Peugeot 308 prošel v nedávné době faceliftem a zastoupení francouzské automobilky nám poskytlo pětidveřovou verzi k cestě na Finskou rally. Pod kapotou vozu ševelil motor 1,6 eHDI o výkonu 112 koní ve spojení s šestistupňovým automatem 2-tronic. Auto nezajížděl nikdo jiný než úřadující mistr České republiky Pavel Valoušek, který najel přes 4000 kilometrů s průměrnou spotřebou 6,6 litru na 100 km. Že Valda vůz moc nešetřil bylo jasné, ale překonat ho ve spotřebě s plně naloženým vozem obsazeným 4 osobami a střešním boxem…
Na rally s Peugeotem 308 eHDI
Facelift vozu náramně prospěl. Přední a boční silueta působí velmi dynamicky. Předku testovaného vozu dominovaly protáhlé světlomety, chromování kolem mřížky chladiče zase skvěle doplňovaly LED diody kolem mlhovek integrovaných do předního spoileru. Při pohledu z boku nepřehlédnete velká zpětná zrcátka s integrovanými blikači. Mřížky mezi držákem registrační značky na zádi umocňují sportovní pocit z auta.
Na rally s Peugeotem 308 eHDI
Kufr pětidveřového provedení nevypadal z fotek moc velký, proto jsme radši před cestou zapůjčili 300 litrový box na střechu. Zdání klame a do kufru se nakonec povedlo téměř všechny věci naskládat a na střechu jsme dali jen drobnosti na kempování a několik plechovek českého piva. První příjemné překvapení Peugeotu. Kufr tedy pro běžné používání bohatě dostačuje a když se chystáte na rally pod stan ve čtyřech lidech stačí dát box na střechu. S verzí kombi pak odvezete úplně všechno.
Na rally s Peugeotem 308 eHDI
Cesta do Finska vedoucí přes rozkopané Polsko, které se snaží na poslední chvíli dostavět síť dálnic před Mistrovstvím Evropy ve fotbalu, je vždy velice dlouhá a komfortní auto ji dokáže zpříjemnit. Peugeot si nás v interiéru doslova hýčkal. Posez ve sportovních polokožených sedačkách s výrazným bočním vedením je příjemný a najít správnou polohu za volantem není problém. Za téměř dvoumetrového řidiče se na zadní sedačku bez problémů posadí stejně vysoký cestující. Interiér z měkčených plastů rozhodně nepůsobí laciným dojmem a ani na divokých polských cestách nikde nic nevrzalo. Množství odkládacích schránek umožní rozmístit po celém voze řadu drobností. Do klimatizované schránky před spolujezdce není problém dát 4 půllitrové plechovky s energetickým nápojem, do kapsy ve dveřích se zase vejde láhev s pitím. Vtipně řešenou přihrádku pod sedadlem spolujezdce jsme proměnili na „bar“ s müsli tyčinkami. V důvtipu řešení odkládacích schránek si nezadá ani se Škodou Octavia. Další body pro Peugeot.
Na rally s Peugeotem 308 eHDI
O pohodu na palubě se starala dvouzónová klimatizace a vhod přišlo i rádio s bluetooth pro připojení mobilního telefonu. Vůz byl vybaven vyklápěcí navigací. Její ovládání bez dotykového displeje bylo ale poněkud kostrbaté a na hledání různých „oslích stezek“ na rally se více hodí externí přístroj. Parkování pomocí předních i zadních senzorů nebyl problém a auto i díky svým rozměrům zaparkujete téměř všude. Na dlouhých rovinách přes Pobaltí přišel vhod tempomat. Senzor stěračů bylo lepší za vytrvalého deště přepnout na manuální režim.
Na rally s Peugeotem 308 eHDI
Motor 1,6 eHDI s výkonem 112 koní dokázal i plně naložený vůz slušně rozhýbat a při předjíždění mu nechyběla dynamika. Ve spojení s šestistupňovým automatem 2-tronic je jako stvořen pro dálkové cesty. Automatika řadí podle představ řidiče, jen vyjímečně se stalo, že reagovala s menší prodlevou. Do řazení automatu je vždy možno zasáhnout pádly pod volantem nebo jimi řadit ručně. Nechybí ani sportovní režim, který motor vytáčí na hranici nejvyššího výkonu. A jak nakonec dopadla spotřeba? Valdu jsme překonali. Na 5122 ujetých kilometrů jsme s plně naloženým vozem a střešním boxem dosáhli na průměr 6,1 litrů. A to při průměrné rychlosti 71 km/h. S nenaloženým vozem nebude problém jezdit kolem 5 litrů. Dojezd na plnou nádrž se pak pohybuje kolem 1000 kilometrů.
Narazili jsme i na Zdeňka Hrůzu s podobným vozem
Peugeot 308 je i ve verzi hatchback ideálním vozem pro cesty nejen na rally. Slušná spotřeba redukuje náklady na palivo, automat ve spojení s tempomatem zase zpříjemní dlouhé cesty po dálnici i mimo ni. Jediným limitujícím faktorem je nižší světlá výška vozu a nízko položené „lízátko“ předního spoileru, na kterém bylo vidět, že už i někdo před námi s ním o něco škrtnul.
Fascinace lvem
Byť někteří členové posádky koukají na vozy francouzské provenience skrze prsty, Peugeot 308 nás všechny velmi příjemně překvapil. Jeden člen naší finské výpravy dokonce zvažuje koupi tohoto modelu, protože cena je více než lákavá.