English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Zážitky a zklamání z Rally Orlické hory

Zařazeno : CMPR2014, Vašenda

Valdemar Vašenda, 12.06.2014 12:17
Tisknout článek
Kategorie : Česká rally; zobrazeno : 4909x


Valdemar Vašenda popisuje, co vše zažil během víkendové třetí soutěže Českomoravského poháru v rally.
Zážitky a zklamání z Rally Orlické hory
Zážitky a zklamání z Rally Orlické hory

Vážení přátelé a příznivci Rally

Dovolte mi, abych se touto cestou podělil o zážitky, pocity a bohužel také o zklamání, které mám spojené s víkendovou soutěží Pewag Rally Orlické hory.

Těm, kteří mě neznají, bych se rád několika větami představil. Jmenuji se Valdemar Vašenda, pocházím ze severu Moravy a již od svých 12 let jsou pro mě motory a vůně benzínu vším. Auta a motorky mě provázejí od mládí a vždy jsem se snažil každý stroj upravit a dostat z něj maximální výkon. Při rozhodování o budoucím zaměstnání byla má volba jasná. Po vyučení automechanikem jsem se rozhodl zkusit štěstí v Praze, zprvu jako mechanik ve značkových servisech Citroën, Renault a Peugeot.

Během absolvování povinné vojenské služby jsem se seznámil s Honzou Vajsejtlem, který si po vojně pořídil Lancera Evo IX, kterého jsem mu postupně přestavěl a servisoval a Honza s ním závodil v letech 2008 – 2011 v Rally Cupu. V těchto letech jsem již měl vlastní autoservis a bylo mi jasné, že automobilové soutěže jsou mým osudem. Začal jsem se vedle běžného servisu „z ulice“ stále více věnovat stavbám a servisování soutěžních vozů. Po několika letech práce na cizích vozech jsme si s kamarádem začali stavět repliku Škody 130 RS. Jezdilo to velmi pěkně, ale nebylo to auto na vyhrávání. Věděl jsem, že musím mít čtyřkolku… Na konci sezóny 2011 se Honza Vajsejtl rozhodl své Evo prodat (a věnovat se naplno rodině) a pro mě to byla jasná volba. To Evo jsem znal (vždyť jsem ho stavěl) a „myšák“ byl vždycky mým snem… Prostě jsem ho od Honzy koupil!

Sezóna 2012 se mi sice moc nevydařila, auto bylo jako zakleté a řešili jsme spousta technických závad, ale již v následujícím roce, po kompletní repasi vozu, se nám začalo celkem dařit. Sezónu 2013 jsme dokončili na druhém místě za Martinem Šiklem, mým velkým rivalem, kterého jsem „zdědil“ ještě po Honzovi :-) Zkrátka porazit Martina Šikla nebo Jirku Kalistu byla pro mě vždy obrovská výzva, a po každé časové kontrole mě vždy v prvé řadě zajímá Martinův čas.

Zkrátka, soutěže se staly mým osudem. Podřídil jsem tomuto sportu svůj osobní život i podnikání a žiji v přesvědčení, že každý, který se okolo rally pohybuje, je stejný srdcař jako já. Proto, když se dostanu na soutěž, která není dobře organizačně zvládnutá a navíc mám pocit, že pořadatele vůbec nezajímám, říkám si, co tu vlastně dělám a proč do toho pořadatel vůbec jde, když ho to nebaví… Tím jsem se dostal k záležitosti, kvůli které jsem se rozhodl napsat tento článek.

Tento víkend (6.-7.6.) jsme se se spolujezdcem Jirkou Hrabětem zúčastnili Pewag Rally Orlické hory. Bohužel musím konstatovat, že se od prvního dne až do ukončení celé akce projevovalo naprosté selhání organizátorů v dodržování časového harmonogramu. Vše začalo již v pátek ráno, kdy jsme si měli převzít startovní čísla a itinerář závodu. Na webovkách pořadatele bylo uvedeno, že administrativní přejímka je od 7.00 do 15.00 hod., ale skutečnost byla zcela jiná. Teprve po osmé hodině ranní otevřela dveře nějaká otrávená slečna. Po další hodině a půl čekání se můj mitfára odvážil oné slečny zeptat, jestli jí může nějak pomoci, aby se to trochu zkrátila doba čekání. Ale se zlou se potázal. Po další hodině čekání jsme se od otrávené slečny dozvěděli, že máme startovní číslo 6, pohodila jej i s itinerářem naším směrem a obratem následoval povel k zaplacení 1000 Kč na pojištění. Jako zpráskaní psi jsme odešli a až venku jsme si všimli, že nám otrávená slečna dala špatné startovní číslo. Nepřejte si vědět, co po reklamaci následovalo. Dozvěděli jsme se, že chybu jsme samozřejmě udělali my, protože jsme si číslo nezkontrolovali. Kdyby pohled dokázal zabíjet, závod by pro nás skončil už teď. Ale říkali jsme si, že v podstatě máme štěstí, protože nešťastníci, kteří se dostaví kolem 12,00 hod., už díky tempu při přejímce nebudou mít vůbec šanci si napsat trať, protože lhůta byla do 15,00 hod.

Zážitky a zklamání z Rally Orlické hory
Zážitky a zklamání z Rally Orlické hory

Po zážitku u přejímky jsme si řekli, že teď už snad bude vše v pořádku, ale nebylo. Hned na první RZ byl problém, protože řada posádek jela bez podpory rádiových bodů, což je, dle mého názoru, problematické a nebezpečné.

Další komplikace přišla druhý den ráno. V servisní zóně byly od předešlého večera vyvěšeny časy startů jednotlivých posádek a podle nich jsme měli startovat v 9,06 hod. Bohužel v časové kontrole před první ranní RZ nikdo nebyl. Poté, co jsem se začal vyptávat, co se děje jsem se dozvěděl, že pořadatelé mající na starosti první ČK nemají tužky a start je proto odložen o 20 minut!!! Nevěděl jsem, jestli se mám smát nebo brečet a začal jsem se sám sebe ptát, co tady vůbec dělám?

Až do konce 5.RZ probíhalo vše v rámci možností bez problémů. Další komplikace přišla před startem 6.RZ. Start byl opět odložen. Tentokrát byla na vině odtahovka, která nebyla připravena tam, kde měla být. Když se odtahový vůz konečně objevil, bylo posádkám řečeno, že mají uhnout, aby mohla projet na své stanoviště v poli několik set metrů od startu. Na můj dotaz, když může odtahovka stát v první čtvrtině RZ, proč ji tedy rovnou nenechají na startu, mi nikdo neodpověděl. Nakonec se, po nekompromisním zásahu Štěpána Zabloudila, startovalo „jen“ se zpožděním 15 minut.

Konečně jsme dojeli do cíle tohohle podivně organizovaného závodu. Abych byl spravedlivý, musím konstatovat, že na rozdíl od chaotické organizace, připravili pořadatelé opravdu pěkné tratě a za jejich výběr opravdu zaslouží pochvalu. Věřím tomu, že se tratě líbily nejedné posádce stejně jako nám.
Co se týče samotného závodění, bylo to fantastické! Celý den jsme se dojížděli o vteřiny s Martinem Šiklem a Filipem Marešem, který na mne udělal veliký dojem a před jeho výkonem musím upřímně smeknout. Po celodenním přetahování o vteřiny a metry se nám podařilo Martina Šikla poprvé porazit! Nebudu skrývat obrovskou radost a nadšení. Tak konečně jsme to dokázali! Jen škoda, že Filip v poslední RZ odstoupil pro banální závadu. Mohlo to být mnohem dramatičtější.

Opět se ale musím vrátit k nešťastné organizaci závodu. Kolem 18,00 hod jsme se šli jen tak, ze zvědavosti zeptat, zda už se ví alespoň přibližný čas vyhlášení výsledků, abychom to snad nepromeškali. Samozřejmě jsme zase narazili na otrávenou slečnu z předešlého dne, která nás přezíravě odpálkovala se slovy: „Až to spočítáme, tak to bude…“ Do háje, kolik musím příště zaplatit startovné, aby se se mnou pořadatel bavil slušně?!

Každopádně jsem si řekl, že si své první vítězství nenechám zkazit nějakou slečnou, která je tady, pravděpodobně, za trest. No a pak přišla definitivní rána! Při cestě na vyhlášení výsledků jsme potkali Báru Rendlovou, která čte noty Štěpánovi Zabloudilovi, a ta nám s politováním sdělila, že jsme byli za údajně sražený retardér penalizováni. Tím, že nám pořadatelé nadělili pětivteřinovou penalizaci, jsme byli odsunuti na 2. místo!

V šoku a s nepopsatelnými pocity běžím za ředitelem závodu a ptám se, co to je za blbost a kde na to přišli, že jsme žádný retardér nesrazili. Po desetiminutovém dohadování si ředitel závodu nechal přinést záznamy z retardéru. Začal jsem se shánět po pořadateli, který měl u retardéru stanoviště a samozřejmě už nebyl přítomen. Nicméně jsem na něj získal telefonní číslo a zavolal mu. Pořadatel se představil jako Jindřich a nastalo několikaminutové dohadování, kdy trval na svém, jsme retardér rozbořili. Každopádně po hlase bylo znát, že nemá žádnou jistotu, jestli to byla naše posádka. Opět jsem tedy naléhal na ředitele závodu, ať si prohlídne naše onboardy, tak že uvidí, že ke střetu s žádným retardérem nedošlo. Když jsem z auta odmontoval kameru a donesl ji k řediteli, dozvěděl jsem se, že si to vlastně ani nemá na čem přehrát a že už se o tom se mnou už nehodlá dál bavit. Onboardy ať pošlu, oni že si je později přezkoumají a pokud se prokáže, že ke střetu nedošlo, prostě si jen s Martinem Šiklem vyměníme poháry. Nevěřícně jsem na něj koukal a snažil se odhadnout, zda to myslí vážně nebo si z nás dělá srandu. Poslední kapkou pro mě byl výrok nám již známé otrávené slečny, kdy se mě zeptala, o co že mi vlastně jde? Jestli prý o to, abych měl o dva centimetry vyšší pohár nebo o co? Přátelé, tak to mně už úplně dorazilo. Věřte, nechtělo se mi jít ani pro to druhé místo. Nakonec jsem přece jen šel, za patřičných projevů nevole mých přátel a kolegů, kteří naši posádku na závody přijeli podpořit.

Nedělní odpoledne jsem strávil prohlížením onboardů a z nich očividně vyplývá, že inkriminovaný retardér jsem v žádném případě rozrazit nemohl.

Odvoláni proti výsledkům podávat nebudu. Jsem si, vzhledem k předchozím zkušenostem s pořadateli této soutěže, jist, že by to stejně nemělo cenu. Ale pocit hořkosti ve mně zůstal. A to nejen kvůli nespravedlivé penalizaci, ale také kvůli aroganci a jednání pořadatele, který se k jezdci chová jako k nesvéprávné a obtížné ovci, která je dobrá akorát na to, aby zaplatila startovné. Přiznám se, že po zážitku z minulého víkendu vůbec nemám chuť sezónu dokončit. Nevím, jestli nebudu sám proti sobě, protože závodění pro mě vždy znamenalo hlavně kamarádství mezi posádkami, zdravou rivalitu na trati, úžasnou atmosféru v depu a mezi lidmi na erzetách, adrenalin před startem a hlavně nezapomenutelné zážitky ze samotných ostrých kilometrů. To vše ale dokáže zdevalvovat arogantní chování, neochota a neprofesionalita některých jedinců…

/ Zpět na přehled článků

/Související články

V Hořovicích vše připraveno

V Hořovicích vše připraveno

23.04.2014 09:42

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Technika zdramatizovala ČMPR

Technika zdramatizovala ČMPR

04.07.2014 09:48

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Českomoravský pohár rallye se vrací

Českomoravský pohár rallye se vrací

23.01.2014 11:41

Článek Radek Vojtěchovský, Česká rally

Start ČMPR se blíží

Start ČMPR se blíží

19.03.2014 11:50

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Rally České středohoří se hlásí o slovo

Rally České středohoří se hlásí o slovo

05.05.2014 09:28

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Rally Orlické hory klepe na dveře

Rally Orlické hory klepe na dveře

13.05.2014 09:13

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Rally České středohoří před startem

Rally České středohoří před startem

15.05.2014 19:25

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Radouň opět ožije motorsportem

Radouň opět ožije motorsportem

29.05.2014 14:31

Seriál Radek Vojtěchovský, Česká rally

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Bedna pro J-M Motors na Rally Orlické Hory 2014

/ Další video...