Rychlý a velký dieselový kombík, to zní jako sen českého fanouška rally. Jak se s Volkswagenem Golf Variant GTD jezdí po závodech, jsme měli možnost přesvědčit se sami.

Na rally s Volkswagen Golf Variant GTD
Už je to nějakou dobu, co jsme měli možnost vyrazit na rally s VW Golf sedmé generace s dvoulitrovým dieselem pod kapotou a pohonem všech kol. Golf Variant GTD, to je ale jiné kafe. Pod kapotou se stejně jako u dieselové Škody Octavia RS nachází dvoulitrový čtyřválec naladěný na výkon 184 koní. Podvozek je snížen o 15 milimetrů a v našem případě se na voze vyjímala příplatková kola Nogaro o rozměru 18 palců s červeně lakovanými brzdovými třmeny. Modrá Night metalíza v kombinaci s hliníkovými střešními nosiči autu vyloženě slušela. S obyčejným Golfem Variant si „gétédéčko“ zkrátka nespletete. Fanoušci rally se snadno odliší od davu.

Na rally s Volkswagen Golf Variant GTD
Ani usednutí za volant nenechá nikoho na pochybách, že nesedí v obyčejném Golfu. Károvaný vzor na sedačkách odkazuje na bohatou historii rodiny GTD. Velmi příjemný je i zploštělý volant s bílým prošíváním. Za volantem se sedí pohodlně a nízko, sportovní sedačky mají dobré boční vedení. Auto má bohatou základní výbavu a náš testovaný kousek byl doplněn ještě o další příplatkové položky včetně velké navigace. K charakteru vozu se hodilo i netradiční černé čalounění celého interiéru včetně stropu. Nedostatkem prostoru netrpí ani posádka ve druhé řadě. Vozem může bez větších problémů cestovat i pětice pasažérů. Tomu odpovídá i zavazadelník o objemu 605 litrů, který uspokojí čtyřčlennou rodinu s malými dětmi.

Na rally s Volkswagen Golf Variant GTD
To hlavní se ale ukrývá pod kapotou. Dvoulitrový diesel byl spřažen se šestistupňovým manuálem a nabízel 184 koní. Vrchol točivého momentu 380 Nm byl k dispozici již od 1750 otáček. Autu díky tomu nechyběl odpich a elektronika občas měla dost práce s prokluzem předních kol. Motor se nechá vytáčet až nad 4000 otáček a na německé dálnici nebyl problém dosáhnout maximální rychlosti 230 km/h. Ani plně naloženému autu nedocházel v dlouhých dálničních stoupáních dech a na pěkné zatáčkovité okresce je svezení jedna radost. Na výběr je ze tří jízdních režimů Sport, Comfort a Normal. V režimu Sport řízení ztuhne, změní se nastavení příplatkových adaptivních tlumičů a odezva na plynový pedál je svižnější. Na rozbité okresce vám toto naladění vyklepe duši z těla, na německých silnicích je to ale něco jiného. Generátor zvuku vyluzuje v režimu Sport rádoby sportovní zvuk motoru, který ale není moc příjemný. Naštěstí se dá vypnout.

Na rally s Volkswagen Golf Variant GTD
A jak je to se spotřebou? Při klidné jízdě je možné se dostat v průměru pod 6 litrů na 100 kilometrů. Klidná jízda se k tomuto autu ale moc nehodí. Při svižnějším svezení jsme někde nad sedmi litry a při čištění levého pruhu německé dálnice máme na počítači dvouciferné hodnoty. Celkem jsme se v průměru dostali na 7,4 litru, což při využívání dynamiky motoru a při plně obsazeném voze není vůbec špatná hodnota.

Na rally s Volkswagen Golf Variant GTD
Golf Variant GTD ideálně splňuje parametry rodinného vozu, který přes týden jezdí jako beránek, ale na víkendové projížďky v sobě probouzí malého ďábla. Základní cena vůbec není špatná, ale příplatková výbava ji dokáže vyhnat nahoru. Vzhledem rozhodně nezapadne do průměru a i kolem tratí v domovském Německu vzbuzoval u kolemjdoucích zájem.