Po pětitýdenní závodní pauze se BP-Ford World Rally Team chystá na další podnik MS, který tým zavede do Španělska.
Tam se uskuteční první ze dvou asfaltových závodů, odehrávajících se během dvou po sobě jdoucích víkendů. Bude to tvrdý boj, kde se může pomalu rozhodovat o tom, komu připadnou tituly za sezónu 2007. Ford bude hájit náskok 46 bodů v hodnocení týmů a Marcus Grönholm své desetibodové vedení před Sebastienem Loebem.
Rally de Spain je prvním z pěti posledních závodů, které se v hektickém závěru sezóny uskuteční v následujících devíti týdnech. Soutěž se navrací do podzimního termínu, a jak je již zvykem, tvoří dvojici s Rally de France na Korsice, která se jezdí vždy následující týden.
Jak již ohlásil, hodlá Marcus po sézóně ukončit kariéru. Nyní jako vedoucí muž šampionátu chce udělat vše proto, aby odcházel do závodního důchodu poté, co získá spolu s Timo Rautiainenem svůj třetí titul mistra světa. Jejich týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen jsou si také vědomi důležitosti těchto dvou asfaltových soutěží. Jejich cílem je proto udržet náskok modrého oválu v honocení značek a přiblížit tak obhájobu titulu s Fordem Focus RS WRC.
Španělská rally je znovu situována do Salou, na pobřeží Costa Daurada, jihozápadně od Barcelony. Široké cesty v okolí Tarragony jsou čisté a mají velmi drsný povrch. Rychlostní zkoušky jsou velmi plynulé a nejvíce ze všech soutěží rallyového mistrovství se podobají závodům na okruzích. Jezdci zde velmi ´katují,´ zatáčky zkracují tak výrazně, až někdy celé auto jede trávou mimo vozovku. Získávají se tak cenné desetinky. Vytahaná hlína a kamení pak ale z druhých průjezdů dělají velmi kluzkou záležitost.
Grönholm bude startovat ve Španělsku poosmé, svůj nejlepší výsledek zaznamenal v roce 2004, kdy byl druhý. Ve 39 letech chce zakončit svoji kariéru na vrcholu, proto si v Anglii naordinoval hodiny v jízdě na asfaltu od uznávaného trenéra a bývalého jezdce vytrvalostních závodů cestovních vozů Roba Wilsona. Dnes se již bude účastnit seznamovacích jízd.
"Nikdy jsem dosud s Robem nespolupracoval, ale Mikko s ním již strávil mnoho času a Malcolm mě ho velmi doporučoval," svěřil se Marcus. "Myslím, že jsem vylepšil svoji jízdu na asfaltu a možná jsem dostal několik tipů, jak získat nějaké desetinky k dobru. Zaměřili jsme se na brzdné body a také rychlost vjezdu do zatáček tak, abych mohl následně na výjezdu mnohem lépe akcelerovat a získat pak lepší výjezdovou rychlost ze zatáček."
Marcus byl nejrychlejším mužem ve Španelsku již loni, vyhrál 10 z celkových 16 RZ a vedl, ale problémy s turbem ho stály drahocený čas. "Mám rád rychlé tratě, jsou zde místa jako na závodním okruhu. Nejobtížnějším aspektem jsou zde nečistoty vytahané na trati po prvním průjezdu. Druhé průjezdy jsou velmi kluzké, pokud nejsou tratě uklizeny. Také se na těchto tratích, které se jedou v obou směrech, vytahané nečistoty objevují v místech, kde byste je nečekali. Také proto je velice důležitá práce špionů, kteří tratě projedou a upozorní nás na nebezpečná místa," dodává Marcus.
Zdroj: www.mgr.fi
Foto: BP-Ford
Jiří větrovec