Zařazeno : MMCR1501
Již o půlnoci v pondělí 13. dubna vyprší termín uzávěrky přihlášek na jubilejní padesátý ročník Rallye Šumava Klatovy. Nejen o tom, kolik je již letos přihlášeno škodovek, je možné se průběžně informovat také na klubových stránkách www.pamk.cz.
Historie Rallye Šumava Klatovy sahá až do poloviny šedesátých let dvacátého století, kdy na našich silnicích suverénně vládly vozy domácí provenience, zejména škodovky. Ty sice nebyly vždy motoricky nejsilnější, často je ale zdobila jedna vlastnost pro rallye natolik důležitá, jako je spolehlivost. Také proto vyhráli v Klatovech legendární jezdci Jílek, Srnský a Bobek první tři ročníky soutěže, která sice vypadala odlišně než dnes, právě spolehlivost je ale společně s rychlostí vždy nezbytnou devizou jejích vítězů.
Nahlédneme-li do archívů důkladněji, můžeme historii klatovského sportovního podniku rozčlenit do několika etap. Škodovkám začaly již v roce 1967 sekundovat (zejména díky Vladimíru Hubáčkovi a později Leo Pavlíkovi) také renaulty (či vozy Alpine Renault) a ač to zní možná překvapivě, až do roku 1983 žádná jiná značka kromě těchto dvou „Šumavu“ nevyhrála! Mnoho z vítězných typů škodovek této doby bude letos možné obdivovat v akci při 24. Historic Vltava Rallye či 1. Rallye Šumava Legend, kde si „stodvacítky“, „tisícovky“ i „stotřicítky“ již vypsali přihlášení jezdci do své kolonky.
Rokem 1984 se započala nová kapitola a domácí soutěže začaly být naplno ovládány vozy skupiny B. Mezi nimi se u nás z dostupných vozů nejprve prosadily „žigulíky“, konkrétně vozy VAZ 2105. Právě s ním Miroslav Lank ovládl také Šumavu, už tehdy se ale v Klatovech ukázalo (mimo soutěž) také další legendární auto z Mladé Boleslavi, kterým byla dodnes populární Škoda 130LR. Ta v následujících třech letech oslavila na naší soutěži dokonce hattrick, tím se ale galerie vítězů na dlouhé roky pro značku s okřídleným šípem uzavřela.
Už na konci osmdesátých let totiž do Pošumaví vstoupila éra úspěchů silných západních vozů skupiny A, později i ve specifikaci WRC. K šesti vousatým prvenstvím renaultů se tak postupně přidaly i čtyři cenné trofeje pro fordy, ale i pro japonské značky Toyota a Mitsubishi. Na počátku nového milénia se však naplno vrátila také Škoda. Nejprve si z Klatov s vozy Octavia WRC odvezli vítězný pohár Roman Kresta a pak i Martin Prokop. Pro oba to byl jeden z prvních velkých úspěchů, oba pak našli uplatnění dokonce ve světovém šampionátu, jehož tratě druhý jmenovaný doposud zdárně brázdí. Pak po několikaleté odmlce nastoupil další slavný vůz – Škoda Fabia Super 2000 tu vyhrála dvakrát, nejprve pod velením Pavla Valouška a následně také Jana Kopeckého. Jeho vítězství z roku 2012 bylo pro škodovku na Šumavě už celkově devatenáctým, a tak nezbývá než napjatě čekat, zda a případně kdy se počet škodováckých triumfů v Klatovech zaokrouhlí. Už v tuto chvíli jsou do padesátého ročníku Rallye Šumava Klatovy s vozy Škoda přihlášeni například Jan Černý nebo Pavel Valoušek, uzávěrka přihlášek pro všechny zájemce však v Klatovech letos vyprší až o pondělní půlnoci, přesněji 13.4. ve 23:59.
22.04.2015 10:30
Škoda Motorsport, Česká rally
23.04.2015 14:31
Radka Matthey, Česká rally