Sestavy továrních týmů jsou známé. Nikdo jiný asi do bojů o titul nezasáhne. Volkswagen vyrazí v nezměněné sestavě Sébastien Ogier a Jari-Matti Latvala. Citroën vsadí na zajímavou dvojici Mads Ostberg a Kris Meeke. K M-Sportu se po dvou letech vrací Mikko Hirvonen, kterého doplní mladík Elfyn Evans. Nováček Hyundai ulovil na tři roky Thierry Neuvilla a za volantem druhého vozu se bude střídat trojice Dani Sordo, Juho Hänninen a Chris Atkinson. Většina týmů pak nasadí i třetí vůz. Volkswagen tradičně Andrease Mikkelsena, M-Sport Roberta Kubicu. Oba jezdce pak čeká celá sezóna. Citroën nasadí třetí vůz pro mecenáše týmu Khalida Al-Qassimiho na čtyřech soutěžích, Hyundai třetí vůz na představení týmu odmítl. Nedá se očekávat, že by do boje o titul zasáhl některý ze soukromníků.
Obhájí Sébastien Ogier v roce 2014 titul?
Volkswagen bude v sezóně 2014 ještě silnější než letos. Tým nasbíral důležitá data při premiérovém roce v MS ze všech soutěží, i těch, kde rok před tím nestartoval s Fabiemi S2000. Dokáže se tak dokonale připravit na všechny podmínky. Jedinou novinkou v kalendáři je Polsko. To ale oba piloti německého týmu v roce 2009 absolvovali, Ogier s C4 WRC a Latvala s Focusem WRC. Ani jeden soutěž nedokončil, Francouze zradil motor a havárii Latvaly ze druhého místa v závěrečné speciálce si pomatuje každý, hlavně pak Malcolm Wilson. Ogier je určitě největším favoritem na zisk titulu, největší soupeř mu ale vyrostl ve vlastních řadách. Latvala se ve druhé polovině roku hodně zlepšil a bude zajímavé sledovat souboj obou pilotů z jednoho týmu. Volkswagen nikdy neurčil týmovou jedničku nebo dvojku. V očích fanoušků je ale jedničkou týmu Francouz, byť ho hodně fandů nemá rádo. Otázkou také je jestli samotný německý tým nesáhne po týmových pravidlech ve chvíli, kdy si obě posádky začnou šlapat na paty. O tom, že Němci nespí na vavřínech svědčí i to, že před koncem roku již mají za sebou test na Monte Carlo i Švédsko. Se třetím vozem pojede opět Andreas Mikkelsen, který se určitě bude dále zlepšovat. Jeho maximem bylo čtvrté místo z Řecka.
Obhájí Sébastien Ogier v roce 2014 titul?
Otazník visí nad výkonem Mikko Hirvonena, který se po dvou letech vrátil "domů", do týmu Malcolma Wilsona. Fin za volantem Focusu a Fiesty předváděl své nejlepší výsledky a několikrát bojoval o titul se Sébastienem Loebem až do poslední soutěže ve Walesu. V roce 2009 je dělil jen jeden bod, blízko k titulu bylo i v roce 2011, tehdy ale za výrazného přispění týmového kolegy Latvaly. Pokud Hirvonen najde za volantem Fiesty WRC ztracenou formu, bude se s ním muset počítat na nejvyšší příčky. Že vůz jede, dokazoval letos Thierry Neuville. M-Sport plánuje testy až na začátku roku 2014, což bude trochu handicap. Ostatní továrny testovaly již před Vánocemi. Spekuluje se i o startu Hirvonena s Fiestou na Jänner rally, kde by mohl dělat předjezdce. Mladý Elfyn Evans rychlost má, na některých soutěžích by mohl příjemně překvapit. Vždyť letos na Sardínii za volantem Fiesty WRC Nassera Al-Attiyaha dojel na šestém místě. To samé platí pro Roberta Kubicu. Pro Poláka ale bude nejdůležitější udržet vůz na trati. Na asfaltových soutěžích by mohl být ve výsledcích hodně vysoko. Wilson zatím nemůže spoléhat na katarské peníze. FIA ale uvádí název týmu s hvězdičkou s tím, že se ještě může změnit. Podle spekulací má Wilson peníze na dva roky bez velkého sponzora. Nějaké finance určitě přinese polský Lotos.
Obhájí Sébastien Ogier v roce 2014 titul?
Ještě ve druhé polovině roku byl Thierry Neuville žhavý kandidát na návrat k francouzské značce. Jednání nakonec ztroskotalo a Citroën měl tak omezený výběr kandidátů. Kvůli sponzorům se musel Yves Matton rozloučit i s Robertem Kubicou. Od M-Sportu tak přechází Mads Ostberg. Tomu se v roce 2012 dařilo za volantem soukromého vozu, vyhrál jednu soutěž, pravidelně bodoval a dokázal zajíždět čtvrtá místa. Celkově čtvrtý skončil i tabulce na konci roku. Na tyto výsledky letos za volantem Fiesty M-Sportu nedokázal navázat, často se potýkal s technikou a přibylo i nehod. Pokud mladý Nor dokáže najít dobrý pocit za volantem DS3 WRC, může zajíždět slušné výsledky ve ŠVédsku a na šotolinách. On sám by v roce 2014 rád nějakou soutěž vyhrál, to ale bude mít hodně těžké. Byť v úvodu letošního roku to byl právě on, kdo dokázal držet krok s Ogierem. Kris Meeke letos svou rychlost předvedl, ale také dokázal vždy skončit na střeše. U něj platí to samé jako v případě Kubici, udržet auto na trati. Pak může přijít i příjemný výsledek. Oba jezdci mají potenciál na to pravidelně bodovat, v tom případě by na tom mohl být tým bodově lépe než letos. Mecenáš Khalid Al-Qassimi odjede se třetím vozem čtyři podniky, jinak se bude věnovat blízkovýchodnímu šampionátu.
Foto: Hyundai
Velká neznámá je pak nováček a navrátilec Hyundai. Tým mírní nadšení fanoušků a varuje, že nelze očekávat výsledky jako v případě Volkswagenu. Tým čeká rok učení, něco jako loni VW s Fabiemi S2000. Akorát Korejci rovnou pojedou s vozem i20 WRC. Do toho budou vyvíjet zbrusu nový vůz. Tým hodně testuje, takže dětské nemoci snad budou vychytány. O možných výsledcích nemá cenu spekulovat, nechme se překvapit.