Zařazeno : ME1503, Tarabus
Přesto se jim podařilo obsadit cenné osmé místo a získat body do evropského šampionátu, kde jsou aktuálně na výborné šesté pozici.
„Irská rally, to jsou krásné tratě v krásné krajině. Náročné bezpočtem horizontů, zatáčkami přes a za horizonty a všemožnými typy odbočení. Úzké tratě mezi ploty, zídkami a křovím, takže člověk nikam nevidí. Je tedy třeba stoprocentní souhra posádky a jet se zde dá opravdu jenom podle diktátu. Cesty jsou hrbaté a uskákané, čili je třeba mít odpovídající nastavení vozu,“ popisuje specifické irské tratě zlínský jezdec Jaromír Tarabus. Spolujezdec a týmový manažer v jedné osobě Daniel Trunkát měl před sebou mimořádně perný závod, a to platilo už od samého počátku. „Začalo tím, že jsem sice celou zimu stoprocentně odolával všem chorobám doneseným z dětské školky, ale poté, co jsme dosedli na irské území, mě skolila viróza. Takže ze seznamovacích jízd si toho moc nepamatuji, jenom, že hodně pršelo,“ poznamenává Dan s hořkým úsměvem, a doplňuje: „Craig Breen nám už loni na Rallye du Valais říkal, že v Irsku jsou jedny z nejhezčích tratí na světě, a toto očekávání se plně potvrdilo. Na závod se počasí alespoň částečně ustálilo. Tratě byly na začátku mokré a pak už jenom osychaly, což jsme kvitovali s povděkem.“
„První etapa pro nás měla jen samá pozitiva. Po možná nejdelším skoku na královské a nejhezčí rychlostní zkoušce Hamiltons Folly se nám při jejím druhém průjezdu podařilo zajet čas pouze šestnáct sekund za vítězem. Pak se potvrdilo, že nám jdou městské superspeciálky, kde jsme zajeli třetí a následně dokonce druhou příčku. První Etapu jsme dokončili na osmém místě a především se ztrátou pouze 1 minutu a 16 sekund na vedoucího Craiga Breena. Mohli jsme tedy být velmi spokojeni, že držíme krok se špičkou i s místními irskými posádkami, které už zde jeli po „xté“, zatímco my poprvé,“ shodují se oba členové posádky „T&T”, kteří přenocovali jakožto druzí ne-ostrované za dosavadními lídry evropského šampionátu Poláky Kajetanowizcem a Baranem.
Pro druhou etapu byla taktika jasná – snažit se za sebou udržet francouzskou posádku Martin-Salva s druhým továrním Peugeotem a co nejvíce držet tempo s místními rychlými posádkami. To se dařilo, ovšem bohužel pouze do startu RZ 11: “Několik set metrů po startu byl přejezd přes hlavní silnici a za ním nepříjemná levá zatáčka. Při seznamovacích jízdách se zde pochopitelně muselo zastavovat kvůli přednosti v jízdě, čili o to těžší bylo odhadnout nájezdovou rychlost. Auto se při brzdění z téměř maximální rychlosti odlehčilo více, než jsme čekali a následně jsme v zatáčce na čtvrtý rychlostní stupeň vlétli do živého plotu, který jsme posekali a uvízli v něm. Mysleli jsme, že nemáme kolo a navíc se Dan při nárazu uhodil do hlavy. Zdálo se, že tím pro nás soutěž končí. Úžasní přítomní diváci však naši myšlenku na odstoupení ze soutěže naprosto odmítli akceptovat a v žádném momentě ji ani nepřipustili. Po dvou minutách pokusů o vytlačení se zeptali, zda máme lano. Vysedl jsem z auta, ukázal jim lano a zjistil, že kola jsou na svém místě. Diváci si následně lano sami demontovali z vozu, přivázali na rám a tahali zepředu i zezadu a za minutu bylo auto venku. Lano nám uklidili zpět do kufru, ten zavřeli, upozornili nás, že máme defekt na zadním kole a po tomto „full service“ zákroku nás poslali zpět na trať. Je skvělé, že tam bylo tolik obětavých diváků a patří jim velké díky,“ vyjadřuje poklonu irským fanouškům Jaromír Tarabus, a doplňuje: „O záludnosti daného místa nejlépe vypovídá fakt, že zde mělo problémy velké množství posádek. Ze špičky zde při prvním průjezdu točil hodiny „Kajto“ a při druhém průjezdu zde poškodil přední část vozu Craig Brenn, přestože již o našem problému na tomto místě věděl od nás. Nějaký vůz zde i skončil.“
„Potom, co nás vyprostili diváci jsme na defektu a s opatrností dojeli do cíle, protože jsme nevěděli, jak moc je zadní kolo i celý vůz vlastně poškozen. V cíli jsme vyměnili kolo a v „safety režimu“ odjeli následující erzetu před servisem. Pořád jsme ale nevěděli, jestli v soutěži neskončíme, protože jsem byl stále otřesen od nárazu a nevěděli jsme, v jaké kondici budu já i vůz. V servisu se ukázalo, že poškození vozu není zásadní a mechanikům se podařilo dát jej dohromady. Dohodli jsme se tedy, že pojedeme dál. Časy se nám dařilo zajíždět odpoledne dobré a postupně jsme se prokousávali pořadím zase vzhůru, nicméně jízda už byla podřízena především dojetí do cíle a vyvarování se dalšího poškození vozu. Kromě toho byl zmatek v on-line výsledcích a také jsme věděli, že ještě obdržíme minutovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly vzniklý při předchozích problémech. Nakonec, když se vše sečetlo, tak to vyšlo na parádní osmé místo, což je vzhledem k nastalým okolnostem fantastické. Těší nás tedy umístění i body do šampionátu. A vědomí, že kdybychom se vyvarovali incidentu, byla by reálná první pětka, i když na „kdyby“ se nehraje a rally končí až na rampě. Dá se tedy říci konec dobrý, všechno dobré!“ popisuje závěrečnou část irského dobrodružství Daniel Trunkát, a zmiňuje ještě jeden pozitivní moment: „Do Irska jsme odjeli jako čerstvě jmenovaní oficiální ambasadoři Barum Czech Rally Zlín 2015. Řada irských jezdců se za námi v průběhu soutěže opravdu stavila a ptala se nás na informace ohledně startu na Barumce. Jsme tedy rádi, že naše ambasadorství splnilo svůj účel.“
„Jsem rád, že se nakonec nikomu nic nestalo, zejména Danovi. Obdrželi jsme finanční příspěvek za druhé místo mezi registrovanými privátní piloty ERC, které nám alespoň pomůže při náhradě škod na vozidle. Jinak naše Fabia S2000 fungovala na výbornou a děkujeme našim mechanikům i celému týmu Kresta Racing za odvedenou práci během závodu. Stejně tak našim špionům Igoru Norkovi a Láďovi Tarabusovi, jejichž poznámky byly vzhledem k podmínkám na trati tentokrát mimořádně cenné,“ uzavírá za oba členy posádky Jaromír Tarabus.
Dvojici „T&T” nyní patří lichotivé šesté místo v průběžné absolutní klasifikaci evropského šampionátu. Tomu ještě před irským podnikem předcházel zisk čtvrté příčky v hodnocení ERC Ice Masters, přestože se Jaromír s Danielem účastnili pouze jednoho ze dvou započítávaných podniků. Další program sezony není zatím pěvně stanoven, nicméně posádka doufá, že se bude moci o další body do evropského šampionátu poprat co nejdříve.
12.08.2014 10:43
Aleš Holakovský, Česká rally