Druhou polovinu osmdesátých a první polovinu let devadesátých bylo možné na tratích světových rally vídat vozy skupiny A, pro kterou platila poměrně přísná pravidla. Áčko muselo vycházet z vhodného sériového modelu s motorem 2,0 turbo a pohonem čtyř kol, který ale ne každá automobilka měla ve svém programu. V roce 1996 byla italská Lancia již několik let mimo světový kolotoč, Toyota si odpykávala roční distanc za plovoucí restriktor a MS se účastnily jen tři tovární týmy - Subaru, Mitsubishi a Ford.
Známý podvod týmu Toyota, který byl odhalen ve Španělsku v roce 1995, byl svým způsobem důsledkem přísných pravidel pro skupinu A. Jediným modelem japonské automobilky, vhodným pro stavbu soutěžního speciálu, bylo mohutné sportovní kupé Celica, které omezením průměru restriktoru turba přišlo o svoji jedinou výhodu ve vysokém výkonu. Toyota Team Europe, který vozy nasazoval, tak zkusil pravidla obejít plovoucím restriktorem, který za běhu motoru zvětšoval svůj průměr. Výsledkem bylo vyloučení ze sezóny 1995 a distanc pro rok další.
V sezóně 1996 se tak MS zdánlivě ocitlo ve slepé uličce. Jezdecký titul získal s přehledem Tomi Mäkinen, značkový pro změnu s velkým náskokem 555 Subaru World Rally Team. FIA pro rok 1997 připravila nová pravidla, která měla do MS přilákat další výrobce. Technická specifikace WRC - World Rally Car - umožňovala stavbu přeplňované čtyřkolky i automobilkám, které takovýto sériový model neprodukovaly.
Ilustrační foto
Svoje WRC během čtrnácti let platnosti pravidel, která ale byla postupem času mírně pozměněna, postavilo deset automobilek na bázi čtrnácti sériových modelů, vezmeme-li ale v potaz dvě generace Fordu Focus, tři různé výchozí modely Subaru Impreza a dvě výrazně odlišné generace Lanceru WRC dostáváme se celkem k osmnácti svébytným vozům. U Subaru se v letech 2001 až 2007 ještě výrazně třikrát měnil design a ostatní výrobci také své vozy různě kosmeticky a technicky měnili, dopočítat se tak celkového počtu evolucí, generací a verzí je v podstatě nemožné. Pro potřeby tohoto seriálu budeme vozy odlišovat pouze podle továrního názvu. Zbývají nám tedy Fordy Escort a Focus, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Seat Cordoba, Škody Octavia a Fabia, Peugeoty 206 a 307, Hyundai Accent, Citroeny Xsara a C4, Mitsubishi Lancer a Suzuki SX4.
Na svém vrcholu byly vozy WRC prošpikovány moderní technikou, používaly "vesmírné" materiály a logicky tak byly neskutečné drahé. Kategorie WRC přinesla sekvenční řazení joystickem u volantu, které bylo následně vytlačeno hydraulickým řazením pomocí pádel nebo kruhů na volantu. Dalšími finesami bylo vstřikování vody do motoru, tři elektronicky řízené aktivní diferenciály nebo aktivní podvozek, který udržoval kola v kontaktu s vozovkou. V rámci snižování nákladů postupně WRCa o část svých technických vymožeností přišla, přesto ale zůstala velmi atraktivní podívanou a to i přes to, že se postupem času stala méně divokými. Stále zůstalo platné heslo Armina Schwarze, že vrcholná kategorie rally vozů musí být bestie, při jejímž sledování se vám ježí chlupy na krku. Stále také platilo, že WRC letící po šotolině místy popírá fyzikální zákony...
Dnes vám nabízíme ještě statistiku a fotografie všech vozů WRC, v dalších dílech si projdeme jednotlivé sezóny 1997 až 2010.
WRC statistika podle modelů:Citroen Xsara WRC - tituly jezdci: 3
tituly značky: 3
vítězství: 33
další pódiová umístění: 53
Ilustrační foto
Citroen C4 WRC - tituly jezdci: 4
tituly značky: 3
vítězství: 36
další pódiová umístění: 54
Ilustrační foto
Ford Escort WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 2
další pódiová umístění: 21
Ilustrační foto
Ford Focus WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 2
vítězství: 43
další pódiová umístění: 108
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Hyundai Accent WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 0
další pódiová umístění: 0
Ilustrační foto
Mitsubishi Lancer WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 0
další pódiová umístění: 3
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Peugeot 206 WRC - tituly jezdci: 2
tituly značky: 2
vítězství: 24
další pódiová umístění: 41
Ilustrační foto
Peugeot 307 WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 3
další pódiová umístění: 23
Ilustrační foto
Seat Cordoba WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 0
další pódiová umístění: 3
Ilustrační foto
Subaru Impreza WRC - tituly jezdci: 2
tituly značky: 1
vítězství: 35
další pódiová umístění: 56
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Suzuki SX4 WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 0
další pódiová umístění: 0
Ilustrační foto
Škoda Octavia WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 0
další pódiová umístění: 1
Ilustrační foto
Škoda Fabia WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 0
vítězství: 0
další pódiová umístění: 0
Ilustrační foto
Toyota Corolla WRC - tituly jezdci: 0
tituly značky: 1
vítězství: 4
další pódiová umístění: 27
Ilustrační foto