Ve výčtu rallyových legend nesmí chybět mnoho finských jmen. Jméno, které se vybaví snad každému, kdo se o rally jen trošku zajímá je jistě Markku Alén.

Markku Alén - Létající Fin
Markku Alén se narodil ve Finsku. Finsko se může pyšnit řadou fenomenálních pilotů. Ne nadarmo se jim přezdívá létající Finové (i když se toto označení poprvé ujalo v první polovině dvacátého století ve spojení se skvělými vytrvalostními běžci). Alén nebyl prvním z létajících Finů na rychlostních zkouškách. Jako jeho předchůdce musím zmínit například Rauno Aaltonena. Tento pilot se na tratích rychlostních zkoušek proháněl s drobným Mini Cooperem. S miníkem ale předváděl neskutečné věci. Aaltonena následovala dlouhá řada jezdců.
Teď se však přesunem k samotnému Alénovi. Narodil se v roce 1951 v Helsinkách. Nebyl prvním (a ani posledním) závodníkem v rodině Alénů. Jeho otec se závodění také věnoval.
Mladý Markku začal svou závodní kariéru v osmnácti letech s Renaultem 8. To je mi zvláště sympatické, protože stejný vůz stojí v mé garáži. Pokud si podobu hned nevybavíte, prozradím na odlehčenou, že jeden můj kamarád ho nelichotivě nazval stodvacítkou s promáčknutou kapotou.

Markku Alén - Létající Fin
Dnes je těžko představitelné, že by soutěžák používal své auto i v civilním provozu. To přesně ale Alén dělal. Mohl s ním tedy být viděn nejen na závodech, ale i při cestě na nákup.
Od nepříliš silného Renaultu se přes vozy značek Volvo, Ford a Datsun se dostal až do kokpitu úspěšného Fiatu 131 Abarth. „Stotřicetjedničku“ pilotoval za tovární tým Fiat. S výše zmíněným vozem se postavil na start světového šampionátu v roce 1978, s výjimkou několika podniků, kdy závodil s Lancií Stratos. V sezoně si připsal hned tři vítězství a na jejím konci mohl slavit vítězství. V následujícím roce vybojoval v obdobných podmínkách bronz.
V roce 1982 přešel k Lancii, u které zakotvil až do roku 1989. Tým Lancia Martini nasazoval krásné vozy Lancia 037, Delta S4 – jedno z největších závodních monster. Po zákazu vozů skupiny B tým připravil Deltu HF Integrale.
Se všemi výše zmiňovanými vozy Alén závodil. Dvakrát se dokázal umístit v šampionátu na druhém místě, třikrát obsadil bronzovou pozici. Na vrchol ale už nikdy nevystoupal a vysněný titul mistra světa nezískal. Místo mezi legendami rallysportu ale Alénovi upřít nemůžeme. Za svou kariéru vyhrál 19 závodů a také přes 8 stovek rychlostních zkoušek. V počtu vyhraných RZ je úspěšnější pouze fenomenální Francouz Sébastien Loeb.

Markku Alén - Létající Fin
Alén se čas od času za volantem objevuje i v současnosti, například na exhibičním závodě Rally Legend v San Marinu. A nutno dodat, že i na prahu šedesátky je jeho jízda obdivuhodná. Jméno Alén jsme ale mohli na scéně mezinárodního rallysportu pravidelně vídat i v posledních letech. V továrním týmu Abarthu se někdejšího IRC účastnil jeho syn Anton, úspěchů svého otce však zatím zdaleka nedosáhl.