English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Sympatický smolař Francois Delecour [+ FOTO]

Zařazeno : Delecour

14.01.2008 01:05
Tisknout článek
Kategorie : Historici; zobrazeno : 8261x


Při Rally Monte Carlo 2008 se do světového šampionátu po více než pětileté pauze vrátí jeden z nejsympatičtějších jezdců jeho nedávné historie. Pojďme si připomenout jednoho z nejlepších jezdců světových automobilových soutěží devadesátých let minulého století.
Francois Delecour (narozen 30. srpna 1962 v Cassell v severní Francii) byl vždycky znám jako velice sympatický a otevřený jezdec, který nikdy neskrýval své emoce. Zároveň ale také patřil k velkým smolařům světových soutěží. Jen těžko asi budeme hledat jiného jezdce, který měl tak blízko k titulu mistra světa, přesto na něj nikdy nedosáhl. Jako by smůla provázela Francoise od počátku kariéry. Když dokázal vyhrát francouzský pohár Peugeot 205, zdálo se, že automobilka se lvem ve znaku objevila hvězdu budoucnosti. Jenže... V mistrovství světa právě končila éra skupiny B a Peugeot nemohl Delecourovi nabídnout odpovídající program ve světovém šampionátu. Při Rally Monte Carlo 1991 dostal Francois poprvé příležitost absolvovat soutěž mistrovství světa s vozem nejvyšší kategorie. Při prvním startu s továrním autem poháněným turbomotorem a náhonem na všechna čtyři kola dlouho s Fordem Sierrou RS Cosworth 4x4 v bárvách Q8 Teamu Ford vedl průběžné hodnocení soutěže.Technické problémy na závěrečné rychlostní zkoušce však Delecoura se spolujezdkyní Anne-Chantal Pauwels srazily na třetí místo v cíli. Nejúspěšnější sezonou Francoise Delecoura ve světovém šampionátu byl rok 1993, kdy společně s Danielem Grataloupem a vozem Ford Escort RS Cosworth vyhráli tři soutěže mistrovství světa a v konečném pořadí mistrovství obsadili druhou příčku. Před sezonou 1994 byl Francois Delecour žhavým kandidátem na zisk mistrovského titulu a své ambice potvrdil i výhrou při úvodním podniku sezony v Monte Carlu. V Portugalsku vyhrál téměř všechny rychlostní zkoušky a vedl průběžné hodnocení rally, ale kvůli poruše diferenciálu musel odstoupit. V předešlém roce ovládl svou oblíbenou soutěž na Korsice a k ataku se na zdejších tratích chystal i v sezoně 2004, jenže... Týden před startem rally měl autonehodu, kterou zavinil jiný řidič, a následná léčba Francouze připravila o většinu sezony. <{(OBR3)}> S Fordem se na tratích světových soutěží objevoval Francois ještě v roce 1995, od následující sezony se však spojil s Peugeotem. Francouzský tým se tehdy koncentroval na závodní program Peugeotu 306 Maxi třídy A7 ve franouzském šampionátu a sázel na mladého Gillese Panizziho a zkušeného Francoise Chatriota. Sestava týmu tak byla kompletní, přesto dalo vedení týmu šanci i Delecourovi, jenž se za důvěru odvděčil druhým místem absolutně a prvním v hodnocení formule 2 při Rally Monte Carlo. Navzdory tomu Delecoura zastínil Gilles Panizzi, jenž dokázal v letech 1996 a 1997 vyhrát francouzské mistrovství. Pro Delecoura ověnčeného bohatými zkušenostmi z MS to nebyla jednoduchá situace, ještě hůř však vše snášel Francois Chatriot. Pilot, který v mistrovství světa startoval s továrními vozy Renault, BMW, Toyota, Nissan a Subaru, odešel z týmu v polovině roku 1996 s tím, že nemá nervy na to, aby se pokoušel dosáhnout tempa dvojice Panizzi – Delecour... <{(OBR4)}> Po pěti sezonách, kdy absolvoval jen vybrané podniky mistrovství světa, dostal Delecour znovu příležitost v kompletním seriálu. S Peugeotem 206 WRC však byl v roce 2000 ve stínu nové vycházející hvězdy, jíž nebyl nikdo jiný než Fin Marcus Grönholm. Sezona 2000 v mistrovství světa naprosto patřila týmu Peugeot. Francouzi získali oba tituly a na světovou scénu se tak vrátili ve stejném stylu, v jakém ji před čtrnácti lety s Peugeotem 205 T16 skupiny B opouštěli! Sám Delecour ale tolik důvodů k radosti neměl. V úvodu roku zabodoval sedmými místy ve Švédsku a ve Španělsku, pátý skončil v Portugalsku. K výborným výkonům se rozjel na rychlých novozélandských tratích, kde vedl před týmovým kolegou Grönholmem. Problémy s převodovkou jej však ze soutěže vyřadily. Na Korsice opět vedl, na druhou příčku jej však odsunulo rozhodnutí týmu. V Sanremu sice jasně ujížděl Gillesi Panizzimu, přesto jej tým znovu odsunul na druhou pozici. Necitlivé rozhodnutí dokonce vedlo k velmi ostré slovní přestřelce mezi oběma jezdci v médiích. Napjatá atmosféra vydržela mezi Delecourem a týmovým manažerem Jean-Pierrem Nicolasem až do konce sezony a vyvrcholila jezdcovým odchodem k Fordu. <{(OBR5)}> Při premiéře s Focusem WRC vybojovala posádka Delecour - Grataloup třetí příčka na Rally Monte Carlo, ovšem podobnému výsledku se v sezoně 2001 dokázali přiblížit již pouze na Safari rally (4. místo) a pátí skončili ve Švédsku, Portugalsku a Řecku. Výsledkem bylo 9. místo v hodnocení MS jezdců a odchod k Mitsubishi. <{(OBR6)}> Japonský tým ovšem neprožíval jednoduché období a jeho jezdci se spíše trápili s nově vyvýjeným Mitsubishi Lancer WRC. Nejlepšího výsledku se Francois Delecour dočkal na milované Korsice, kde dojel sedmý, a po sezoně se s účinkováním v mistrovství světa rally rozloučil. Fotogalerii dokumentující starty Francoise Delecoura v MS rally v letech 1993 - 2002 si můžete prohlédnout ZDE Vítězné závody Francoise Delecoura v MS rally: Portugalsko 1993 (navigátor Daniel Grataloup; Ford Escort RS Cosworth) Korsika 1993 (Daniel Grataloup; Ford Escort RS Cosworth) Španělsko 1993 (Daniel Grataloup; Ford Escort RS Cosworth) Monte Carlo 1994 (Daniel Grataloup; Ford Escort RS Cosworth) Umístění Francoise Delecoura v MS jezdců: 1991 - 7. místo - 40 bodů (Ford Sierra RS Cosworth 4x4) 1992 - 6. místo - 45 bodů (Ford Sierra RS Cosworth 4x4) 1993 - 2. místo - 112 bodů (Ford Escort RS Cosworth) 1994 - 8. místo - 30 bodů (Ford Escort RS Cosworth) 1995 - 4. místo - 46 bodů (Ford Escort RS Cosworth) 1997 - 17. místo - 3 body (Peugeot 306 Maxi) 1998 - 10. místo - 6 bodů (Peugeot 306 Maxi) 1999 - 16. místo - 3 body (Ford Focus WRC, Peugeot 206 WRC) 2000 - 6. místo - 24 bodů (Peugeot 206 WRC) 2001 - 9. místo - 15 bodů (Ford Focus WRC) Foto: Ford, Peugeot, Mitsubishi ZdeněkZ

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Racing-Mania.cz

Francois Delecour míří do ME

16.12.2012 20:59

Článek Honza Froněk, ME

Racing-Mania.cz

Delecour potřebuje k výhře v ME čas

05.02.2013 14:37

Článek Honza Froněk, ME

Racing-Mania.cz

Delecour: Věk není žádnou překážkou

20.07.2012 09:42

Článek Radek Vojtěchovský, IRC

Delecour na Korsice poprvé s Fabií R5

Delecour na Korsice poprvé s Fabií R5

12.09.2016 17:04

Článek Honza Froněk, WRC

Delecour ve Francii nakonec pojede

Delecour ve Francii nakonec pojede

25.09.2014 20:21

Článek Honza Froněk, WRC

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Delecour testoval rallyového Aston Martina [2x VIDEO]

/ Další video...