English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

IRC zavřelo oponu, již brzy ji otevře nové ME

Zařazeno : ME2013

Radek Vojtěchovský, 11.11.2012 17:25
Tisknout článek
Kategorie : IRC; zobrazeno : 7926x


Kyperská Rally uzavřela sedmileté trvání seriálu Intercontinental Rally Challenge, seriálu, který po MS dědil soutěže i jezdce a českým fanouškům přinesl mnoho radosti.
Věčně druhý Jan Kopecký, značka Škoda ale poslední tři roky ovládla...
Věčně druhý Jan Kopecký, značka Škoda ale poslední tři roky ovládla...

Seriál vznikl v roce 2006 pod názvem International Rally Challenge, o rok později změnil jméno na „Intercontinental“, ale právě výlety na jiné kontinenty se s přílišným ohlasem nesetkaly. Navíc zrovna nekorespondovaly s původní myšlenkou série: "dát nové příležitosti mladým amatérským jezdcům". Výlety do Keni, Brazílie či Argentiny absolvovaly jen tovární týmy, které se seriálu účastnily. Čínskou Rally, která seriál uzavírala v letech 2007 a 2008, nebo Safari v roce 2009 dokonce do svého programu nezahrnuli žádní pravidelní účastníci seriálu, jen místní jezdci.

Když byla řeč o továrních týmech, v IRC byl vždy vypsaný šampionát značek a tak seriálem prošly i plně tovární týmy. Jako první italský Abarth, pak prostřednictvím polosoukromých týmů francouzský Peugeot, který sérii naprosto ovládl do následného příchodu továrního Škoda Motorsportu. Posledním plně továrním týmem, který se v sérii prezentoval by malajský Proton, který ale na velké úspěchy nikdy nedosáhl. I ostatní značky musely být v IRC registrovány, čehož v průběhu let využilo Mitsubishi, Subaru, VW, Honda, později pak svým jezdcům možnost bodovat s hodnocení jezdců s dvoukolkami daly i značky Renault a Citroen. Byť je v tabulce vítězů uveden Dani Sordo s vozem Mini JCW S2000, Mini svoji registraci nedokončilo. Právě registrace značek je věc, která příliš nepomáhala jednoduché pochopitelnosti a interpretaci výsledků pro laiky a právě jednoduchost současné mezinárodní rally scéně chybí.

...před ní hrál prim Puegeot.
...před ní hrál prim Puegeot.

První dva roky se v IRC bojovalo jen v absolutním pořadí, od sezóny 2008 byl přidán 2WD Cup a poslední dva roky se jede i Production Cup. Galerii šampiónů tedy zahájíme mistry v absolutním hodnocení – jen jeden jezdec získal tituly dva – Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia 2000) 2012 a 2011 a pak zpět v běhu času Juho Hanninen (Škoda Fabia S2000), Kris Meeke (Peugeot 207 S2000), Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000), Enrique García-Ojeda (Peugeot 207 S2000) a Giandomenico Basso (Abarth Grande Punto S2000). Značkové tituly drží Abarth (2006), Peugeot (2007, 08 a 09) a Škoda (2010, 11 a 12). Vítězství v 2WD Cupu drží postupně Marco Cavigioli, Denis Millet, Harry Hunt, Jean-Michael Raoux a letos opět Harry Hunt. Tři značkové tituly drží Peugeot, loni se radovala Honda a letos Renault. Production Cup loni vyhrál Toshi Arai se Subaru a letos Robert Consani s Renaultem Mégane RS. Ten měl šanci stát se vítězem Production i 2WD Cupu, ale o vítězství ve dvoukolkách v poslední soutěži přišel. Bez zajímavosti není, že IRC má i svého korunního prince, věčně druhého Jana Kopeckého, který se stal vicemistrem 4x po sobě v rozmezí let 2009 a 2012.

Když se podíváme na vítěze jednotlivých soutěží, je rekordmanem Juho Hanninen, který vyhrál celkem 11x, na druhém místě se na předposledním podniku letošní sezóny osamostatnil Giandomenico Basso (8x) a o třetí se dělí se sedmi triumfy Jan Kopecký a Freddy Loix. Mistr sezóny 2009 Kris Meeke zvítězil celkem pětkrát a dvojnásobný šampión Andreas Mikkelsen má paradoxně na kontě jen čtyři vítězství, stejně jako Luca Rossetti a Nicolas Vouilloz. Mezi značky jsou vítězství rozdělena následovně: 27x Škoda, 22x Peugeot, 9x Abarth, 6x Ford, 4x Mitsubishi a 1x Mini.

Abarth byl prvním továrním týmem v IRC.
Abarth byl prvním továrním týmem v IRC.

Skladbou kalendáře bylo IRC velmi flexibilní. Jednak se často jelo na soutěžích ME (Barum, Ypres, Madeira...), pak často IRC přebíralo soutěže vypadlé trvale nebo dočasně z MS (Monte, Korzika, Sanremo, Argentina...). Skladba kalendáře ale často i škodila, když bylo upuštěno od drahých výletů na jiné kontinenty, vysloužil si seriál přezdívku Island Rally Challenge, když jednu sezónu tvořily povětšinou soutěže na ostrovech okolo Evropy, což bylo složité na logistiku menších týmů. Letos se zase seriál přesunul své aktivity do střední a východní Evropy a ani tyto soutěže se nesetkaly s velkým ohlasem mezi posádkami.

Kromě "odkládání" soutěží z MS do IRC přicházeli i jezdci, kteří v MS nenašli uplatnění. Díky tomu bylo možné i ve Zlíně vidět taková jména jako Toni Gardemeister, P-G. Andresson (2x juniorský mistr světa), Patrik Sandell (juniorský mistr světa), Kris Meeke, Guy Wilks a Toshi Arai (produkční mistr světa).

Čím však IRC prolomilo a nastavilo vysokou laťku i například pro MS byly přímé televizní přenosy Eurosportu, který byl promotérem šampionátu. Například na Monte dokázal Eurosport živě odvysílat všechny odjeté rychlostní zkoušky. Živě se vysílalo i například z Ypres, Sardínie, Korsiky, Kypru a letos konečně i ze Zlínské Barumky.

Třída R5, budoucnost nejprestižnějšího evropského závodění.
Třída R5, budoucnost nejprestižnějšího evropského závodění.

Nyní přichází ME, do kterého se současné IRC přetransformuje. IRC v posledních letech roli upadajícího ME v podstatě suplovalo, bylo zdrojem talentů pro MS a tak je logické, že fungující koncept s dobrým promotérem získá oficiální status, bude mít kalendář nekryjící se s MS a na rozdíl od IRC bude otevřené pro všechny značky (nebude se vyhlašovat titul ve značkách) a jezdce.

Seriálu IRC tak nezbývá, než poděkovat, popřát mu příjemný odpočinek v historii a archivech a novému ME hodně štěstí. Sezóna začíná již za necelé dva měsíce na Janner Rallye v Rakousku.

/ Zpět na přehled článků

/Související články

ERC 2013: Všechny tituly rozdány předčasně

ERC 2013: Všechny tituly rozdány předčasně

16.10.2013 22:00

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

San Marino vypadává z kalendáře ERC

30.04.2013 18:52

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Dacia Logan míří do ME

06.04.2013 12:25

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Změny v kalendáři ME

12.02.2013 20:44

Článek Honza Froněk, ME

Racing-Mania.cz

Rally Class v Mistrovství Evropy

08.02.2013 11:06

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Z televize do ME

26.01.2013 16:17

Seriál Radek Vojtěchovský, WRC

Racing-Mania.cz

Úprava Fiesty pro Kubicu povolena

14.12.2012 13:59

Článek Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Breen jedná se Saintelocem o ME

14.12.2012 10:59

Článek Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Změna v kalendáři ME

14.12.2012 09:54

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Kalendář Mistrovství Evropy 2013 kompletní

11.12.2012 14:10

Článek Honza Froněk, ME

Více souvisejících článků! Více souvisejících článků!

Racing-Mania.cz

Riedemann chystá návrat na mezinárodní scénu

03.12.2012 15:48

Článek Radek Vojtěchovský, WRC

Racing-Mania.cz

Další zájemci o nové ME

29.11.2012 16:15

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Nové ME láká hvězdy

27.11.2012 13:59

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Fiesta R5 je téměř hotová

20.11.2012 19:05

Článek Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Nové logo evropského šampionátu

16.11.2012 13:26

Seriál Honza Froněk, ME

Racing-Mania.cz

Téměř finální kalendář ME 2013 je na světě

05.11.2012 10:29

Seriál Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

M-Sport vstoupí v příštím roce do ME

14.10.2012 16:04

Článek Radek Vojtěchovský, ME

Racing-Mania.cz

Návrh kalendáře ME 2013 čítá 12 podniků

10.10.2012 23:05

Článek Honza Froněk, ME

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/M-Sport testuje Fiestu R5 na španělském asfaltu [VIDEO]

/ Další video...