Vedoucí tým šampionátu značek mistrovství světa v rally, BP-Ford chce během následujícího víkendu dosáhnout třetího vítězství ve čtyřech úvodních soutěžích sezony.
Letos poprvé čeká na účastníky MS nezpevněný povrch, který bude v dalším pokračování série převládat. Mexická rally (8. – 11. března) je prvním z devíti šotolinových podniků v rámci šestnáctidílného kalendáře.
Minulý měsíc absolvovaly posádky dvě sněhové soutěže ve Skandinávii. Švédská a Norská rally následovaly týden po sobě a v obou se z vítězství radoval tým BP-Ford. Díky těmto úspěchům se může těšit ze šestnáctibodového náskoku v čele průběžného hodnocení značek. Vítězové ze Švédska, Marcus Grönholm a Timo Rautiainen se posunuli na první místo v šampionátu jezdců s náskokem čtyř bodů před týmovými kolegy Mikko Hirvonenem a Jarmem Lehtinenem, kteří zvítězili v Norsku.
Mexická rally má své centrum opět ve městě Leon a je stále nejvýše položenou soutěží celého šampionátu. Většina rychlostních zkoušek se odehrává v nadmořské výšce nad 2000 metrů a během první etapy vystoupají posádky dokonce do výšky 2737 metrů nad mořem. Jejich tratě jsou lemovány kaktusy a protínají je četné brody. Řidší vzduch vysoko v horách přináší problémy zejména motorům soutěžních vozů, jejichž výkon se může v těchto podmínkách snížit až o 30 procent.
Tratě ve středním Mexiku mají převážně rychlý a plynulý charakter. Některé z nich byly vytvořeny speciálně pro tuto soutěž. Jejich povrch tvoří tvrdá šotolina a v několika úsecích se vyskytuje i písčitý podklad. Pneumatiky BFGoodrich tu netrpí přílišným opotřebením, ale jejich odolnost bude hrát i tak velmi důležitou roli. Intervaly mezi možnou výměnou dosahují i 70 kilometrů, během druhé etapy dělí dvě servisní zastávky dokonce 81 kilometrů.
Marcus Grönholm dojel do cíle všech třech předchozích ročníků této soutěže. Nejlepší výsledek si připsal v roce 2005, kdy dojel do cíle jako druhý. "Na téhle rally není nic neobvyklého, je to normální šotolinový podnik. Povrch je celkem hladký a dobře se tu střídají rychlé a pomalejší sekce. Hlavním faktorem je tu nadmořská výška. Dochází k citelnému úbytku výkonu a v nejvyšších polohách je motor doslova mrtvý. Je to ale stejné pro všechny a nedá se s tím nic dělat." Jako vedoucí muž šampionátu jezdců bude Grönholm startovat v pátek jako první. Horké počasí a málo srážek v minulém období může znamenat, že tratě budou pokryté kluzkou sypkou šotolinou, stejně jako v loňském roce. "Loni to ale nebylo tak zlé, takže se toho moc nebojím. Vlastně jsem rád, protože být první na trati znamená, že jsem první i v šampionátu, a to je to nejlepší místo! Loni to bylo místy zrádné, ale celkově to nebyl velký problém. De facto se to bude týkat pouze pátečního dopoledne, protože odpoledne pojedeme znovu po stejných tratích," dodává devětatřicetiletý Fin, který si prodloužil pobyt v Norsku a společně s rodinou tu strávil zimní lyžařskou dovolenou.
Také Mikko Hirvonen má z Mexika bezchybnou bilanci, pokud jde o dokončení soutěže. Po vítězství v Norsku si navíc velmi věří. "Už se nemohu dočkat startu, ale nevím, co mám očekávat. V Norsku jsem porazil Marcuse i Seba v přímém souboji, ale jak to bude v Mexiku, to nevím. Nečekám, že bych jim na šotolině hned stačil. Myslím, že bude trvat ještě několik soutěží, než se dostanu na jejich rychlost. Ale i tady platí, že jeden nikdy neví. Od našeho posledního startu na šotolině už utekla spousta času a tak bylo dobré, že tým připravil na minulý týden testy. Poslední dvě soutěže se jely na sněhu a ten vyžaduje odlišný styl řízení. Chvíli mi trvalo, než jsem se na šotolině dostal do rytmu, takže test byl perfektně načasovaný. Na šotolinové soutěže mám dobré základní nastavení a na testu jsme si to ověřili. Mexiko nepatří mezi nejtěžší soutěže v šampionátu, ale může nás překvapit. Během seznamovacích jízd se zdají být tratě velmi hladké, bez velkých kamenů a ani se nezdá, že by na nich byly skoky. V plné rychlosti mě ale vždycky překvapí, jak jsou náročné," dodává šestadvacetiletý Fin.
<{(OBR3)}>
Zprávy z týmu
Tým BP-Ford použije šotolinové pneumatiky BFGoodrich g-Force pro střední opotřebení na nezpevněném povrchu. Vzorek je relativně kompaktní a zaručuje maximální styčnou plochu pneumatiky s podkladem pro dosažení a co nejlepší přilnavosti a trakce. V případě písčitého nebo bahnitého povrchu mohou být drážky ještě více ručně prořezány. Pneumatiky budou k dispozici se střední a tvrdou směsí.
Tým v pátek ukončil pětidenní vývojové testy na šotolině severního Španělska. Zaměřené byly na odzkoušení některých dílů pro evoluci Focusu RS WRC 06, která bude debutovat v srpnu během Finské rally. Zároveň to byla pro jezdce příležitost najet důležité kilometry na šotolině před Mexickou rally. Naposledy startovali na nezpevněném povrch loni začátkem prosince ve Velké Británii. První tři dny byl za volantem Focusu RS WRC Mikko Hirvonen, na další dva dny ho vystřídal Marcus Grönholm.
Devět ze 49 přihlášených posádek bude startovat s Focusy RS WRC. Vedle dvojice továrních jezdců týmu BP-Ford to budou jezdci Stobart VK M-Sport a Munchi´s. Další dva Focusy RS WRC budou pilotovat irský otec a syn Austin a Gareth MacHale.
Text a foto: Ford Motor Company