Zpět na přehled článků
Šumava a hroty. Ano či ne?
Zařazeno : MMCR0702
04.12.2006 01:31
Kategorie :
Česká rally; zobrazeno : 6345x
Do redakční pošty nám přišel velice zajímavý email obsahující otevřený dopis předních českých soutěžních jezdců Vojtěcha Štajfa a Václava Arazima.
Jménem svým a Václava Arazima si vás dovoluji oslovit a informovat vás o nebezpečí vážného problému ohledně Rallye Šumava 2007. Po několika spíše náhodných rozhovorech s pány Pospíšilem a Babkou na Setkání mistrů a následně naposledy v sobotu při vyhlášení Pražského rallysprintu jsme se dozvěděli, že ředitelství Rallye Šumava je rozhodnuto, dle jejich vlastních slov z 95%, v nadcházejícím ročníku NEPOVOLIT užití pneumatik s hroty.
Vysvětlení PAMK: dochází ke škodě na vozovkách, obtížně se jedná se starosty obcí, kteří nechtějí pořadatelům kvůli tomu povolit konání rychlostních zkoušek, užití pneu s hroty nemá v ČR oporu v zákoně (jde o jízdu na těchto pneu po spojovacích úsecích). Pokud pojedeme všichni bez hrotů, budeme dle těchto pánu mít stejné podmínky a prý před 30 lety se na Rally Valašská zima jezdilo též bez hrotů. Kvůli zákonu by prý mohly být problémy s Policií ČR na spojovacích úsecích. Během tohoto týdne by měly být vydána zvláštní ustanovení této soutěže, avšak dle našich neoficiálních informací by nám tato změna mohla být oznámena až při přebírání itineráře v týdnu konání soutěže. Avšak hrozí, že do zvláštních ustanovení zákaz pneu s hroty uvedou a FAS tyto ZU schválí, a potom se bude jednat pro dost účastníků MMČR o velký problém. Bylo nám vážně míněnou radou doporučeno absolvovat soutěž na sériových zimních pneu s tím, ze třeba na posledním sprintu ve Vsetíne se závodníci bez pneu s hroty také dokázali obejít. Podle nás hrozí opakování problematického ročníku 2003 a 2004, chaos, znechucení mnoha lidí, diváků, sponzorů a nakonec i neadekvátní výsledky, zvýhodňující později startující posádky, zbytečné havárie, škody na autech a možná i na zdraví, a nízká až nulová sportovní hodnota soutěže. PAMK jako jediný argument, který výše uvedeným hrozbám zabrání, uvádí chemické ošetření tratí (skutečně zimní soutěž v šumavských horách!)
Panu Pospíšilovi jsme argumentovali následovně:
1.) Pokud opět jedeme Jänner rallye jako součást MMČR, musí být podmínky v takto zásadním ohledu jako je užití pneu s hroty pro obě zimní soutěže shodné. Jednak kvůli obrovským nákladům (pneu na zimní rallye je absolutně nejnákladnější soutěžní pneu cenově), za druhé kvůli rozmělnění nákladu na tyto pneu a nastavení vozu - podvozek, diferenciály apod., protože jen neznalost fungování současných vozů může tyto činovníky omluvit v názoru, ze stačí jen vyměnit pneu za bezhrotové. Za třetí, a to je nejdůležitější argument - BEZPEČNOST POSÁDEK A DIVÁKŮ. (Naopak zde je vsetínský sprint odstrašujícím příkladem - např. havárie Volfa)
2.) Někteří jezdci - také ze zahraničí - se přihlásí i do Winter Cupu. Pro tento pohár, mimochodem vytvořený z poloviny právě PAMK, by určitě měl i z důvodů uvedených v bodě 1 mít stejné podmínky na obou rally do něj započtených.
3.) Pokud PAMK chybí odvaha prosadit pneu s hroty, raději ať svou soutěž ZRUŠÍ nebo PŘESUNOU na jiný termín (např. duben) Dnešní soutěžní automobil je jiný než na Valašské zimě před 30 lety a pro zimní provoz jsou pneu s hroty nutné. V takovém případě by ale bylo nesmyslem zařazovat Jänner rallye jako jedinou zimní soutěž do MMČR.
4.) V případě rozsolení některých úseků hrozí, že na zbytcích ledu dojde třeba na spojovacím úseku k tomu, jako v roce 2003, kdy mnoho posádek na přejezdu popadalo do příkopů. Chaoticky se pak omilostňovaly všechny penalizace bez rozdílu, kdy byla penalizace zrušena i v případech, které se sněhem nesouvisely a byly tak v několika případech ovlivněny výsledky. Navíc, při opravdu nízkých teplotách (které zřejmě podle PAMK nelze na začátku února očekávat) pod -10 st. sůl nefunguje a navíc je naivní si myslet, ze ochránci přírody povolí v některých oblastech Šumavy solení. Myslíme si, ze by PAMK měl raději požadovat po úřadech povolení hrotů, než bojovat za povolení solení v některých místech.
Všechny příjemce tohoto e-mailu bych za sebe i V. Arazima chtěl požádat, pokud s tímto souhlasí a rovněž považují rozhodnutí nepovolit na Šumavě hroty za nesmysl, aby jednak o tomto hrozícím problému informovali co nejvíce zúčastněných a v rámci svých možností vyvinuli na PAMK, ale i FAS AČR co největší tlak k tomu, aby byl dán průchod zdravému rozumu. Zároveň bych rád požádal kolegy novináře o co největší publicitu této záležitosti, neboť pokud se bude i mezi diváky a fanoušky rallye o tomto problému vědět, bude snazší tuto záležitost řešit. Myslíme si, ze každý rozumně uvažující člověk musí pochopit, že nám nejde o konfrontaci a boj za nesmysly, ale že zcela jasně víme, proč pneu s hroty požadujeme. Kdyby bylo možné tento závod odjet na bezhrotových pneu á 4000 Kč/ks namísto speciálních úzkých s hroty za 10000 Kč/ks se stejnými bezpečnostními i sportovními efekty, proč bychom pak chtěli utrácet více peněz?
Současně zasílám tento e-mail v překladu na ředitelství Jänner rallye a sekretariát Winter Cupu, zda-li jsou si tohoto problému vědomi a jaký postoj ke stanovisku PAMK zaujímají.
Mgr. Vojtěch Štajf, prioritní jezdec FIA B, vicemistr ČR v rally.
Ing. Václav Arazim, prioriotní jezdec FIA B, vicemistr FIA EP v rally.
Ilustrační foto: Pavel Kacerovský, www.foto-kacerovsky.cz
Zpět na přehled článků
Související články