English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Sláva a pád testovacího polygonu v Dešné [+ fotogalerie]

10.01.2007 08:36
Tisknout článek
Kategorie : Historici; zobrazeno : 28445x


V poslední době došlo na několika internetových serverech k debatám o historii a současnosti testovacího polygonu nad obcí Dešná u Slušovic na Zlínsku. Neváhali jsme a využili volného nedělního dopoledne k návštěvě této "pamětihodnosti".
Největší slávy se testovací úsek dočkal ihned po svém vzniku. Psal se rok 1985, když na konci léta zmizel obyvatelům Dešné nad obcí kus lesa a na této planině vznikla za pár dní testovací dráha. Skládala se jak z asfaltových, tak i šotolinových cestiček, které se různě křižovaly a testovací týmy tak měli jedinečnou možnost opravdu dokonale prověřit kvality svých strojů. Jeden z vrcholů dráhy měl přijít již za pár dní. I přes vládu komunismu dokázali lidé kolem Františka Čuby spolupracovat se západem. Hlavně díky jejich spolupráci s firmou Audi vznikl tento polygon. Na okruhu se testovaly novinky pro běžný silniční provoz. Díky vřelé spolupráci s Agroteamem došlo v polovině září roku 1985 i na testy soutěžních speciálů Audi Quattro Sport, Audi S1, ale hlavně nového prototypu, který měl být zbraní na nové speciály sk. B. Nad Slušovicemi se tak několikrát proháněli Röhrl, Mayer či Schwarz ve speciálech brázdících tratě MS. Tyto testy probíhaly opravdu velmi tajně. Nikdo o nich nevěděl, samotná automobilka se snažila zmást případné špióny ze strany konkurence cedulkami "test Itálie" a "test Keňa" na dílech posílaných do Československa. Celý areál byl oplocený, u vjezdů hlídala ochranka a nad areálem létal vrtulník. Přesto (jak už bývá na Zlínsku pravidlem) se i o této akci několik nadšenců dozvědělo, a mělo možnost vidět světové speciály relativně z blízka. Někteří z nich se díky tomu dostali do vážných problémů. "Dne 16. září odpoledne jsem se vypravil na okruh. V podvečerním slunci jsem měl možnost sledovat bílý vůz Audi Quattro Sport, s nímž kroužil testovací jezdec Walter Mayer. Na několik okamžiků se testování zúčastnil i Leo Pavlík. Krásná podívaná však měla svůj vrchol, když Mayer přesedl na pár ostrých kol do speciálu Audi Quattro Sport S1, přivezeným bezprostředně z Rally 1000 jezer. Rampa s přídavnými halogeny, startovní číslo v červeném jablku, jmenovka posádky Blomqvist / Cederberg na dveřích a k tomu neopakovatelný zvuk motoru, vyvolávající mrazení v zádech." Bohužel, zajímavý nástupce mohutných S1 se slavné budoucnosti na soutěžních tratích nedočkal, velká sláva nečekala ani testovací dráhu. Ještě několik let zde sice německá automobilka testovala, ale pád železné opony znamenal konec slavné éry ve Slušovicích a s tím související ukončení aktivit Audi na Moravě. Na polygon se soutěžní speciály přece jen ještě vrátily. Až do roku 1993 začínala Barum rally "televizní" zkouškou, vedoucí z Dešné přes kopec do Chrastěšova. Závodní vozy čekal mimo náročného sjezdu lesem průjezd zkušebním areálem. Hlavním tahákem byl kromě šotolinových úseků obří skok. Skákalo se přes jednu z asfaltových silniček a jelikož byl skok umístěn na samém vrcholu kopce, jednalo se opravdu o skákání přes horizont. Ani po revoluci nebyl tento zajímavý úsek rychlostní zkoušky otevřen pro diváky, a tak ho většina fanoušků zná jen díky televizním kamerám. A jelikož po více než 20 letech o něm ví stále méně lidí, rozhodli jsme se něco nafotit a pokusit se sepsat alespoň pár informací. Pochmurné počasí letošní slabé zimy dávalo naší dobrodružné výpravě tajemný nádech. Nemáme to daleko, i tak jsem na tomto místě ještě nikdy nebyl. Nowi už je zkušenější, navštívil Dešnou již v létě. Díky bujné vegetaci ovšem nemohl provádět důkladnější průzkum. Teď to byla jiná! Stromy a keře bez listí, zažloutlá nízká tráva, kterou navíc mohutně spásají krávy nám dovolila celou plochu prozkoumat. Po šotolině už není ani památky, přesto je i po takové době patrné, kudy vedly cestičky s nezpevněným povrchem. Museli jsme jít dvakrát tam i zpět, abychom přesně určili, kudy vlastně vedla trať již zmiňované rychlostní zkoušky. Postupně jsme do sebe skládali kostičky mozaiky a připadali jsem si opravdu jako archeologové. Viděli jsme horizont, na kterém skákaly české i evropské hvězdy tehdejší rallyové scény, na kterém tehdy ještě nepříliš známý Staňa Chovanec předvedl nejdelší skok. Vyhrál sice sele, nicméně po této RZ musel odstoupit, protože převážně podvozkovým partiím jeho Escortu se tento husarský kousek opravdu nelíbil. Viděli jsme "Poláškovu" zatáčku. Tato část je dnes již hodně zarostlá a těžko rozpoznatelná. Asfaltové úseky stále odolávají a dokonce slouží pro okolní obyvatelstvo. A v neposlední řadě jsme potkali domorodce v trepkách (jistě uznáte, že v první polovině ledna jev jen málo uvěřitelný), spěchajícího na nedělní oběd na některou ze samot v okolí. Na vrcholu kopce se jeho dech pobobal zvuku odfukujícího turba "esjedničky", uvnitř kterého neopatrný technik zanechal nyní volně rotující matici M8. Zajisté jsem se ihned zeptal, zda si pamatuje nějaké drobnosti z dob testování. Bohužel, moc jsme se toho nedozvěděli. Pouze si pamatoval, že někde v okolí spadla ve druhé světové válce bomba... Chvíli na to jsme z dálky slyšeli zvuk nevyladěného motoru . Velikostí to bylo malé až střední a motor to mělo zaručeně vpředu... Podobně si asi musel připadat pan Jermakov, když se k němu řítilo ono bílé "cosi". "V půli cesty se ale opět ozval zvuk ostře laděného motoru. Nebylo to ovšem z míst, kde stála opravovaná Es jednička. Po příjezdové cestě od dolní brány přijíždělo civilní Audi 100 a za ním "cosi". Bylo to malé, celé bílé a podle malých převisů bylo takřka jisté, že motor nebude ani vpředu, ani vzadu, nýbrž uprostřed. Jediné, čím byl tento vůz opatřen, byly nálepky JZD SLUŠOVICE ze všech stran. Použitá kola Speedline a zadní sklo s prolisovaným nápisem quattro nemohlo nechat nikoho na pochybách, že jde o Audi. A ne jen tak ledajaké! Vždyť tou dobou vedení firmy v Ingolstadtu oficiálně popíralo, že by se cokoliv podobného připravovalo. Najednou jsem byl jen pár metrů od tajné zbraně proti Peugeotu 205 T16 a Lancii Delta S4." Přes lehký nakopávák se k nám "přiřítil" malotraktor. Na vlečce vezli dva místní "ogaři" minimálně pětisetlitrový dřevěný soudek a dám ruku do ohně za to, že v něm byla 102 oktanová valašská slivovice. Měli dokonce ochranku, protože několik desítek metrů za nimi spěchali dva jezevčíci. Opět jsme se zasmáli, když řidič stroje, vida nás u silnice, lehce ubral z nasazeného tempa a snad ze strachu zavolal: "Co sa děje? Jezdí sa? No né, já jen ať nás tady někdo nesestřelí!..." Uklidnili jsme ho a on v klidu pokračoval. Cestou k autu jsem pak ještě v lese našel laminátové podběhy. O tom, jestli patřilo některému z testovaných Quatter nebo zda ho tam zanechal některý z vozů při "Barumce" se už můžeme jen dohadovat... Neobjevili jsme dneska žádnou Ameriku, přesto jsme se podívali do míst, kde se psala malá a nikoliv nevýznamná část dějin rallysportu. A věříme, že jsme i pro všechny ostatní pomohli malinko poodkrýt tajemství tohoto dnes již téměř zapomenutého místa. I přes značně zdevastovaný stav má toto místo pro opravdového fanouška rally stále chuť jakéhosi zakázaného ovoce, místa, které zná jen z několika záběrů Československé televize a vyprávění. Stačí jen trochu přivřít oči a v mysli si představit zvuk motoru monstra s typovým označením S1, kterak se lehce přehoupne přes horizont a v chuchvalci prachu mizí do údolí, a určitě ucítíte na zádech lehce naskakující husí kůži… V současné době je celý areál v soukromém vlastnictví a majitel nechce o možném využití pro automobilový sport ani slyšet. Ale představa Fiatu Punto S2000 bojující s touto náročnou tratí na první rychlostní zkoušce Barum rally Zlín 2007 nás napadala během dopoledne několikrát. Bohužel, můžeme si nechat jen zdát... Fotogalerii Nowiho z testovacího polygonu v Dešné najdete ZDE Text: Plhus s "technickými" dodatky Nowiho Foto: Nowi V článku byly použity, s laskavým svolením redakce Autosport.cz, úryvky článku pana Jermakova

/ Zpět na přehled článků

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Crash Jari-Matti Latvaly z prvního místa v Německu [4xVIDEO]

/ Další video...