Po benzínové verzi Škody Octavia RS 230 se nám do redakce dostala i naftová varianta mladoboleslavského vozu. Navíc pro českého zákazníka bylo auto v "kombíku" a ještě v "automatu". Zajímalo nás hlavně, jak moc diesel pro benzínu nejede a o kolik méně "žere".

Na rally se Škodou Octavia Combi RS TDi
Škoda Octavia RS 230 se nám dostala do rukou letos na jaře a auto se nám opravdu líbilo. Když přišla nabídka vyzkoušet si naftovou variantu rychlé Octavie, nebylo o čem přemýšlet. Tentokráte se jednalo o karoserii kombi vyvedenou v nenápadné stříbrné metalíze a stejně jako v případě verze 230 řazení obstarával šestistupňový automat DSG.

Na rally se Škodou Octavia Combi RS TDi
Stříbrná metalíza je na "eresu" hodně nenápadná, hlavně ve srovnání s červenou barvou corrida. Karoserie kombi se nám zase více líbila než hatchback. Kdo chce být na silnici nenápadný, měl by volit tuto variantu. Že se jedná o variantu RS, pozná nezaujatý pozorovatel až po bližším ohledání. Červeně lakované brzdové třmeny jsou pak jasným poznávacím znamením stejně jako dvě koncovky výfuku.

Na rally se Škodou Octavia Combi RS TDi
V interiéru je to pak stará známá Octavia s velmi příjemnými sportovními sedačkami. Červené prošívání volantu a sedaček se nám líbilo více. Půjčený kombík disponoval panoramatickým oknem, které dělalo radost i pasažérům na zadních sedadlech. Kufr je proti hatchbacku zarovnán do roviny a pod podlahou je další odkládací prostor. Využít celý objem zavazadelníku ve čtyřech lidech dá už velkou práci.

Na rally se Škodou Octavia Combi RS TDi
Ta nejdůležitější změna se odehrála pod kapotou. Místo přeplňovaného zážehového dvoulitru zde byl motor o stejném objemu, ale spalující naftu. Výkon 185 koní je už slušné číslo, ale na 230 benzínových ořů zde něco chybělo. Točivý moment nabízí hodnotu 380 N.m., což je o 30 více než u benzínu. Že člověk sedí v naftovém autě, je znatelné hned po prvním nastartování. Při normálním svezení automat umně maskuje rozdíl mezi benzínem a dieselem. Ale už první cesta na zakroucenou okresku jasně ukázala, kdo je tady pánem. Stále máme v paměti perfektní zátah benzínu. Diesel také jede slušně, ale je znát, že zde pár koní chybí. U verze 230 jsme chválili hlavně jízdu ve sportovním režimu. Řízení ztuhne, odezva na plyn je mnohem lepší, to vše je stejné. Jenže benzínový motor si v červeném poli otáček liboval, o dieselu se to již říci nedá. Naštěstí řidič může zasáhnout pádly pod volantem. Zvukově je to také úplně jiná píseň.

Na rally se Škodou Octavia Combi RS TDi
Srovnávat benzín s dieselem je stejné, jako srovnávat „hrušky s jabkama“. Octavia RS k tomu ale vybízí. Obě auta jedou a jedou velmi dobře, o tom není pochyb. Kdo chce nekompromisní svezení, měl by určitě sáhnout po benzínové verzi RS 230. Dieselové „ereso“ na silnici ostudu neudělá, ale kdo se jednou sveze s benzínem, do nafty se mu již nechce. Druhou stranou mince je samozřejmě spotřeba. U dieselu jsme se i se svižnými přesuny drželi pod 7 litrů na 100 kilometrů. A to už pro někoho může být pádný argument.
Článek o voze Škoda Octavia RS 230 najdete
ZDE.