English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Šumava 2004: Nečekaný triumf Prsta s Novasem

13.02.2006 12:00
Tisknout článek
Kategorie : Historici; zobrazeno : 6748x


Když za poměrně pěkného jarního počasí v pátek 26. března 2004 v Klatovech startoval 39. ročník Mogul Šumava Rallye, měla většina odborníků i fanoušků o favoritech soutěže jasno.
Ale snad nikdo z nich by neuvěřil, kdybyste mu tvrdili, že se z triumfu budou o den později poprvé ve své kariéře radovat Martin Prokop a jeho navigátor Petr Novák. Na Šumavě se očekával souboj Romana Kresty debutujícího v MMČR za volantem skvostu Subaru Impreza WRC s Václavem Pechem mladším (Ford Focus WRC), případně s Janem Kopeckým pilotujícím novou Škodu Fabii WRC. V pátek ještě vše probíhalo podle předpokladů. Vedení se ujal Pech, aby jej po chybě na třetí rychlostní zkoušce vystřídal v čele Kresta. Prokop s Novákem začali devátým místem na Čínovském okruhu, blýskli se třetím časem při prvním průjezdu úsekem Boříkovy - Chlístov a svou Škodu Octavii WRC odevzdávali po první etapě do uzavřeného parkoviště jako pátá posádka průběžného pořadí. Tehdy jednadvacetiletý jezdec z Jihlavy jel s Octavií WRC svou třetí soutěž, navíc teprve podruhé vedle něj na horké sedadlo usedl otrokovický mitfára Petr Novák. Zatímco při Jänner rally ještě 'četl noty' Prstovi, jak se Martinu Prokopovi přezdívá, Jan Možný, od rallysprintu v Okříškách začala spolupráce s Petrem Novákem. Na to, co se při Mogul Šumava Rallye 2004 dělo ve druhé etapě, se bude ještě dlouho vzpomínat. Soutěž byla zařazena do Evropského poháru FIA - Východ, proto musela vozy skupiny A8, kam patří i speciály WRC, které již tehdy nesměly v poháru bodovat, a zbytek startovního pole oddělovat časová prodleva. Díky vrtkavému počasí tak obě skupiny vozů vyrážely - hlavně v sobotu ráno - na tratě rychlostních zkoušek za zcela odlišných podmínek. Zatímco 'á-osmičky' se musely poprat s čerstvým sněhem, který během noci připadl, účastníci Evropského poháru vyjížděli na trať o hodinu později a díky oteplení na ní na řadě míst, kde WRC zápolila na sněhu a ledu, čekaly již na asfalt vyjeté koleje nebo mokré vozovky bez sněhu. "Od začátku jsem Prstovi říkal, že na Šumavě nevyhrává nejrychlejší, ale nejchytřejší. Zvlášť v tak těžkých podmínkách, jako byly tenkrát. Jak říkal Grönholm letos na Monte, byl to i tehdy na Šumavě spíš boj o přežití než závody. V sobotu jsme postupovali vpřed spíš díky chybám soupeřů, než svou vlastní jízdou. Pořád jsme jeli o ten zub míň, než ostatní, a zůstávali jsme na silnici, kdežto oni lítali po škarpách a po mezích. Já jsem pořád držel Martina zpátky tak, aby mi nikam nezrychloval, protože to nemělo smysl. Do Klatov jsme si přijeli pro zkušenosti a sezonu jsme chtěli začít tak, že hlavně přejedeme cílovou rampu," prozrazuje tehdejší taktiku posádky Petr Novák. Po úvodní sobotní sekci se do čela klasifikace prosadili jezdci s produkčními vozy. Vedl Vojta Štajf s Mitsubishi Lancer Evo 7, na druhé příčce figuroval Václav Arazim za volantem stejného vozu, třetí byl Pavel Červenka se starší evolucí Lanceru. Prokop s Novákem byly nejvýše postavenou posádkou s vozem specifikace WRC, na šesté příčce ale ztráceli na Štajfa téměř padesát sekund. Díky velkému časovému rozdílu mezi časy startů vozů skupiny A8 a ostatními posádkami navíc 'wrcaři' ani neměli přehled o průběžném pořadí, neboť v době, kdy do cíle rychlostní zkoušky dojížděly produkční vozy, byli Kresta, Pech, Prokop a spol. už na trati dalšího úseku. "První sobotní sekce byla pro 'wéercéčka' opravdové Waterloo. Mě to připadalo docela normální, protože jsem jel docela opatrně a všechno mi vycházelo tak nějak, jak jsem chtěl. Byly tam sice nějaké hodiny a nějaká nedobrždění, ale nic vážného. Celé dopoledne jsme jeli úplně bez informací o pořadí, vůbec jsme nevěděli, kdo jak jel. Jen jsme viděli různě 'rozházená' auta. Roman [Kresta] byl najednou zamotaný mezi později startujícími jezdci a nikdo nevěděl, kolik ztratil času. Opravdu nikdo nic nevěděl, všechno bylo hrozně zmatené. I proto jsme si s Petrem jeli takový vlastní závod," vzpomíná Martin Prokop. "Celou první rundu jsme prostě jen nějak jeli. Nebyla to sranda. V podstatě až v prvním servisu jsme zjistili, že jsme mezi 'wéercéčky' první. Ale já jsem tomu nijak nevěnoval pozornost, protože jsme za sebou měli Kuzaje, Pecha a další. Bylo mi v podstatě jasné, že mě musí 'přeletět'. Proto jsem se snažil hlavně neudělat nějakou hloupou chybu." V další 'rundě' začal sníh povolovat a začalo se závodit ve vyjetých kolejích nebo na mokrém asfaltu. Vozy specifikace WRC znovu ovládly pořadí jednotlivých rychlostních zkoušek a jejich posádky se pomalu začaly prokousávat vzhůru i v celkovém hodnocení. Nejlépe si stále vedli Martin Prokop s Petrem Novákem, jimž i po RZ 11, čtyři měřené úseky před cílem soutěže, patřila pátá příčka. Na vedoucího Štajfa však stále výrazně ztráceli (+ 41,6 s). "Jakmile se začalo jet na mokrém asfaltu, tak už jsem se zase snažil Martina posunovat trochu dopředu, abychom neusnuli na vavřínech a aby Prst nedostal syndrom Jany Novotné, tedy strach z vítězství," žertuje Novas. "Pak už jsme začali přemýšlet i o 'bedně' a začali jsme tahat dopředu." Jeho slova potvrzuje i druhý nejrychlejší čas za Emilem Trinerem se Seatem Cordoba WRC na RZ 12 (Šumavské Hoštice - Laziště), kterým se posádka týmu JipoCar Racing posunula na třetí příčku celkově, když na v tu chvíli vedoucího Arazima ztrácela již jen 15,1 sekundy a na druhého Štajfa necelých třináct vteřin. Následující erzeta přinesla Prstovi s Novasem pátý nejrychlejší čas, ale především dokázali porazit jak Arazima (+ 13,7 s), tak Štajfa (+ 16,3 s) a do servisu před poslední 'rundou' přijížděla bílo-červená Octavia WRC na druhém místě a od vedoucího Arazimova Lanceru ji dělilo jen 1,4 sekundy! "V poslední sekci jsem už doufal, že to stáhneme a uděláme i 'dědka' Arazima," směje se Petr Novák. "Toho jsem si chtěl vychutnat, protože s Prstem se znají dlouhá léta, hecují se pořád, tak jsem samozřejmě chtěl, abychom Araze taky udělali, což se nakonec podařilo..." Na předposlední rychlostní zkoušce (Šimánov - Drážov) prohráli Prokop s Novákem pouze s Václavem Pechem, Václavu Arazimovi ale nadělili 9,7 sekundy a vyhoupli se do čela. Zbýval už pouze poslední průjezd úsekem Nuzín - Čkyně, který jihlavsko-otrokovická posádka zvládla. Václava Arazima porazila o 7,2 sekundy a pomalu mohla začít oslavovat svůj životní triumf. A ani Prst, ani Novas rozhodně nepatří mezi ty, kteří by neuměli oslavovat... "To si myslím, že nepatřím," usmívá se Prst. "Petr teda držel emoce hodně dlouho na uzdě, ten si to nechal až na cílovou rampu, ale pak jsme se do toho opřeli důkladně. Jediné, co mě mrzelo, bylo to, že nikde nikdo nebyl. Všichni byli naštvaní, jeli domů a my jsme v Klatovech zůstali skoro sami. Ale bylo to i tak neskutečné. Všechno bylo hrozně spontánní; začali jsme v Klatovech, ale pak jsme se přesunuli do Jihlavy a slavili jsme snad čtyři dny v kuse. Byl to fakt zážitek, který si budu pamatovat." "Bylo to fakt bláznivé. V Jihlavě jsme zaparkovali bydlík, za nímž byl na vozíku stále ještě tréninkáč, před Tescem a táhli to nonstop. Ostatní pak jeli domů a já pokračoval samozřejmě dál a slavil jsem ještě v Otrokovicích. Byl tam třílitrový Fernet, který bylo potřeba ztrestat," olizuje se Novas. V časopise Rally vyšel po Rally Šumava 2004 o Martinu Prokopovi článek, který měl titulek 'Černý kůň'. Jezdec se tak podle svých slov v tu chvíli ale rozhodně necítil. "Tenkrát - stejně jako teď - bylo jasné, že prostě nejde přeskočit nějaký vývoj, aby člověk najednou vyhrával. To nejde! Navíc ani technika tehdy nebyla na vyhrávání. Měli jsme klasickou klientskou Octavii, která jela samozřejmě rychle, ale abych se měřil s Fabií nebo s Peugeotem, k tomu jsme měli moc a moc daleko. Takže i do zbytku sezony jsem šel s tím, s čím jsem nastupoval na jejím úplném začátku: prostě jet a získat co nejvíc zkušeností. Bylo by bláznovství, kdybych si myslel, že začneme vyhrávat nebo jezdit pro třetí místa. To je blbost," uzavírá povídání Martin Prokop. Foto: Pavel Kacerovský, www.foto-kacerovsky.cz LenkaZ

/ Zpět na přehled článků

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Dakar 2018: 6.etapa [AKTUALIZUJEME]

/ Další video...