Dva vozy SUV Subaru XV vs. Nissan X-Trail, obě jsou to čtyřkolky, byť na odlišném principu, oba vozy mají velmi slušnou světlou výšku, která si dokáže poradit i s náročnějším terénem. Tím ale podobnost končí. Když začneme pohledem z venku, Subaru vypadá vedle Nissanu jako menší kolega. Nissan působí majestátnějším dojmem a design je více uhlazený. Zcela subjektivně se nám X-Trail líbil více než XV.

Na rally s Nissanem X-Trail
Nám zapůjčený X-Trail měl v kufru dvě příplatkové sedačky, takže byl schopen pojmout až sedm pasažérů. Nutno ale poznamenat, že sedačky v kufru jsou spíše nouzové nebo maximálně pro děti. Manipulace s nimi je velmi jednoduchá, ale velikost kufru se při použití zmenší na úplné minimum. Papírová hodnota činí 550 litrů, ale to se nám se sklopenou třetí řadou sedadel nezdálo jako to správné číslo. Díky sedmimístné verzi přicházíte i o roletku, takže každý vidí, co se v kufru skrývá. Byť se to nezdá, tak Subaru převezlo v kufru stejný náklad jako velký X-Trail. Nissan pak nabízí více místa vpředu i na zadních sedadlech.

Na rally s Nissanem X-Trail
Pod kapotou vozu tepal diesel o objemu 1,6 litru. Objem motoru vs. velikost vozu budí z počátku trochu rozpaky. Za volantem je ale vše jinak. Výkon 130 koní a točivý moment 320 Nm udělují vozu slušnou dynamiku. Kdo se chce svézt trochu svižněji, musí počítat s častějším řazením. Šestistupňová manuální převodovka nabídne optimální zpřevodování, při dodržování předepsané rychlosti na české dálnici točí motor kolem 2500 otáček. Jediný problém je, že se motoru moc nechce sbírat z nízkých otáček. Zato se nechá vytáčet až k červeným hodnotám bez znatelného uvadání. Velmi potěšující je spotřeba. Najeli jsme lehce přes 3000 kilometrů a výsledek byl 6,8 litru na 100 kilometrů. Se Subaru jsme loni spálili o litr na 100 kilometrů více. Dvoulitrový boxer pod kapotou ale dával větší jistotu a při svižnější jízdě či předjíždění nebylo nutné tak časté přeřazování.

Na rally s Nissanem X-Trail
Světlá výška činí 210 milimetrů, což je o 10 méně než v případě XV. Nepatrný rozdíl, který nás při ježdění kolem Mazurských jezer nijak nelimitoval. Parkování na loukách nebo příjezdy k „erzetám“ po polňačkách, po kterých jel naposledy traktor a ještě za deště, nejsou pro X-Trail žádným problémem. Nissan používá pohon všech kol All Mode 4x4. Na rozdíl od Subaru a jeho Symmetrical AWD si může řidič vybrat voličem na středové konzole pohon čistě předních kol, automatické připojování zadních nebo 4x4 Lock. Poslední jmenovaný se v Polsku hodil. Velmi mrštně si vůz počínal na úzkých a rozbitých polských okreskách. Do zatáček se auto příliš nehrnulo, ale nakonec si s nimi vždy poradilo bravurně bez velkých náklonů.

Na rally s Nissanem X-Trail
Kdo si potrpí na nejnovější elektronické asistenty a moderní infotainment na palubě, měl by se poohlédnout spíše po Nissanu než po Subaru. X-Trail v plné výbavě nabídne vše, na co si vzpomenete. Příjemné bylo hlídání mrtvého úhlu či systém kamer monitorující dění kolem vozu. Manévrování nebo parkování je pak velmi jednoduché. Nechybí dostatek 12V zásuvek a USB vstup. Vestavěná navigace fungovala bez výhrad, ale zasloužila by si novější mapy, v Polsku rostou dálnice jako houby po dešti. Jediný problém byl s automatickou klimatizací, která v pravidelných intervalech přestávala foukat studený vzduch do kabiny. To ale byl spíše nějaký technický problém než vlastnost. Světle kožený interiér se sice moc nešpinil, jak by se mohlo na první pohled zdát, tmavý by ale vozu slušel více.

Na rally s Nissanem X-Trail
Co dodat závěrem? Nissan X-Trail je schopný vůz, který se neztratí ani ve městě ani v terénu. Teréní schopnosti obou vozů jsou srovnatelné, Subaru nabídne silný boxer, Nissan zase jedna šestku, která boří předsudky o malých motorech a má velmi slušnou spotřebu. Posádka si na palubě Nissanu užije více elektronických vychytávek a skvěle hrající audio. Místa v kufru nabízejí obě auta srovnatelně. I cena obou vozů je podobná.

Na rally s Nissanem X-Trail