Zařazeno : MS1505, Portugal, Portugalsko
Diváckou superspeciálku opanovaly posádky Volkswagenu. Vítězství si připsal Andreas Mikkelsen a přenocoval tak na čele soutěže. Následovali ho Ogier s Latvalou. Na čtvrtém místě se objevil Kubica, který se tak vrátil na tratě po vynechané předchozí soutěži a zažehnal tak spekulace ohledně dalšího působení v MS.
Ráno se objevily znepokujující zprávy o požárech nedaleko trasy rally (právě dnešní úvodní RZ), které se šíří i kvůli suchu a větru, ale spekulace o případném narušení průběhu rally byly označeny pro tuto chvíli jako liché. Sucho má vliv také na velké množství prachu, které se zvedá za soutěžními vozy.
Většina pilotů zvolila pro soutěž pouze měkké směsi pneumatik. Výjimkou jsou Ogier s jednou trvdou sadou, Ostberg s 2 tvrdými a třemi měkkými a Neuville, který zvolil dokonce více tvrdých sad než měkkých. Uvidíme tedy, jestli Neuvillovi tato strategie pomůže.
První klasickou RZ vyhrál Sordo i navzdory zvláštního zvuku motoru, který dle WRC Radia zněl jakoby měl motoru chybět výkon. V závěsu za Sordem byli Tänak a Mikkelsen. Ogier ztratil čas defektem pravé zadní pneumatiky. Neuvillovi zkouška nesedla a ztratil téměř půl minuty. České fanoušky nepotěší problém Prokopa s brzdami na této zkoušce a téměř minutová ztráta. Evans ztratil mnoho času po problémech s elektrikou, ale měl by pokračovat v soutěži zatížen i penalizacemi.
Ani na v pořadí třetí RZ nevznikají zásadnější časové rozestupy a hned 6 pilotů se zatím natěstnalo do 10 sekund v celkovém pořadí. Prokop vyřešil problém s brzdami a nyní, dle svých slov, hledá ztracený rytmus. Robert Kubica startuje za Qassimim s další minutou navíc, protože je výrazně rychlejší. Někteří jezdci si začínají stěžovat na opotřebení pneu.
Před servisní pauzou je však situace již jiná. Zřejmě kvůli opotřebení pneumatik se výrazně mění rozestupy a částečně i pořadí. Někteří jezdci jsou v cíli již prakticky bez vzorku (např. Ostberg, Sordo, aj.). K útoku zatroubil Latvala, který se dostal do vedení s náskokem více jak 6 sekund před Meekem. Mikkelsen klesl na třetí pozici a ztrácí necelých deset vteřin. Následují Sordo, Tänak, Ostberg (velmi opotřebené pneu), Ogier a Paddon, který se blýskl druhým časem na RZ 4. Tito jmenovaní jsou stále do třiceti vteřin na dostřel prvnímu místu. Kubica měl defekt a poškodil auto.
Portugalsko po 1. etapě: Latvala vede, TOP 8 ve 40s [AKTUALIZUJEME]
Odpolední se odstartovala, no spíše neodstartovala, zrušením RZ 5 v důsledku vyšší moci - požár v blízskosti tratě. RZ 6 byla rozbita po prvním průjezdu a spousta posádek (zejména ve WRC 2) se potýkala s defekty. Z WRC pilotů to na RZ 6 schytal náš Martin Prokop či Lorenzo Bertelli. Zkoušku vyhrál Seb Ogier před JM Latvalou, který udržel vedoucí pozici a zvýšil lehce náskok na své pronásledovatele. Po RZ 7 opět spousta posádek postrádala vzorek na svých pneumatikách. Třeba Neuville zvolil oproti ránu měkkou směs, která ho příliš nezrychlila, ale pneumatiky dostaly hodně zabrat. Tato zkouška už neměla výrazný vliv na pořadí. Vyhrál ji Latvala, který tak utvrdil svou vedoucí pozici před Ogierem. V těsném závěsu dokončili Tänak s Meekem a Mikkelsen uzavřel TOP 5 na RZ. V pořadí vzhůru se tak šplhá Tänak, který bude zítra tlačit již na třetího Mikkelsena. Smolařem dne by se dal vyhlásit Bertelli, který i na poslední RZ udělal defekt a opět ztratil hromadu času.
Při pohledu na rozestupy, kdy se nejrychlejší osmička nateštnala do 40 vteřin, a množství defektů zejména ve WRC 2 a ohlasům o náročnosti těchto podmínek při druhých průjezdech tak zůstává vše otevřené.
Výsledky po 1. etapě:
1. | Latvala - Anttila (Volkswagen Polo R WRC) | 1:07:19,4 |
2. | Meeke - Nagle (Citroën DS3 WRC) | +11,1 |
3. | Mikkelsen - Floene (Volkswagen Polo R WRC) | +16,0 |
4. | Tänak - Mölder (Ford Fiesta RS WRC) | +17,8 |
5. | Sordo - Marti (Hyundai i20 WRC) | +21,8 |
6. | Ogier - Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) | +25,9 |
7. | Ostberg - Andersson (Citroën DS3 WRC) | +31,3 |
8. | Paddon - Kennard (Hyundai i20 WRC) | +40,0 |
9. | Neuville - Gilsoul (Hyundai i20 WRC) | +1:08,0 |
10. | Kubica - Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) | +1:29,1 |
11. | Prokop - Tománek (Ford Fiesta RS WRC) | +2:48,4 |
Portugalsko: První etapa odstartovala [AKTUALIZUJEME]
WRC 2
Tato skupina má v Portugalsku zvláštní náboj díky premiéře Fabie R5 v MS. Do bojů zde vyrazili se Škodovkou Tidemand, Lappi a Kremer. A právě prvně jmenovaný se od úvodu soutěže pouští do bojů o vedoucí pozici mezi vozy této kategorie. Po první klasické zkoušce se vedení ujal Karl Kruuda s DS3. Jeho pronásledovatelé Al-Attiyah (Fiesta S2000) a Tidemand (Fabia R5) však ztrácejí necelé tři sekundy. Další pořadí obsahuje větší rozestupy. Na RZ 2 odstoupil kvůli motoru Craig Breen. Lappi si v cíli RZ 3 postěžoval na startovní pořadí zřejmě kvůli prachu na RZ 2, ale na RZ 3 byl druhý ve WRC 2 za Al-Attiyahem, který přeskočil Kruudu.
Před servisní pauzou si postěžoval Tidemand na volbu pneumatik, když ztratil na RZ 4 značnou porci času, která ho odsunula na čtvrtou pozici. Kruuda se přetahuje s Al-Attiyahem o vedoucí post, když si opět prohodili své pořadí. Třetí figuruje Al Rajhi. Na RZ 4 se na druhém místě o pouhých 0,7s za Kruudou umístil Lappi a může jen litovat velké ztráty z RZ 2, která ho odsouvá z bojů o TOP 3 na zatím sedmou pozici v rámci WRC 2.
V odpolední sekci se piloti této skupiny potýkaly s defekty na rozbité RZ 6. Což také nepřímo zamíchalo soubojem o vedoucí pozici, protože Karl Kruuda jel v prachu za předním startující posádkou s problémy (defekt) a ztratil velké množství času (více jako ráno Lappi). Na RZ 6 měl Lappi zase štestí, protože si v nárazníku přivezl obrovský kámen, který se zasekl jen kousek od chladiče. Vedoucí pilot WRC 2 Al-Attiyah objevil defekt z RZ 6 na přejezdu. Slovensko-česká posádka Kočí-Kostka odstoupila v průběhu RZ 6 kvůli poruše motoru. V cíli RZ 6 odstoupil například také Bernardo souda kvůli poškozenému chladiči (trefil kámen). Al-Attiyah přidal další vteřinky ke svému náskoku, ale na RZ mu stačili -kruuda, Al-Rajki, Lappi a Lefebvre. Tidemand ztratil jen o málo víc. A můžeme jen litovat, ztráty Lappiho a Kruudy v prachu zajinými vozy, které tuto skupinu ochudily o větší zápletku.
WRC 2 také nepřidalo poměrně necitlivé přidělení časů na RZ 2 (přerušena kvůli požáru v okolí).Velmi početná skupina WRC 2 se tak stává velmi zamotanou zejména vnějšími vlivy.
Výsledky po 1. etapě:
1. | Al-Attiyah - Baumel (Ford Fiesta RRC) | 1:10:48,8 |
2. | Al-Rajhi - Orr (Ford Fiesta RRC) | +13,5 |
3. | Tidemand - Axelsson (Škoda Fabia R5) | +43,4 |
4. | Lefebvre - Prévot (Citroën DS3 R5) | +1:05,4 |
5. | Lappi - Ferm (Škoda Fabia R5) | +1:05,6 |
6. | Kruuda - Järveoja (Citroën DS3 R5) | +1:13,9 |
7. | Ketomaa - Lindström (Ford Fiesta R5) | +1:46,2 |
8. | Al-Kuwari - Clarke (Ford Fiesta RRC) | +1:53,4 |
23.05.2015 19:15
Filip Červenka, WRC
25.05.2015 12:14
Škoda Motorsport, WRC
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |