Po čtyřměsíční pauze z mistrovství světa se Štěpán Vojtěch a Michal Ernst spolu s OMV Bixxol Rally Teamem při Rally Nový Zéland vrátí do kolotoče světové rally. Na jižní polokouli se poměří se silnou konkurencí v rámci PWRC a rádi by vylepšili své dosavadní nejlepší umístění ve světovém šampionátu, jehož dosáhli šestým místem při Mexické rally.
Po příliš dlouhé závodní pauze jsou Štěpán s Michalem natěšeni na další start v mistrovství světa, který si odbudou při Rally Nový Zéland, tedy na náročném podniku, na němž budou debutovat. Startovat přitom budou se zbrusu novým Mitsubishi Lancerem Evo 9, postaveným v rakouských dílnách týmu Stohl Racing. Nová 'evo-devítka' nahradí problematicky fungující vůz, který zkomplikoval vystoupení liberecko-příbramské posádky v Argentinské rally.
"Naše letní pauza z mistrovství světa byla věnována přípravě nového vozu. Auto prostě musí fungovat a k technickým problémům už nesmí dojít," zdůrazňuje Štěpán Vojtěch. "Jelikož se Stohl Racingu nepodařilo přesně identifikovat problémy, které nás trápily v Argentině, dodal nám nové auto."
Štěpán Vojtěch je přesvědčen, že svým charakterem by mu tratě Rally Nový Zéland měly vyhovovat lépe než rychlostní zkoušky Mexické či Argentinské rally. Už proto, že rychlejší tratě sedí české posádce lépe: "Ve vyšších rychlostech, na které jsme zvyklí od nás a já ještě z okruhů, mám lepší odhad. Technické pasáže také vyžadují vysokou míru sžití s autem. Rally Nový Zéland se jede na rychlé šotolině a bez takových nástrah pro 'enko', na které jsme narazili v Mexiku či Argentině. Tyto dvě soutěže byly hodně o taktice: neponičit auto a dojet do cíle; třeba třetí etapa Argentinské rally, to byl očistec. Zéland by měl být víc o závodech, i když možná o to víc hrozí chyba," uvažuje Štěpán s úsměvem. "Na Zélandu nás čekají extrémně dlouhé rychlostní zkoušky, které budou vyžadovat precizní rozpis a na nichž nebude prostor pro improvizaci."
Jenže právě chyba je přesně to, co si Štěpán s Michalem v nadcházejícím závodě nesmí dovolit. Ostatně zatím jsou jedinou posádkou OMV Bixxol Teamů, která dokázala na podniku MS bodovat, když z Mexika přivezla tři body za šesté místo. Na Nový Zéland proto Štěpán s Michalem odlétají s jednoznačným cílem a tím je získat body.
"Konkurence sice bude značná, ale my už získáváme na šotolině jistotu. Jednotlivé časy už tam jsou, teď ještě musíme vydržet jet v tomhle tempu tři dny," říká liberecký pilot. "Jelikož postupujeme kupředu a vyvíjeme se, na Zélandu jednoznačně chceme získat body. A rádi bychom vylepšili to šesté místo."
V průběhu čtyř měsíců bez závodění Štěpán jen jednou usedl do soutěžního vozu, a to při jednodenním testu v Bělé pod Bezdězem, kde v produkčním Mitsubishi najezdil kolem 90 kilometrů na asfaltu. Kilometry na nezpevněném povrchu - už v novém autě - budou Štěpán s Michalem najíždět až v pondělí před startem podniku při celodenním testu.
"V rámci tohoto testu, organizovaného pořadatelem, může každý najezdit, kolik chce. Na Zélandu by trať neměla být tak náročná na auto jako v Mexiku či Argentině, tak uvidíme, kolik najedeme. Počítáme tak mezi 60 – 100 kilometry."
V nadcházející části sezóny budou Štěpán s Michalem do závodního vozu usedat mnohem častěji, než v její první půli. České fanoušky určitě potěší, že jejich tým zahrnul do svého programu i oblíbenou rakouskou Waldviertel Rally (8. - 10. listopadu), ačkoli hned další víkend jej čeká start na asfaltové Irské rally (16. - 18. listopadu). Na 'Waldu' se Štěpán mimo jiné poměří i s Manfredem Stohlem, který plánuje účast ve svém domácím podniku s plynovým produkčním Mitsubishi. Sezónu 2007 uzavře OMV Bixxol Rally Team startem na Britské rally (30. listopadu – 2. prosince). Mezi zmíněnými podniky má tým již potvrzeny dva testy – jeden na asfaltu a druhý na šotolině.
Foto: Dušan Velímský
ZuzanaH