátu již byl cítit úpadek a projevilo se to i na startovní listině. Nijak to však neubírá na sportovní hodnotě titulu Martina Prokopa, který musel tvrdě vybojovat s Michalem Kosciuszkem. Aaron Burkart tentokráte přesedlal na Suzuki Swift S1600 a dokončil třetí. Martin Prokop neputoval k Citroënu, ale do soukromého týmu a se speciálem Ford Fiesta S2000 brázdil letos tratě S-WRC. Celkem bodovalo 13 jezdců.

Výsledky: Prokop 46b, Kosciuszko 42b, Burkart 39b


Ilustrační foto
Ilustrační foto

Rok 2010
Derniéra juniorského šampionátu probíhá již jen na šesti soutěžích (Turecko, Portugalsko, Bulharsko, Německo, Francie, Španělsko) a zájem posádek je pramalý. O titul bojuje jen veterán Aaron Burkart se Suzuki a Hans Weijs s Citroënem. Rozhoduje se až na posledním podniku ve Španělsku, kde pro sebe získává titul Burkart. Kam budou kráčet jeho kroky v příští sezóně, je zatím ve hvězdách. Celkem bodovalo 13 pilotů.

Výsledky: Burkart 80b, Weijs 76b, Slavov 59b


Juniorský šampionát přinesl za deset let existence pěknou řádku výborných pilotů. Většinu z těch, kteří se mezi juniory pohybovali v popředí výsledkových listin, vídáme nebo jsme vídali ve WRC, S-WRC nebo IRC. Neprosadily se jen opravdové vyjímky.


Ilustrační foto
Ilustrační foto

Od příštího roku se můžeme těšit na FIA Akademii, kde bude startovat i český zástupce Jan Černý. Šestice pilotů vybraných právě během Španělské rally bude mít téměř všechny náklady zaplaceny. Ostatní piloti, kteří se budou chtít přihlásit, budou muset využívat totožný vůz Ford Fiesta R2 od M-Sportu. Náklady na sezónu by se měly pohybovat okolo 135 tisíc EUR.


/ Zpět na přehled článků

/Související články

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Dakar 2018: 8.etapa [AKTUALIZUJEME]

/ Další video...