Mitsubishi ASX už nějaký ten rok silnice brázdí. Citroën v případě vozů SUV sáhl ke spolupráci právě s japonskou automobilkou a C4 Aircross vstoupil na český trh v první polovině roku 2012. Původně jsme měli dostat vůz s motorem 1,6 HDi a průměrnou výbavou, shodou okolností jsme ale nakonec do Monte Carla odjeli s motorizací 1,8 HDi v maximální možné výbavě. Mezi těmito vozy jsem si všimnul jednoho rozdílu. Silnější verze měla na zadku zástěrky, které autu moc neslušely a v terénu občas drhly. Nutno říci, že jinak citroëní design vozu velmi sluší. Na předku se nám líbily diody denního svícení známé z modelu DS3. D-sloupek se stříbrným štítkem a logem zase zaujme při pohledu z boku. V interiéru už je rukopis Mitsubishi cítit mnohem více. Francouzských úprav je zde minimum.
Na rally s Citroënem C4 Aircross
Prvním úkolem bylo do auta poskládat čtyři pasažéry včetně zavazadel s věcmi na týden. Když cestují tři fotografové, znamená to ještě tři batohy s foto výbavou navíc. Kufr má papírových 442 litrů a je hodně mělký, díky rezervě pod podlahou, kterou chválíme. S lepící sadou nemáme dobré zkušenosti. Po chvíli skládání kufr spolknul všechna naše zavazadla. Průprava v hraní tetrisu z mládí se hodí. Usazení pasažérů již bylo bezproblémové, v interiéru je dostatek místa jak na předních, tak na zadních sedadlech, která jsou velice pohodlná a v našem případě byla čalouněna kůží.
Na rally s Citroënem C4 Aircross
1200 kilometrů dlouhý přejezd do místa konání soutěže probíhal bez problémů. Interiér nás rozmazloval například panoramatickou střechou, vyhřívanými sedačkami s elektrickým ovládáním, navigací s multimediálním systémem a couvací kamerou. Z navigace bylo možné získat hodně dat o jízdě. Mimo spotřeby i grafy venkovních teplot nebo nadmořských výšek. Výtku jsme měli ke klimatizaci, která by v dnešní době již mohla být dvouzónová. To je ale dědictví z modelu ASX. Interiéru by vůbec prospělo, kdyby ho Citroën převedl do současné podoby nových modelů francouzské značky. Na horší cestě se zpoza tachometru ozývalo lehké vrzání. Bez klíčové odemykání a startování je pěkná věc, ale raději máme, když má klíč své místo. Dost často musíme klíče hledat. Systém start-stop se hodí do města. Chválíme klasickou ruční brzdu. Odkládacích schránek byl dostatek na všechny rallyové propriety.
Na rally s Citroënem C4 Aircross
Nejdůležitějším úkolem vozu bylo zvládnout cestování po rychlostních testech letošní Rally Monte Carlo, kde ve většině případů ležel led a sníh. Třešničkou na dortu bylo závěrečné Col de Turini. Voličem u řadící páky je možno přepínat mezi třemi režimy. 2WD je klasická dvoukolka, 4WD pak podle situace směřuje většinu točivého momentu na přední nápravu, LOCK rozdělí točivý moment v poměru 48:52. Pod kapotou tepal motor 1,8 HDi made by Mitsubishi. 150 koní zpřažených se šestistupňovou manuální převodovkou s hladkým řazením je na bezmála jedenapůl tunový automobil akorát. Dynamika motoru rozhodně nechybí, dostavuje se kolem 1700 otáček, pod touto hranicí je motor spíše netečný. Na německé dálnici není problém atakovat hranici 200 km/h. Při vyšších rychlostech ale proniká do interiéru již více hluku jak od motoru, tak i aerodynamického. Čtyřkolka nás nikdy nenechala ve štychu a to jsme jezdili cestou necestou. Tam, kde ostatní nandávaly řetězy, my jsme si jen libovali v teple vozu, že do té zimy ven nemusíme a vesele jsme pokračovali v cestě. Parkování na přeplněných příjezdových cestách bylo s couvací kamerou hračkou. Občas ji ale bylo třeba očistit. Podvozek je naladěn francouzsky komfortně a ani osmnácti palcová kola nejsou problémem. K řízení nemáme výhrad.
Na rally s Citroënem C4 Aircross
Na závěr jsem si nechal spotřebu, se kterou to bylo jako na houpačce. Při jízdě na okreskách do 100 km/h nebylo problém držet se hluboko pod 6 litry na 100 km. Při svižnější jízdě po dálnici nebo po horských klikaticích Přímořských Alp stoupal apetit až k 9 litrům. Celkový průměr za téměř pěti tisících najetých kilometrů se nám z palubního počítače dostat nepodařilo. Odhadujeme ho ale na 8 litrů a možná pár desetinek.
Na rally s Citroënem C4 Aircross
Citroën C4 Aircross by rozhodně měl být v hledáčku všech fanoušků rally. Přestože ho Citroën nazývá městským SUV, nezalekne se ani drsnějšího terénu. Pokud zvolíte základní diesel 1,6 HDi, dá se čtyřkolka pořídit za zajímavou cenu.
Na rally s Citroënem C4 Aircross