Ford Fiesta S2000, se kterým se Martin Prokop zúčastní letošního mistrovství světa už je v České republice. Rally-Mania.cz získala první záběry zbrusu nového vozu. Úřadující juniorský mistr světa v rally se s námi navíc podělil o své první dojmy.
Ford Fiesta S2000
Martine, čeká tě vstup do nového šampionátu, navíc s novým vozem. S jakými cíli půjdeš do letošní sezony? „Cíle se určitě nezměnily. Myslím si, že jsme už nějaké úrovně dosáhli a díky absolvovanému počtu závodů jsme už určitým způsobem rozjetí. Nedá se říct, že bychom jeli nějaké tratě poznávat, i když se samozřejmě může stát, že některá ze soutěží bude přesunutá do jiné lokality a rychlostní zkoušky budou nové, ale myslím si, že zkušeností už máme tolik, že si můžeme troufat závodit všude. Tempo budeme držet stejné. Handicapem pro nás samozřejmě trošičku bude neznalost auta, ale nemohu říct, že by to pro nás byl handicap ve srovnání s ostatními, protože pro většinu pilotů to bude nové auto, snad kromě Sandella, který už má zkušenosti, a Kosciuszka. Ale je tady taková nepříjemnost, že v podstatě do června bude auto pořád jenom cestovat letadlem nebo lodí a nebudeme ho tady moci testovat. Třeba v Mexiku budu mít tři hodiny testů a to je všechno, takže na šotolině se pořádně svezu v podstatě až na první vložce, což není ideální, aby člověk věděl, co mu auto kdy udělá. Ale nedá se nic dělat a musíme těžit z toho, co jsme se naučili, a sžít se s autem tak rychle, jak jenom to půjde. Tohle je pro nás novinka, ale myslím si, že po padesáti závodech odjetých v mistrovství světa je člověk už ostřílený a jen tak z něčeho se mu nerozklepou kolena.“
Ford Fiesta S2000
Už jsi měl možnost krátce se s autem svézt. Jaké jsou první dojmy z Fiesty S2000? „Dojmy jsou větší, než jsem čekal. V závodním autě jsem dlouho nejel, v „áčkovém“ autě jsem naposledy visel na skále ve Španělsku někdy v říjnu a pak jsem jel jenom s „enkem“, takže úplně rozjetý nejsem. Samozřejmě jsem byl z toho kraválu trošku překvapenej, ale obrovský dojem na mě udělal posez v autě, který je úplně něco jiného, než jsem doposud zažil. Z auta je málo vidět, je to spíš okruhový styl posezu, ale pro vyvážení auta to je výborné a člověk ho bude strašně dobře cítit. Jediný problém asi bude vyhnout se některým překážkám na trati, ale pocit z řízení je nádherný, auto je neskutečně podvozkově rozdílné třeba oproti Citroënu, protože má tlumiče možná dvaapůlkrát delší než měl malý Citroën. Když člověk přidá plyn, tak se auto zvedne tak, že přes kapotu není vůbec vidět, když se zabrzdí, tak se zase nahne dopředu. Je to prostě taková kačena, ale tím, jak je podvozek špičkový, je hrozně agresivní řízení a neskutečně to funguje. Jsou to dvě věci, které spolu jakoby logicky nemohou fungovat, ale to auto je tak postavené a funguje výtečně. Neustále má všechna kola na zemi a třeba zvednout ho nahoru heverem je skoro nereálné. Nevím, jak budeme měnit kola, protože člověk pořád pumpuje a pumpuje a kolo je stále na zemi. Vývěsy kol to má neuvěřitelné!“
Tvůj navigátor Jenda Tománek působil v minulosti v továrním týmu Fordu. Usnadňuje ti tato skutečnost tvá současná jednání s Fordem? „Jenda dělal spolujezdce ve Fordu a to je přeci jen něco jiného. Myslím si, že pro mě by mělo větší přínos, kdybych získal technika z Fordu, ale já mám technika ze Škodovky. (směje se) Ale ve Fordu jsme dostali školení, kluci tam pracovali celý minulý týden, takže jsme se hodně věcí naučili. A Jenda si zas může obléknout své „forďácké“ oblečení a užívat si tohle. (směje se) Myslím si, že se na to také těší, protože vyloženě závodní rychlá čtyřkolka je pro nás nová výzva. Nemohu říct, že by nás „enko“ nebavilo, zažili jsme krásné momenty, ale v určitých okamžicích člověk skutečně závodní auto postrádal. Citroënek byl skvělý, ale občas mu chyběla trakce. Fiesta je kombinací těchto dvou aut a na to se strašně těšíme. Jsem na to zvědavý. Loni na Barumce jsem se mohl svézt s Peugeotem a překvapila mě rychlost auta, i když to zvenku tak nevypadalo, zevnitř má člověk co řídit, má pocit větší rychlosti. Citroënek je sice opravdu závoďák, ale občas mu trvá, než se rozjede. Tohle auto je ale velmi, velmi rychlé, proto se na závodění s ním těším.“
Ford Fiesta S2000
Jak bude vypadat tvůj program v následujících dnech před Švédskou rally? „Můj program je před Švédskem docela hektický. Celkové zajištění projektu, volba značky, teď na poslední chvíli jsme přivezli auto, sháníme díly, navíc tady máme nějaký závazek vůči Fordu, aby všechno bylo mediálně správně... Musím říct, že mě to všechno docela vyčerpává a nedokážu si to zatím tak užívat, jak bych si přál. Tento týden absolvuji veškeré nezbytné věci a příští týden jsem se rozhodl, že si vypnu telefon, pojedu do Alp na běžky a budu se se svým trenérem věnovat jenom sobě a své přípravě. Pak už mě čeká v neděli test v Norsku a v pondělí ve Švédsku, kde budu mít šanci dostat se s autem trošku do toho.“
Děkujeme za informace a přejeme posádce Martin Prokop – Jan Tománek úspěšnou sezonu v nově vypsaném šampionátu SWRC.