English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Hirvonenova vítězná premiéra s Citroënem

Zařazeno : MS1212, Hirvonen

Kateřina Juráňová, 22.10.2012 18:31
Tisknout článek
Kategorie : WRC; zobrazeno : 2879x


Po osmi umístěních na stupních vítězů v této sezoně a po dvou druhých místech na Sardinii se finská posádka Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen konečně dočkala prvního vítězství s Citroën Total World Rally Teamem. Tento výsledek jim současně dává jistotu druhého místa v celkovém hodnocení mistrovství světa WRC 2012 ještě před posledním startem.
Hirvonenova vítězná premiéra s Citroënem
Hirvonenova vítězná premiéra s Citroënem

Co tomu předcházelo? Jako rozhodující se ukázala být už druhá etapa soutěže, resp. rychlostní zkouška číslo 3.

Osudová RZ 3
Během několika kilometrů na Monte Lerno (RZ3) Sébastien Loeb a Daniel Elena a jejich DS3 WRC zastavili na krajnici. „Trochu jsme neodhadli rychlost podle našich not a v zatáčce jsme zachytili o kameny, které byly na vnější straně zatáčky. Hned jsem věděl, že máme poškozené řízení. Pokusil jsem se sice pokračovat, ale auto bylo úplně zablokované a musel jsem ho odstavit na krajnici.  Při seznamovacích jízdách jsme právě ve stejném místě prorazili pneumatiku, a tak jsem se soustředil na tento moment víc než na rychlostní poznámky. To byl i důvod, proč jsem udělal tuto chybu. Pravděpodobně bych z toho vyvázl, kdybych nejel na doraz. Jsem zklamaný, že jsem vypadl, protože mě to tady dost bavilo. Vzhledem k tomu, že už není nic v sázce, rozhodli jsme se druhý den nepokračovat.“

Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul měli také problém na RZ 3.  „Nebyl jsem zcela soustředěný na Nicolasovy rychlostní poznámky a udělal jsem chybu. Vyjeli jsme mimo, a auto skončilo na boku,“ líčil pilot Qatar World Rally Teamu. „Zhruba po šesti minutách jsme dokázali tohle místo opustit. Můj DS3 WRC sice běžel, ale ztratili jsme dost oleje, takže jsme se raději rozhodli odstoupit. Navíc jsem si popálil prsty, když jsme auto tlačili. Na konci dne bych asi měl problémy i s tím. Počkáme a uvidíme, jestli budeme moci pokračovat díky pravidlu Rally2.“

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen se ujali vedení v rally právě od zmíněné rychlostní zkoušky a bez problémů zvládli i poslední etapu. Ta měla na programu dva průjezdy na rychlostní zkoušce Gallura (8,24 km) a nepřinesla už větší vzrušení. Odstupy mezi prvními čtyřmi už byly značné. I když v sázce byly ještě bonusové body za Power Stage, posádky na trati Olbia se do útoku příliš nehnaly a spíše bránily své pozice.

Yves Matton – poslední peříčko na čepici
Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen disponovali pohodlným náskokem půldruhé minuty, aby bezpečně dopluli do cílového přístavu. Pár sekund sice ztratili, dokončili ale soutěž bez vážnějšího incidentu. Celý Citroën Total World Rally Team měl velikou radost z toho, že vyhrál už devátou rally z dvanácti v této sezoně.

„Vítězství Mikko Hirvonena  a Jarmo Lehtinena s Citroënem bylo jedním z našich cílů pro závěr sezony,“ potvrdil Yves Matton, stájový šéf Citroën Racing Teamu. „Od Rally Portugalsko jsme cítili určitý dluh vůči nim a je skvělé vidět, že vyhráli právě tady. Výsledek jim ale nikdo nenaservíroval na stříbrném podnose. Museli podat výkon na nejvyšší úrovni od začátku soutěže a ostatní posádky, které s nimi bojovaly o vedení, dělaly chyby. Máme za sebou dlouhé dny, během nichž jsme museli čelit jedné z nejnáročnějších tratí celé sezony. Po vítězství v Poháru konstruktérů a titulu mezi piloty na Rally Francie jsme přidali poslední peříčko na naši čepici díky prvnímu vítězství Mikka. Je to pro něho zatím jen první krok kariéry a my se budeme snažit mu co nejvíc pomoci k dosažení dalších met v roce 2013.“

Hirvonen – konec netrpělivosti
Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen byli v celkovém hodnocení mistrovství světa druzí v letech 2008, 2009 a 2011, nyní dosáhli svého patnáctého vítězství ve WRC v kariéře, když jejich poslední prvenství se datuje do Austrálie 2011.

„Jsem velmi šťastný, že se mi podařilo poprvé v této sezoně vyhrát s Citroënem. Od února jsem stál na pódiu mnohokrát, ale už jsem začínal být roztrpčený z toho, že se nemohu dostat až úplně nejvýš. Po krátkém, velmi krátkém souboji se Sébastienem Loebem, jsem musel být velice trpělivý, abych tuhle rally nakonec vyhrál. Jsem vděčný za to, že jsem vyhrál právě tady a mohu tak poděkovat všem v týmu, kteří zase pro mě odvedli maximum, abych se zlepšoval. S mým inženýrem jsme v posledních týdnech udělali spoustu práce a cítím, že se zlepšuji neustále. Už se nemohu dočkat Rally Španělsko, rád bych sezonu zakončil stylově!“

Thierry Neuville dostal další lekci
Posádka Qatar World Rally Teamu na DS3 WRC Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul skončila v Itálii na nebodované pozici. Po vypadnutí v druhé etapě měli Belgičané v dalším programu hodně příležitostí se opět mnohé naučit. DS3 WRC připravené od Citroën Racing Technologies měla také italská posádka Luca Pedersoli a Matteo Romano, kteří dojeli na desátém místě.  

Thierry Neuville sahal po stupních vítězů už v Alsasku, a tak měl v plánu ještě lepší umístění v Itálii.  V úvodu rally to tak i vypadalo, když po čtvrtku figuroval na 4. místě. Druhý den mu ale vůbec nevyšel.

„Udělal jsem chybu na RZ 3. Nebyl jsem dost koncentrovaný, chybně jsem si vyložil rychlostní zápis. Střihli jsme zatáčku a auto skončilo na boku. Zvládli jsme auto obrátit zpět za pomoci dvou pořadatelů, ale popálil jsem si ruku.“
 
Po ztrátě šesti minut s tímto karambolem, Thierry pro ten den skončil. „Z motoru vyteklo hodně oleje, když se auto převalilo na stranu, a tak jsme raději volili variantu nepokračovat a vyhnout se celkovému zničení.“

Mechanici a lékaři se postarali o DS3 WRC a Thierryho prsty natolik, že jezdec Qatar World Rally Teamu mohl pokračovat v sobotu ráno. „Především musím poděkovat lékařům, bez nich bych nebyl schopný se do auta vůbec vrátit. Hodně jsme se zase naučili. Byli jsme jednou z prvních posádek na sobotní trati, takže nás čekalo hodně vymetání,“ řekl Thierry. „Zapracovali jsme na nastavení auta, abychom ho přizpůsobili stávajícím podmínkám. Cítil jsem, že jsem se zlepšil na druhých průjezdech. Zajeli jsme tři nejlepší časy z pěti za celé odpoledne.“

Za bod do celkového hodnocení mistrovství světa vděčí třetímu času na Power Stage.  „Výsledek není takový, jaký jsme si přáli, ale vinu mohu dávat jen sám sobě. Podobně jako po každé rally cítím větší zkušenost pro další starty. Potřeboval bych na úplný závěr sezony nějaký lepší výsledek.“

Ital Luca Pedersoli bral bod za desáté místo. „Je to pro mě ohromná čest pilotovat tak skvělé auto, jakým je DS3 WRC,“ uvedl druhý muž mistrovství Evropy 2004. „Celý víkend byl těžký hned z několika důvodů: řadu let jsem vůbec nejel na šotolině, neměl jsem prakticky žádnou zkušenost s tímto autem, jen během dvou seznamovacích jízd. Nebyl jsem asi moc rychlý, ale snažil jsem se vyhnout se problémům a dojet do cíle bez nějakých chyb. Umístění na 10. pozici je pro mě ohromná prémie!“

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Racing-Mania.cz

Hirvonenova vítězná premiéra s Citroënem

22.10.2012 18:31

Článek Kateřina Juráňová, WRC

Racing-Mania.cz

Sardínie - cíl: Slaví Hirvonen, Novikov i Tanak

21.10.2012 11:44

Seriál Radek Vojtěchovský, WRC

Hirvonen reaguje na kritiku

Hirvonen reaguje na kritiku

10.09.2014 10:59

Článek Antonín Straka, WRC

Racing-Mania.cz

Mikko Hirvonen jmenován rally jezdcem roku

07.12.2009 10:44

Článek Radek Vojtěchovský, WRC

Hirvonen odmítl Toyotu

Hirvonen odmítl Toyotu

11.07.2016 15:43

Článek Honza Froněk, WRC

Hirvonen, Hänninen a Bouffier testeři u Toyoty

Hirvonen, Hänninen a Bouffier testeři u Toyoty

28.01.2016 20:46

Článek Honza Froněk, WRC

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Mikko Hirvonen Crash WRC Rally Finland 2010

/ Další video...

/Nejnovější fotogalerie

Rally Český Krumlov 2019

Česká rally, Červ Jaroslav
Rally Český Krumlov 2019 - Česká rallyRally Český Krumlov 2019 - Česká rallyRally Český Krumlov 2019 - Česká rally

Rally Český Krumlov 2019

Česká rally, Štokr Miroslav
Rally Český Krumlov 2019 - Česká rallyRally Český Krumlov 2019 - Česká rallyRally Český Krumlov 2019 - Česká rally

Rally Český Krumlov 2019

Česká rally, Froněk Honza
Rally Český Krumlov 2019 - Česká rallyRally Český Krumlov 2019 - Česká rallyRally Český Krumlov 2019 - Česká rally