English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Úvahy nad smyslem MS týmů a dalších pecek

Radek Vojtěchovský, 13.02.2012 14:22
Tisknout článek
Kategorie : WRC; zobrazeno : 4693x


Kromě daleko lepší medializace potřebuje MS v rally i průhlednější pravidla, která budou srozumitelnější lajkům. A pohopitelné každému v současné době MS týmů rozhodně není. A najdou se i další věci.
Rally je přece velmi atraktivní, tak kde je chyba?
Rally je přece velmi atraktivní, tak kde je chyba?
Ono v současné chvíli není týmové hodnocení ani příliš smysluplné, protože buď jak buď, přináší jedinou relevantní informaci a to rozdíl bodů mezi továrním Citroenem a továrním Fordem. Do role továrního týmu Mini byl pasován WRC Mini Team Portugal, ale body nezískává - proč? Bylo to někde vysvětleno? A kdyby získával, bylo by nezasvěcenému divákovi (resp. čtenáři) jasné, jak mohl bodovat do MS týmů Araujo, jinak umístěný ve druhé desítce, nebo ještě hůře Nobre, který byl ve Švédsku před svým odstoupením absolutně poslední?

Naopak, "sesazený" fabrický tým Prodrive o možnost získávat body přišel, ale v bodové tabulce bude stále figurovat se svým ziskem z Monte. Jak má opět laik chápat situaci, kdy jezdci Prodrivu budou startovat na soutěžích, ale tým bodovat nebude? Pochopí vůbec člověk, který WRC nesleduje denně to, co se dělo okolo BMW, Mini a Prodrivu, když při pohledu do startovních listin se prakticky nic nezměnilo?

Otázka další, v seznamu registrovaných týmů je Adapta, Mads Ostberg dokončil Švédskou Rally na třetím místě, Adapta ale nemá v tabulce ani bod. Proč? Přiznám se, nevím to ani já, který dění okolo WRC sleduji prakticky denně.

Ono obecně, jaký smysl mají jednočlenné týmy v MS týmů sešněrovaného pravidly a pod hrozbou drsných finančních testů? Jasné, Al-Attiyah potřebu někde ukázat jméno Qatar a šejkové sypou peníze do továrního týmu Citroen ale jinak bude situace mezi Citroen Junior WRT (Neuville) a Qatar WRT (Al-Attyiah) jen nepřesně reflektovat situaci mezi zmíněnými jezdci v jezdecké tabulce. Měřit s nimi juniorku Fordu nelze, ta jede a boduje dvěma vozy. Takže MS týmů spočívá v porovnání dvou továrních týmů, junior tým Fordu nemá rovnoceného soupeře a pak si to mezi sebou "rozdají" Neuville s Al-Attiyahem. Za předpokladu, že body ještě nebudou přičteny Adaptě, v případě, že by se třeba jednalo jen o administrativní chybu.
Tabulka MS týmů na wrc.com - z toho je přece vše jasné!
Tabulka MS týmů na wrc.com - z toho je přece vše jasné!

Proč se asi do hodnocení týmů nepřihlásil Go Fast! Henninga Solberga a Matta Wilsona? Protože pokud by jim sponzor nepokryl celou sezónu, tak se nejen nesvezou, ale ještě vyfasují pořádný flastr. Není také možné, aby tým (myšleno satelnitní, ne tovární) na některých soutěžích bodoval jedním vozem a některých dvěma, satelitní týmy musí totiž ji při registraci nahlásit (a zaplatit) jeden, nebo dva vozy. Jak by bylo jednoduché, aby se Adapta přihlásila jako tým s prvním jezcem Ostbergem a na některých soutěžích za ně bodoval třeba Brynidsen, který by rád sehnal budget na obsáhlejší program, ale v současné chvíli ho pohromadě nemá. Pokud by to takto udělalo více týmů, hned by bylo o náboj postaráno. Pod hrozbou postihů si to ale dnes nikdo nedovolí.

Celá rošáda okolo Mini byla proto, že Prodrive nemá peníze na záoceánské podniky, kdyby ale z umístění v MS týmů něco plynulo - třeba jako v F1 podíl z příjmů za prodej vysílacích práv - určitě by se Richards mohl přetrhnout, aby o umístění zabojoval i za oceánem. Takhle se nelze divit, že je se situací spokojený. Rozjel projekt, začal prodávat vozy a teď nemusí za své ani za oceán, to je paráda, ne? Sordo si nějaké soutěže odjede a že to odnesl Meeke? Sorry hochu, to je prostě byznys.

FIA vypsala výběrové řízení na promotéra MS, doufejme, že přijde natolik silný subjekt, aby ve svém vlastním zájmu dokázal FIA dotlačit ke zpřehlednění pravidel a díky tomu dokázal nabídnout WRC širším masám. MS týmů je názorným příkladem toho, co by bylo třeba zjednodušit, třeba tím, že budou bodovat značky, nikoliv týmy, podle modelu IRC.

Ale není to jen MS týmů. Ví někdo, jaký význam mělo přejmenování pravidla SupeRally na Rally2? To je vysloveně koncepční krok. Něco co už všichni znají a za ta léta se označení vžilo pro návrat do soutěže na jakékoliv úrovni, nejen v MS, tak to přejmenujeme, ať je trochu chaos. Další příklad, shakedown a startovní pořadí. Jak neznalý vnímají to, že na některé soutěži se jede shakedown a na některé kvalifikace? Proč na Monte jel vedoucí jezdec první a ve Švédsku dvacátý? Opodstatnění kvalifikace na šotolinách (a sněhu je), byť tím shakedown pro diváky trochu ztratil na atraktivitě, tak proč ale pravidlo není jednotné pro všechny soutěže? I ty, kde nemá plné opodstatnění.
Takhle nějak to vidí španělští kolegové, nelze než souhlasit...
Takhle nějak to vidí španělští kolegové, nelze než souhlasit...

Na Monte si hodně lidí myslelo, že Bryan Bouffier jede na divokou kartu v SWRC, odpovídalo tomu jeho startovní číslo a startovní pozice, ve výsledcích SWRC ale není. Proč tedy neměl číslo logicky podobné jako Arzeno, Melichárek a další s S2000? Stejně tak Ogier s Fabií ve smečce WRC (byť výsledkově do ní patří) asi příliš pochopitelně pro laiky nepůsobí. Systém priorit je podle všeho trochu přežitkem, který přehlednosti a pochopitelnosti rallysportu příliš neprospívá.

Jsem jediný, koho napadají výše uvedené otázky?

PS: Jak může oficiální web wrc.com obsahovat chyby, vždyť odsud často budou čerpat další novináři. Ale téměř měsíc bylo chybně bodování jezdců (Araujo vs. Prokop). Web bez jakéhokoliv feedbacku je dvojsečná zbraň...

/ Zpět na přehled článků

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Dakar 2018: 2.etapa [AKTUALIZUJEME]

/ Další video...