Rajd Polski se vrátil do kalendáře MS poprvé od roku 2009 a české zastoupení automobilky Subaru nám na tento závod svěřilo model XV s dvoulitrovým dieselem Boxer pod kapotou ve výbavě Comfort. A vyrazit do Polska s vysokou čtyřkolkou se ukázalo jako zatraceně dobrý nápad.
Na rally se Subaru XV 2.0D
Subaru XV často na českých silnicích nepotkáte a nejinak tomu bylo v Polsku. Auto navíc vyvedené v barvě zelená perleť (Plasma Green Pearl) vzbuzovalo nebývalý zájem kolemjdoucích a kolemjedoucích. Na první pohled zaujme vyšší světlá výška, oplastovaný podvozek a obrovská zpětná zrcátka, ze kterých má řidič nebývalý výhled.
Na rally se Subaru XV 2.0D
Naší první starostí bylo, jestli kompaktní crossover na pomezí nižší střední třídy a SUV pojme bez problémů čtyři cestující i s batožinou. Obavy se ale ukázaly býti liché. Interiér vozu poskytuje dostatek místa jak na předních tak i na zadních sedadlech a čtveřice pasažérů není ničím omezována. Přední sedadla navíc mají příjemné boční vedení. Na zadních je zase dostatek místa v oblasti kolen i hlavy a pohodlně se zde usadí i vyšší pasažéři. Kufr papírově nevypadá na polykače nákladů, se sadou na opravu pneumatik má hodnotu 380 litrů. Není hluboký a nakládací hrana díky vyšší světlé výšce leží poměrně vysoko, ale na druhou stranu je dost dlouhý, prostor se dá taškami dobře zastavět. Navíc má roletku, kterou známe z kombíků a není problém ji nezatahovat a věci kupit až po střechu. S bagáží tedy problém nebyl a to tradičně bylo díky fotografům o tři batohy více.
Na rally se Subaru XV 2.0D
Cesta z Prahy do polských Mikolajek měří necelých 1000 kilometrů a jede se snad po všech možných cestách od pěkné nové dálnice až po lesní zkratku. Dieselový Boxer od Subaru jsme již chválili před několika lety v modelu Legacy a nejinak je tomu i teď. Motor dává výkon 147 koní s maximem točivého momentu 350 Nm už při 1600 otáčkách. Papírově jsou to na dvoulitr dnes už standardní hodnoty, ale XV s tímto motorem je radost řídit. Jeden a půl tuny vážící auto jde okamžitě za plynem a motor táhne daleko nad 3600 otáček, což je hodnota, kdy točivý moment vrcholí. Je radost se s autem jezdit na okreskách a předjíždět na přeplněných polských silnicích, stejně jako prohánět prémiové značky na dálnici. Řízení není přeposilované jako u francouzské konkurence a vůz přesně a pohotově reaguje na natočení volantu. Kultivovanost je tradiční devizou subaráckého Boxeru stejně jako typický zvukový projev. Motor je spřažen se šestistupňovou převodovkou, u které se nám občas stalo, že místo trojky tam omylem padla pětka. Spotřeba se během našeho výletu pohybovala mezi sedmi a osmi litry nafty. Vzhledem k plně naloženému vozu a neustálému využívání dynamických schopností motoru, to hodnotíme velice kladně.
Na rally se Subaru XV 2.0D
Největší kus práce Subaru XV odvedlo přímo v dějišti Rajdu Polského při najíždění rychlostních testů a při přejezdech po dobu konání soutěže. Oříškem jsou už místní asfaltové cesty, které jsou místy o několik desítek centimetrů propadlé, samozřejmě bez označení. S obyčejným osobním vozem by člověk musel po pár přejezdech těchto propadlin přijít o všechny plasty na podvozku. Zvláštní kapitolou jsou pak rychlostní testy Rajdu Polského, které místy připomínaly tankodrom, místy pískoviště, a nic si nezadaly s vyhlášenou rozbíječkou na řecké Acropolis rally. Týden před soutěží ještě vydatně pršelo, takže některé úseky byly pro bláto téměř nesjízdné. Subaru je ale vyhlášené pro svůj stálý pohon všech kol Symmetrical AWD, takže v bahně se stačí jen nebát a držet plyn. Centrální diferenciál a viskózní spojka si již s nástrahami poradí. Světlá výška 220 milimetrů zajistí slušnou prostupnost terénem. V tomto směru kompaktní crossover jen těžko hledal konkurenci a auto nás vždy dovezlo, kam jsme potřebovali. Díky kompaktním rozměrům se s ním na rychlostních testech velice dobře manévruje a parkuje.
Na rally se Subaru XV 2.0D
Na palubě vozu v prostřední výbavě Comfort nechybělo nic důležitého, naopak bylo zde několik překvapení. Tím prvním pro nás byla couvací kamera bez otravných pípajících čidel, to se nám líbilo. Nechyběl ani USB vstup nebo několik 12V zásuvek. Informační displej také dospěl a nabízí přehledné informace o všem možném. Tradičně pak u Subaru palubní počítač umí za desetinou čárkou jen sudé hodnoty a spojit telefon přes bluetooth s rádiem vyžaduje nadpřirozené schopnosti. Hodilo by se zvětšení odkládacích prostor. Do schránky před spolujezdcem se kromě manuálu už téměř nic nevejde a do dveří se jen těžko podaří strčit PET lahev o objemu 1,5 litru. K základní výbavě patří i záruka na pět let nebo 200 tisíc kilometrů.
Na rally se Subaru XV 2.0D
Subaru si za model XV s dieselovým Boxerem ve výbavě Comfort řekne nemalých 829 tisíc. Základní cena vozu s benzínovou jedna šestkou startuje na 589 tisících. XV určitě není lidovým modelem, což je na českých silnicích vidět. Pro fanouška značky nebo pro člověka, který potřebuje robustní pohon všech kol, by to mohl být ten pravý model. Pro fanouška rally ho můžeme jednoznačně doporučit!