Celý kolotoč nejstarší automobilové soutěže v České republice začíná ve čtvrtek v 19 hodin představením posádek na náměstí Míru v Klatovech. V pátek ráno čekají na posádky přejímky a v 15 hodin slavnostní start.
Úvod rally již tradičně patří Klatovskému okruhu. Jezdí se po pěkném širokém asfaltu. Po startu následuje pravá kosa a letiště až do Činova. Nudný průjezd Činovem zpestřil loni Semerád, který zakopl o patník jednoho z domů. Následuje známé místo Špic, kde není o krizovky a tahání za ručnici nouze. Pak další pravý vingl v místech startu, loni zde bylo spoustu vody z tajícího sněhu. Posádky budou tentokráte kroužit 4 okruhy. Hřeby nejsou povoleny a okruh je vždy ošetřen chemickým posypem. Pořadatelé vybírají za vstup na okruh 100 Kč, určitě se vyplatí investovat 150 Kč do účastnické vstupenky na oba dva dny. Hned vzápětí se soutěžní vozy přesunou do servisní zóny v bývalých kasárnách v Janovicích, aby byly připraveny na porci následujících tří RZ.
První po servisu přijde na řadu RZ 2/5 Věckovice – Slatina. Z Věckovic zamíří posádky lesem po široké komunikaci do vsi jménem Poleň. Zde širokým levým vinglem odbočí na Mlýnec. Opět široký asfalt a letiště až do Mlýnce. V Mlýnci je divácké místo – pravé odbočení na Zdeslav. Pokud sem pořadatelé neumístí retardér, tak to bude hodně rychlé. Letecký den bude pokračovat až do cíle ve Slatině. Výjimkou je snad pouze pravá kosa v Lučicích. Okolí Klatov jistě může nabídnout divácky i jezdecky vděčnější úseky než je tento. Hřeby jsou povoleny.
RZ 3/6 Černíkov – Kdyně bude diváky přitahovat hlavně svým závěrečným sjezdem do cíle v Kdyni. Start je před obcí Černíkov, po průjezdu diváckým místem na černíkovské návsi se trať odklání směrem na Mezholezy a dále na Kdyni. V diváckém místě na křižovatce se silnicí č. 184 odbočí posádky táhlým levým vracákem na Kdyni. Kousek za tímto místem začíná v lese klesání serpentinami různých poloměrů až do cíle v Kdyni. Cesta není ani moc široká ani úzká, hřeby jsou povoleny, takže v případě sněhu takové malé Monte. Nejsnadnější přístup bude z již zmiňovaného vracáku, pár set metrů po svých není problém.
Poslední před servisem je technická RZ 4/7 Patraska – Strážov známá z minulých ročníků v opačném směru. Trať krátce po startu v Krotějově zahýbá vpravo a váže dlouhý rovný úsek až do pravého odbočení v lese na místní komunikaci. Pokračuje se mezi poli až do diváckého místa – levá kosa na hlavní silnici. Hlavní silnice přivede závodní vozy na okraj Strážova, kde prudkým vracákem zahnou vlevo, aby po 500 metrech odbočili širokým vracákem pro změnu vpravo. Divácké odbočení vlevo na Záhorčice následuje vzápětí. Jestli jezdci ještě nebudou mít zamotanou hlavu, tak na ně čeká v Záhorčicích nejdříve pravé odbočení ke statku a po té široká kosa kolem statku na místní komunikaci vedoucí na širokou hlavní silnici do Opálky. Rychlý úsek na silnici č. 171 je zakončen pravým vracákem na místní komunikaci, která jezdce zavede přes ves Rovnou až do cíle na okraji Strážova. Nejsou povoleny hřeby. Ze Strážova to je co by kamenem dohodil do servisu. Ještě před servisem budou posádky přeskupeny a pak hurá do další rundy.
V noci z pátku na sobotu se posádky moc nevyspí, protože v sobotu minutu po osmé již budou první z nich stát na startu RZ 8/14 Zálesí – Hoslovice. Start je kousek za obcí Vrbice u Vacova. Ještě nedávno se ve vracáku za vsí tísnily davy lidí. Trať vede do Zálesí, které po rychlém průjezdu vsí opouští směrem na Kváskovice a dále na Vísku až do diváckého místa – levé kosy. Pokračuje se směrem na Lhotu do dalšího diváckého místa – širokého pravého odbočení na Strašice. Nedaleko za Strašicemi čeká poslední divácké místo RZ – pravá kosa. Zajímavé by mohlo ještě být pravé odbočení ve vsi Škůdra a rychlý průjezd přes Zvotoky, odkud už je to kousek do cíle v Hoslovicích.
RZ 9/15 Nuzín – Čkyně je tradiční zkouškou rally. V této podobě se jezdí již několik let za sebou. Posádky startují v Nuzíně a rychlou pasáží mezi poli se dostanou až do profláknutého diváckého místa v Zechovicích (foto nahoře). Z fotek a televize je tento pravý vracák známý snad všem, co mají s rally něco společného. Bývá zde vždy výborná divácká kulisa, která se má rozhodně na co dívat. Ve své době stály vozy fanoušků až na kraj nedaleké Volyně. Kromě zatáčky je ještě vidět dlouhý úsek trati až do obce Starov. Ze Starova to mají posádky jen kousek do dalšího klasického diváckého místa v Nahořanech. Před vsí se zahýbá vlevo na úzkou místní komunikaci, která zavede posádky až do zmiňovaného diváckého místa. Pravá kosa z úzké cesty na ne o moc širší silnici. Osobně mě toto místo nikdy nijak nenadchlo. Komplikované je to s příjezdem, cesta je tak na jeden a půl auta, když není sníh. Parkuje se na jedné straně vozovky v kopci, takže ten správný chaos nastává při odjezdu, protože v případě sněhu je to pěkně uklouzané. Často se stává že auta stojí až k hlavní silnici na Strážný. V Nahořanech se ještě objíždí kaplička, loni zde na trať sjelo značné množství tajícího sněhu ze střechy domu a přítomní fotografové neměli nouzi o zajímavé momenty. Pokračuje se po úzké uskákané cestě k lesu a odbočuje se vlevo do lesa (foto uprostřed). Posádky v lese čeká prudký sjezd. Loni tady byl led jako zrcadlo a hodně jezdců mělo s mírným esíčkem přes potok velké problémy a jeden vůz si v potoce nakonec ustlal. Houpnutí přes horizont a jsme v Předenicích. Rychlý průjezd vsí do cíle. Jako divácké místo celkem nuda a musí se ťapat pěšky z cíle ve Čkyni. Hroty jsou povoleny. Dvakrát za sebou, v letech 2002 a 2003, se tato RZ stala osudná Kopeckému.
RZ 10/16 Spůle – Račov je nová zkouška v inventáři rally. Start je před obcí Spůle, za obcí se trať napojuje na úzkou místní komunikace vedoucí až do Onšovic. V Onšovicích odbočuje vpravo a následně přes široké divácké místo vjíždí na hlavní silnici na Vacov. Po projetí obcí Žár uhýbá trať diváckým místem vlevo na Mlýny. V Mlýnech je přejezd dřevěného mostu, který někomu může být znám z Historic Vltava Rally. Přístup je možný pouze pěšky od Žáru (asi 1 km). Následuje stoupání do Putkova a cíl v nedalekém Račově. Hřeby jsou povoleny. Po této RZ se závodní vozy přesunou do Vimperka. Servis je tradičně v bývalých kasárnách U sloupu – z Vimperka směrem na Zvíkov.
RZ 11/17 Trpín – Lažiště doznala oproti minulému ročníku malých změn. RZ startuje v Trpíně, odkud trať klesá po uskákaném asfaltu přes Chlístov až do Kratušína. V Kratušíně na návsi odbočí pravým vinglem a následuje sjezd na srdce do diváckého místa k Blanici u Podzábrdského mlýna. Přístup od Prachatic směrem na Oseky. Po levém odbočení na místní komunikaci následuje táhlý kopec až do Zábrdí. Cestou do Lažiště na posádky žádné náročnější místo nečeká. Za Lažištěm po dlouhém náletu z mírného kopce odbočí trať vpravo na úzkou cestu. Příjezd na toto místo je od Žárovné z hlavní silnice Prachatice – Vimperk. Auto je zde vidět na relativně dlouhém úseku trati. Průjezd lesem končí cílem u hlavní silnice z Prachatic do Vimperka. Na této RZ nejsou povoleny hřeby, v případě sněhové nadílky bude zajímavé dobržďování po sjezdu na srdce u Podzábrdského mlýna, protože kolem Blanice se nesmí vozovky ošetřovat chemicky.
<{(OBR3)}>
RZ 12/18 Vlachovo Březí – Setěchovice je z části nová zkouška. Start je za Vl. Březím, ne však u hřbitova jak tomu několik let bývalo, ale v kopci za koupalištěm na silnici směrem na Čkyni. Ihned po startu odbočuje trať vracákem vpravo do kopce na osadu Doubrava a dále šplhá do Uhřic. Z Uhřic prudce klesá zpět na silnici na Čkyni a posádky poletí po široké cestě k Libotyni do kosy vpravo do kopce na úzkou cestu. Loni byl příjezd v opačném směru od Libotyně. A pokračuje se po známé trati z loňska. Prudký kopec do Bolíkovic a klesání přes Setěchovice do cíle. Hřeby nejsou povoleny.
RZ 13/19 Radhostice – Bořanovice je pozměněnou klasickou zkouškou rally se značným převýšením. Startuje se v Radosticích a trať stoupá až do Lštění, objíždí kostel a pokračuje za ves do diváckého místa, kde prudce odbočuje vpravo na místní komunikaci (foto dole). Objíždí domy na okraji vsi a dále na Mářský vrch. Z Mářského vrchu prudce klesá do Štítkova. Po rychlém příletu odbočuje vpravo kolem domu. Úzká cesta lesem z prudkého kopce zavede posádky až do diváckého místa u Budilova – levého vracáku. Následují rychlé průjezdy přes Bošice a Záhoří. Divácké místo Smrčná je rychlý přejezd hlavní komunikace. Do cíle v Bořanovicích dorazí posádky po trati známé z několika předchozích ročníků. A opět servis ve Vimperku.
V době psaní tohoto článku (sobota 27.1.) je na většině RZ ujetá vrstva sněhu a meteorologové předpovídají další sněžení. Bohužel na začátku příštího týdne se má opět začít oteplovat. Můžeme tedy očekávat, že povrch bude obdobný jako loni, mokrý asfalt se zbytky tajícího sněhu. Ve vyšších polohách a v lesních úsecích ujetý sníh a led. Ale letošní zima si s námi pěkně zahrává, takže je možné v podstatě všechno a nevyplatí se podceňovat zimní obutí vašeho plechového miláčka i další výbavu. Snad jen aby nepřišla další větrná smršť jako před týdnem.
Text a foto: Honza Froněk