Technickou přejímkou nakonec prošlo 62 posádek rozdělených do 6 tříd podle obsahu a stáří vozu. Slavnostní start soutěže proběhl na náměstí v Nové Včelnici za účasti velkého množství diváků, kteří se přišli podívat na pestré startovní pole.
Jak je již letos pravidlem, tak soutěže Volného poháru začínají na mokrém povrchu a tak se i v Radouni začínalo na vodě. Na většině startovního pole byla znát určitá opatrnost na prvních RZ k čemuž možná přispěla i tragická nehoda na předchozí Rallye Posázaví. Hned od prvních kilometrů šel do čela Šikl, který zajížděl vynikající časy. Ve 4. rychlostní zkoušce však posádce vystavilo stop utržené zadní zavěšení po kontaktu s jedním z místních plotů. Na prvním místě tak přenocoval Kabát následován Kopelentem a třetí místo obsadil po výborném výkonu Jiří Svoboda s postarší Toyotou Celica.
Ve třídách bylo pořadí následující. A3 vedl pěkně jedoucí Mach před bratry Kašparovi, které následovala polská posádka Danys – Hryniuk s Hondou Civic Type R. Ve třídě A2 s přehledem vedli Kopelentovi před Jirsou a Paldusem. Nejslabší třídu soudobých vozů A1 vedli domácí Michálek – Hála, když před Zemanem s Mácou měli pouze minimální náskok necelých 3 vteřin. Třetí v A1 dokončil etapu Klinger se Škodou Felicia.
Druhý den se posádky probudili do zamračeného rána, kdy nebylo jasné zda tratě budou osychat nebo se budou opakovat páteční přívaly vody. Naštěstí vše vydrželo a celou sobotní etapu nespadla ani kapka. Ráno však některé, především lesní úseky RZ, byly ještě mokré a některé posádky vsadily tak na intermedia.
Ihned ráno se začalo hodně zostra a rozhořel se tak boj ve všech třídách o udržení nebo vylepšení pátečních pozic. První sobotní RZ vyhrál Nešpor, který tak naznačil, že se nehodlá spokojit s páteční 4. pozicí. Na další RZ pak excelovali Kabát se Šimkem, kteří zde využili zkušeností z loňského startu a zbývajícím posádkám výrazně poodjeli. Na špici tak měl Kabát půl minuty náskok před Kopelentem, který sváděl boj s Radoslavem Nešporem. Počítat se muselo také s Ehlem, který zajížděl velice kvalitní časy a na vedoucí trio ztrácel jen minimum. Hned v první okruhové zkoušce se vyřadili z bojů o přední umístění Ptáček, který jel o jeden okruh méně a „vyfasoval“ výraznou penalizaci. Ve třídě A3 šli do čela bratři Kašparové s krásně zvučící Škodou Octavia, druhý Mach měl minutu k dobru na třetího Veinholda.
Třída A2 měla karty poměrně jasně rozdané. Manželé Kopelentovi s přehledem vedli a soustředili se především na absolutní pořadí. Druzí jeli stabilně Jirsa s Kabourkem s další Škodou Felicií Kit Car a třetí místo držela dvojice Paldus – Nipča se Škodou Felicia.
V malorážkách, jak se přezdívá třídě A1 se také děli věci. Hned na první ranní zkoušce byl v příkopě Michálek, kde nechal půl minuty a propadl se na druhé místo za Zemana. Na okruhové zkoušce se zase pořadí vrátilo zpět, když se Zeman nevyhnul technickým problémům. Třetí místo držel Klinger s Trubičkou, na které dotírali domácí Karásek s Hrubým.
Ve třídě historiků s přehledem vedl Petrášek s Opelem Ascona před druhým Padrůňkem, který si však musel dávat pozor na přibližujícího se Kynčla s rychlou Škodou 130 LR.
Při druhé sobotní sekci se pořadí na předních místech příliš neměnilo. Pouze ve třídě A1 se stále propadal Zeman, který doplácel na technické problémy a dopředu se drali Karásek s Hrubým, kteří přeskočili i Klingera a dostali se tak na druhou příčku. Ve třídě historiků se pak Kynčl dostal před Padrůňka. Se soutěží se museli rozloučit Svoboda s Adámkem pro technickou závadu na jejich Toyotě, dále polák Danys také technická závada. Naopak pěkně jela další polská posádka Urbanowich – Borko, která se svým BMW o obsahu 3,2 l předváděla neskutečné výkony a dokázala za sebou držet některé o dost silnější vozy.
V poslední sekci soutěže již k výraznějším změnám nedošlo a tak si pro absolutní vítězství mohli dojet Kabát se Šimkem, kterým se závodění na jihu tak líbilo, že poslední RZ prolétli v neuvěřitelném čase a nepřipouštěli žádné taktizování. Druhé místo nakonec o pouhé 4 vteřiny udrželi manželé Kopelentovi a třetí skončila rodinná posádka otce a syna Nešporů.
Ve třídě A4 tak za předem jmenovanými borci s Mitsubishi skončil Ehl se stejným strojem.
Třídu A3 vyhráli bratři Kašparové před Machem s Novotným, kteří udrželi za sebou Veinholda s Kaděrou a jejich VW Golf. A2 vyhráli suveréně Kopelentovi, před Jirsou s Kabourkem a třetí místo zbylo na posádku Paldus – Nipča. Stupně vítězů obsadili v této třídě jen vozy Škoda Felicia, přičemž první 2 posádky měli k dobru specifikaci Kit Car.
První místo A1 obhájili z loňského roku Michálek – Hála a postarali se tak o úspěšnou premiéru svého nového vozu, jak jinak než Suzuki Swift GTi. K radosti všech domácích se na druhé místo prokousala další posádka Radouň Motorsport Karásek – Hrubý s velice pěkně jedoucí Škodou 100 a na třetí místo se probojovala posádka Trojan – Benda se Škodou Felicia Kit Car.
Třídu historiků po celou soutěž ovládal největší z favoritů Petrášek, který tak potvrdil předpoklady a s přehledem zvítězil. Druzí skončili po pěkném výkonu v druhé etapě Kynčl s Lichtenbergem a třetí místo obsadila téměř domácí posádka Padrůňěk – Lhotský se Škodou 120 S.
V Horní Radouni pak proběhlo vyhlášení výsledků a poté pokračovala volná zábava až do ranních hodin kdy byla celá akce v poklidu „rozpuštěna.“ Součástí Radouňské rallye 2009 byla i soutěž AD Radouňský rallyesprint, kdy 26 posádek svádělo boje na sobotních rychlostních zkouškách a to pouze s tím rozdílem, že absolvovali okruhovou RZ o jeden okruh zkrácenou. Nutno říci, že toto spojení dvou podniků je v současné době z ekonomického hlediska pro pořadatele nutností a navíc pro diváky se nabízí srovnání dvou úrovní tzv. „amatérského sportu“. Na závěr nezbývá než jen poděkovat všem posádkám za účast v soutěži a tým pořadatelů z Radouň Motorsport se i v příštím roce bude snažit připravit kvalitní soutěž, při které si na své přijdou nejen jezdci, ale i diváci, kterých se na jihu Čech sešlo opravdu hodně, což jen dokladuje oblíbenost tohoto motoristického sportu.
Foto ze soutěže najdete
ZDE.
František Michálek, ředitel závodu