Intercontinental Rally Challenge (IRC) se ještě ani nerozjela a už pořádně leží v žaludcích mocných stojících za světovým šampionátem v rally (WRC). Jak se zdá, v zákulisí světových automobilových soutěžích se schyluje k velké přetahované o vozy nové kategorie S2000, respektive o jejich výrobce.
Podle britského magazínu Autosport zvažuje promotér mistrovství světa v rally možnost, že by speciály kategorie Super 2000 od roku 2009 mohly nahradit vozy kategorie S1600, coby náčiní pro účastníky juniorského mistrovství světa (JWRC). Podle Autosportu se organizátoři mistrovství světa rally (WRC) i Mezinárodní automobilová federace (FIA) obávají rivality a konkurence ze strany IRC, za níž stojí společnost SRW Events společně se satelitní televizí Eurosport.
Seriál IRC (Intercontinental Rally Challenge) bude v sezoně 2007 tvořit celkem 9 podniků a očekává se, že startovní pole bude výrazně širší než letos, kdy se nový seriál teprve formoval. Velkým trumfem IRC by mělo být neobvykle široké televizní pokrytí šampionátu ze strany Eurosportu, který slibuje řadu sestřihů, záznamů, ale především přímých přenosů z jednotlivých etap.
Intercontinental Rally Challenge nevznikla coby 'truc podnik' a má požehnání FIA, proto nehrozí jejím účastníkům ani pořadatelům jednotlivých podniků IRC žádné sankce ze strany Mezinárodní automobilové federace. Obavy International Sportworld Communications, promotéra a vlastníka práv mistrovství světa v rally (WRC), nejsou nepodložené. Mistrovství světa rally postihl už před sezonou 2006 mohutný úprk továrních týmů, navíc odešla také finská televizní společnost YLE, pro níž bylo další vysílání neúnosně drahé. Na druhou stranu výrobci projevují velký zájem o novou kategorii S2000 i nově vypsaný šampionát IRC.
Fiat, Peugeot, VW a Toyota už vozy kategorie S2000 postavily a mají za sebou ve většině případů první kompletní sezonu v mistrovství Evropy (Fiat) nebo alespoň v jihoafrickém šampionátu (Volkswagen a Toyota). Všichni navíc vážně přemýšlejí o vstupu do IRC.
Na tahu tak nyní je FIA a organizátoři MS, kteří hledají pro nové dvoulitrové „čtyřkolky“ uplatnění. Jednou z navrhovaných variant je jejich zařazení do jakési „druhé ligy MS“, do níž by měly od sezony patřit podniky usilující o zařazení do světového šampionátu, které se ale do „hlavního“ kalendáře nevejdou... Může taková varianta výrobce a týmy provozující vozy kategorie S2000 přitáhnout? Těžko! Pokud FIA nevymyslí lepší způsob (zařazení vozů S2000 do alespoň do hodnocení PWRC či JWRC), slízne smetanu IRC...
Zdroj: www.rallye-info.com
Foto: Fiat
LenkaZ