Portugalský mistr Armindo Araújo získal výsledek z říše svých snů, když včera vyhrál PT-Rally de Portugal 2006. Až za ním dojeli do cíle Janne Tuohino, bývalý jezdec Škody Motorsport, a vycházející švédská hvězda Patrik Flodin.
Kandidátský podnik mistrovství světa proběhl bez problémů, ačkoliv se pořadatelé i účastníci museli vypořádat s nepřízní počasí: vytrvalým deštěm, který během dvou dnů neustal téměř ani na chvíli.
Araújo sliboval už před startem maximální útok a chtěl se poměřit s pravidelnými účastníky MS. Své sliby dokázal vyplnit. Portugalec v úvodní etapě vyhrál čtyři ze šesti rychlostních zkoušek a do druhého dne vyrážel s náskokem 1:30 min před Markko Märtinem. Araújo trošku zvolnil v úvodu druhé etapy, ale byl poražen Touhinem a Flodinem. Proto znovu přidal a na třetím měřeném úseku druhé etapy vyhrál.
"Odpoledne chci trochu zvolnit a dát si pozor, abych se vyhnul všem kamenům a defektům," řekl v předposledním servisu soutěže
Armindo Araújo.
"Vítězství v tomto podniku by pro mě bylo skvělým výsledkem." Před druhými průjezdy udělal Portugalec drobné změny na nastavení tlumičů, neboť tratě byly o poznání rozbitější než ráno. Bohužel pozměněný set-up nefungoval ideálně a Araújo na všech třech vložkách na Tuohina a Flodina ztratil. Jeho náskok byl ovšem dostatečný a přes cílovou rampu projel o 1:17 min dříve než Janne Tuohino.
"Výsledek mě těší. V první etapě jsem si vybudoval náskok a pak jsem mohl přizpůsobit své tempo, abych ve druhé etapě kontroloval svou pozici. Už po prvním podniku portugalského mistrovství, Casino da Povoa, který provázelo mokro, vítr a sníh, jsem zjistil, že mám takové podmínky docela rád! Auto v nich funguje skvěle a vyhovují i mému jezdeckému stylu."
Pozornost poutala v sobotu dopoledne hlavně bitva mezi Janne Tuohinem a Patrikem Flodinem. Tuohino ale jel skvěle a i když přejel jednu odbočku a musel se vracet, druhou pozici uhlídal.
"Cítím se velmi dobře," řekl
Janne Tuohino v dopoledním servisu.
"Arminda dohnat nemohu, má moc velký náskok, ale pořád musím jet naplno, abych za sebou udržel Patrika."
Flodinovi vyhovovaly především rychlé vložky.
"Dnes ráno se mi rychlostní zkoušky nezdály příliš kluzké," tvrdil
Patrik Flodin.
"Ale myslím si, že odpoledne to bude klouzat víc, až tudy projede tolik aut. Samozřejmě pojedu na maximum. Být na stupních vítězů není špatné, ale rád bych se dostal před Janneho."
Seveřané se skutečně i odpoledne mezi sebou přetahovali o čas. Nakonec to byl ale Tuohino, kdo se mohl s náskokem 18 sekund radovat ze druhého místa.
"Pro nás to byla dobrá rally," řekl
Tuohino v cíli.
"Nejsem si jistý, proč jsme v první etapě ztratili tolik času, ale byla to zábava. Myslím si, že kdyby bylo dobré počasí, byla by to perfektní rally. I když bylo špatné počasí, pořád to byla dobrá rally."
"Z umístění na podiu mám velkou radost," zařil spokojeností
Flodin.
"Ve druhé rundě jsme trefili kámen a trochu poškodili předek. To nás trochu zpomalilo, ale s Jannem to byl dobrý souboj. Získali jsme spoustu zkušeností a užili jsme si to. Byla to velmi pěkná rally."
Loňský vítěz Portugalské rally
Daniel Carlsson byl v úvodní sobotní sekci viditelně pomalý a klesl ze třetí na pátou příčku.
"Měli jsme problémy s transmisemi a náhon jen na zadní nápravu. Neměli jsme trakci a také řízení a brzdy byly nepředvídatelné. Je to škoda, protože jsem pomýšlel na útok dopředu a souboj s Markkem." Do odpolední sekce vyjížděl Carlsson s opraveným vozem a znovu se dostal do tempa. Překonal domácí hvězdu Miguela Campose a dokázal se přiblížit i třetímu Flodinovi. Sesadit mladého krajana ze stupňů vítězů ale už Carlsson nedokázal.
Campos si neustále zvykal na Imprezu WRX, učil se, jak ji správě nastavit a jak z ní vyždímat maximum.
"Na tratích bylo dneska ráno hrozně moc vody! Měli jsme více nařezat pneumatiky, protože jsme mockrát dostali aquaplaning," přiznal v cíli pátý
Miguel Campos.
Mezi dvoukolkami zcela suverénně kraloval od startu až do cíle
Urmo Aava se Suzuki Swift S1600. Navzdory špatnému počasí dokázal s vozem s jednou poháněnou nápravou stabilně zajíždět rychlé časy. Zbrzdil jej pouze defekt.
"Byla to velmi záludná rally. Dnes bylo vážně hodně vody. Doufal jsem, že můj odstup za enky nebude tak velký. Myslím si, že kdyby bylo sucho, skutečně by to tak bylo. Myslím si, že zkoušky jsou dobré pro vozy kategorie S1600. Tedy pokud bude sucho..."
Druhá etapa přinesla zklamání Markko Märtinovi. Deset kilometrů před cílem první sobotní rychlostní zkoušky udělal Estonec defekt, kdy se pneumatika úplně svlékla z disku. Pilot se svým navigátorem Davidem Seniorem zastavili, aby pneumatiku vyměnili, ovšem zjistili, že na zadním kole mají další pomalý defekt. Rychlostní zkoušku ještě dokončili, bez další rezervy ale museli na přejezdu vzdát.
"Je to smůla," litoval
Markko Märtin.
"Těšil jsem se na souboj s dalšími pozvanými jezdci. Druhé místo by tady bylo dobré, zvlášť když jsem jel s autem, které neznám, s novým spolujezdcem a v podmínkách, které nenávidím."
"Je škoda, že počasí bylo tak špatné. Ale s průběhem rally nebyl žádný problém – ať jde o organizaci, bezpečnost... Všechno, kromě počasí, bylo fajn. Myslím si, že za sucha by zdejší rychlostní zkoušky byly fantastické."
Dani Sordo si Portugalskou rally vyzkoušel v roli předjezdce za volantem Citroënu Xsara WRC. Jeho úkolem bylo kontrolovat bezpečnost na vložkách, zároveň ale zkusil, jak by vyhovovaly vozům WRC.
"Už od loňska jsem věděl, že tohle je dobrá rally. A teď vím, že zdejší erzety jsou pro WRC velmi dobré. Jsou náročné, místy rychlé, místy technické a za volantem WRC velmi pěkné. Ano, tento víkend hodně klouzaly, ale celkově počasí neovlivnilo úroveň této rally. Bezpečnost byla v pořádku, organizačně vše proběhlo bez problémů."
Portugalská rally – konečné výsledky:
1. A. Araújo – M. Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo8) 3:06:14,0 hod
2. J. Tuohino – M. Markkula (Subaru Impreza WRX) + 1:17,0 min
3. P. Flodin – M. Anderson (Subaru Impreza WRX) + 1:35,6 min
4. D. Carlsson – J. Andersson (Subaru Impreza WRX) + 3:23,7 min
5. M. Campos – C. Magalhães (Subaru Impreza WRX) + 4:01,0 min
6. U. Aava – K. Sikk (Suzuki Swift S1600) + 8:30,4 min
7. F. Peres – J.P. Silva (Mitsubishi Lancer Evo8) + 14:34,3 min
8. B. Magalhães – P. Grave (Peugeot 206 S1600) + 10:04,7 min
9. M. Rauam – K. Kraag (Subaru Impreza WRX) + 21:53,9 min
10. A. Rodrigues – J. Carhalho (Mitsubishi Lancer Evo6) + 23:34,2 min
Ilustrační foto:
www.danielcarlsson.com
LenkaZ