English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]

Zařazeno : Munari

Karel Pučelík, 05.08.2016 13:20
Tisknout článek
Kategorie : Historici; zobrazeno : 3364x


Pokud se chceme zamýšlet nad historií motorsportu, své nesporné místo musíme přiřknout automobilovým soutěžím. Rallye je dle mnohých názorů královskou disciplínou pro svou náročnost, délku samotných závodů a nároků, které na jezdce klade. Jezdec se musí během roku vypořádat s rozmanitými závody na všech možných i nemožných površích.
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]

Jízda podle rozpisu i jeho samotná tvorba také není jednoduchá, jak musí uznat každý, kdo byl na notách svého mitfáry někdy závislý. Samozřejmé je, že každé odvětví motorsportu je svým způsobem  dobrodružství. A dovolím si směle tvrdit, že v minulosti to platilo dvojnásob.
    
Musíme zmínit i určitá jména, bez kterých by tento krásný a nebezpečný sport nebyl tím, čím je. Těmi samozřejmě nejsou jen mistři světa, ale i další jezdci, kteří třena jen neměli potřebné štěstí. Prvním jezdcem, který mi vytanul na mysli je Sandro Munari.

Mistrovství světa v rallye se jezdí od roku 1973. Předcházelo mu mezinárodní mistrovství pro výrobce. I po vzniku oficiálního mistrovství až do roku 1977 byl vypsána soutěž pouze pro značky. Od roku 1977 mezi sebou soutěžili i samotní jezdci, i když v prvním roce pod hlavičkou FIA pohár pro jezdce. Roku 1979 se započala linie šampionátu WRC, která trvá dodnes.

Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]

Sandro Munari se narodil v roce 1940 v Itálii. Jak známo, Itálie je země zaslíbená závodním strojům napříč všemi motoristickými disciplínami. Rallye se tedy těšila vysoké popularitě.
    
Munari začal závodit v roce 1965. Brzy se začal objevovat v popředí výsledkových listin. Obdivuhodných výsledků dosahoval zejména na asfaltu, na tomto povrchu byl opravdu dobrý. Svou rychlost začal projevovat nejdříve na závodech evropského šampionátu, který vyhrál hned dvakrát, a to v letech 1967 a 1969.
    
Munari spojil svou kariéru zejména s veleúspěšnou italskou značkou Lancia. Nejdříve závodil s Fulvií, se kterou se ukázal i v tehdejším Československu na klatovské Rallye Vltava, které se účastnily mnohé hvězdy evropského rallysportu. Pamětníci jistě vzpomínají na těsný souboj s dalším legendárním pilotem Walterem Rohrlem.
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
    
S Lancií později vstoupil do vznikajícího mistrovství světa. Slabší Fulvii na tratích mistrovství světa vystřídal ryzí speciál Stratos.  Se Stratosem se v roce 1977 zúčastnil poháru pro jezdce, jak se tehdy elitní šampionát nazýval a na konci sezony slavil vítězství. Klasickým mistrem světa ho nazvat zřejmě kvůli formalitě v podobě názvu mistrovství nejde. Nikoliv však pro jezdecký um, ten je nezpochybnitelný.
    
V dalších letech se Munari ve světovém šampionátu objevoval méně. Startoval ale i s dalším krásným italským vozem Fiatem 131 Abarth. Na tratích mohl být spatřen mimo jiné také s exotickým Dodgem, který bychom na tratích rallye rozhodně nečekali. Nutno dodat, že to bylo na keňské Safari rally, která byla dějištěm nepřeberného množství více či méně uvěřitelných příhod.     
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]
Sandro Munari - Život spjatý s Lancií [POHLED DO HISTORIE]

Na přelomu 70. a 80. let se popularita rallyesportu zvyšovala, přicházeli noví talentovaní jezdci. Konkurence mezi jezdci i značkami byla veliká. I proto Munari svůj titul nezopakoval, své místo v historii má ale jisté. Za svou kariéru nasbíral Munari ve světovém šampionátu 7 vítězství, z toho tři na slavné Rallye Monte Carlo. Své nejslavnější chvíle prožil za volantem s Lancie Stratos. Munariho můžeme výjimečně vidět za volantem závodního vozu i v současnosti, přestože je mu již více než 70 let. V loňském roce se zúčastnil doprovodného závodu mladoboleslavské Rallye Bohemia, jak jinak než s Lancií, tentokrát ale 037.

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Češi se na legendách neztratili

Češi se na legendách neztratili

13.10.2013 22:41

Článek Honza Froněk, Historici

Racing-Mania.cz

Lancia Stratos je zpět! [FOTO]

08.12.2010 20:10

Článek Radek Vojtěchovský, Ostatní

Racing-Mania.cz

Pohled do historie Targa Florio

05.06.2012 12:40

Článek Radek Vojtěchovský, IRC

Rychlé hledání

/Náhodné fotografie

ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Sordo: První pocit z i20 WRC je pozitivní [+VIDEO]

/ Další video...