Po sezoně 2008, kterou ovládl Roman Kresta, měla přijít další sezona Romana Kresty. Tedy většina fanoušků si to myslela. Kresta jako mnoho dalších posílil v podobě nové techniky (Peugeot 207 S2000). Největší soupeř Romana Kresty Václav Pech zůstal u osvědčeného Lanceru deváté evoluce z garáží Charouz racing system, které převzal Josef Semerád. Do boje o titul měli promluvit i tovární Škodovky a ruský talent Evgeny Novikov.
Ilustrační foto
První soutěž se stejně jako loni odehrála v okolí Valašského Meziříčí. Obrovským tahákem pro fanoušky byl Novikov a jezdci továrního týmu Škoda Motorsport. A že jich na Valašsko dorazilo opravdu velké množství. Bohužel už od prvních rychlostních zkoušek bylo zřejmé, že tolik diváků bude velmi těžké uhlídat. Hned na první RZ musel odstoupit Jan Jelínek, na druhé ho následoval Roman Odložilík, který měl stejně jako Jelínek problémy s poloosou. Evgeny Novikov jel svým dravým stylem a i když to nikdo nečekal, tak se po dvou „erzetách“ vyhoupl na třetí místo. Před ním byli pouze Kresta s Pechem. Po třetí RZ následoval 20-ti minutový servis. To už ale na Valašsku úřadovalo počasí. Jezdci přezuli na mokré pneumatiky, nasadili světelné rampy a mohli se vydat bojovat do tmy. Kopecký hodně zrychlil a na čtvrtém pátečním testu nechal všechny ostatní za sebou. Po třech rychlostních zkouškách se pořadí nijak zásadně neměnilo, ale Kresta měl o čem přemýšlet, pokud si chtěl vedení udržet i v sobotu, protože Kopecký výrazně zrychlil. Zbytek pole už ztrácel celkem hodně, dokazuje to například Václav Pech, který nocoval na třetím místě se ztrátou 42 sekund. V 10:16 se na Valašsku začalo opět naplno závodit. Boj Kopecký-Kresta měl být hlavním tahákem druhého dne. Bohužel jsme ho měli možnost vidět pouze na první ranní rychlostní zkoušce. Do cíle této RZ se dostalo jen 26 posádek. Bratrská posádka s číslem 55 Lukáš a Julius Lapdavští opustila ve vysoké rychlosti trať. Tato havárie měla bohužel ty nejtragičtější následky. Posádka zůstala sice nezraněna, ale letící vůz vzal tři životy. O této tragické havárii se napsalo již mnoho a každý si o tom určitě udělá obrázek sám. Po této tragédii se rozjela všelijaká jednání o bezpečnosti rally v ČR. Nad rally dokonce chvíli visel otazník. Rozeběhl se také projekt 4P-Prosíme Poslouchejte Pokyny Pořadatelů.
Ilustrační foto
Druhý podnik českého mistráku byla klasická Rally Šumava Klatovy. Klatovští pořadatelé měli těžký úkol. Po nešťastně skončené Valašce museli zajistit naprosto bezchybnou soutěž. Hlavně z pořadatelské stránky. K tomu jim měl sloužit i zapůjčený vrtulník. Ten měl dohlížet na hladký průběh rally. Ve vrtulníku seděl sportovní komisař a měl právo zrušit rychlostní zkoušku, kdyby se něco dělo. To se naštěstí nestalo a soutěž proběhla naprosto bezchybně. K tomu přidejme slunečné počasí (jen při páteční okruhové zkoušce pršelo) a soutěž historických vozidel Rally Vltava a každý fanoušek musel být spokojený. Naplno se začalo závodit až v sobotu, protože po pátečním okruhu byly rozdíly malé. Kresta už od začátku dokazoval, že chce na Šumavě vyhrát. Nestačil mu ani domácí Vašek Pech a ztrácel čím dál víc. Ve velmi pěkném světle se předváděl Vojta Štajf se svou novou Imprezou. Druhou nejrychlejší Imprezu v tu chvíli vodil Daniel Běhálek. Pavel Valoušek byl po první zkoušce až šestý, ale během dvou dalších se vyhoupl na “své obvyklé” třetí místo. Na čtvrtém testu byl nucen odstoupit Hermann Gassner. Od Gassnera se určitě čekalo více, protože odstupoval až ze 12. místa. S Peugeotem 207 S2000 si odbýval premiéru Jarek Orsák. I přes pěkné časy to nebyla úspěšná premiéra. Na sedmé RZ ho totiž zradila elektronika francouzského vozu. Mezitím se před Pecha dostal Valoušek. To bylo ale hlavně způsobeno tím, že Pech jel polovinu zkoušky za Krestou, který jel na defektu. Vašek se Krestu pokusil několikrát předjet, ale neúspěšně. Kresta nenechal ani milimetr místečka. V cíli tvrdil, že Pecha neviděl. Vždyť jel na defektu půlku “erzety” - musel čekat, že ho Pech dojede. Ten byl v cíli velmi rozhořčen. Na dalším testu se ale odehrálo obrovské drama. Vojtěch Štajf skončil po jednom skoku ve velké rychlosti v lese. Rána to byla obrovská - krásná nová Impreza byla odepsaná. To se ovšem naštěstí nedalo říct o posádce. Vojtovi ani spolujezdci Jiřímu Černochovi se nic vážnějšího nestalo. Vojta později přiznal, že jim hodně pomohl nový bezpečností rám v jejich voze a systém Hans. Na dalších dvou RZ Kresta svůj náskok na Pecha opět navýšil. Čtvrté místo po prvním dni držel skvěle jedoucí Běhálek, který ztrácel necelých 20 sekund na Valouška. V neděli ráno pokračoval scénář ze soboty. Kresta nasadil tempo a Pech mu nestačil. Dvě zkoušky před cílem už se zdálo, že má pilot z Valašska vítězství jasné. Na RZ Kdyně-Zdeslav ale Ášín stáhl 15 sekund. A na poslední taktéž a to znamenalo, že Pech vyhrál o pouhých 1,4 sekund. Po infarktovém závěru si tedy mohl připsat premiérové vítězství v sezoně 2009 Václav Pech. V neděli se pořadí příliš neměnilo a tak Běhálek svoje skvělé 4. místo uhájil. Před ním byla pouze “známá trojka” Kresta-Pech-Valoušek. Pátý byl Tarabus a na šestém místě dokončil soutěž Karel Trojan s Marcelou Dolečkovou, která později usedla na horké sedadlo k Vojtovi Štajfovi.
Ilustrační foto
K dalšímu boji o body se česká špička přesunula do Českého Krumlova. Vládlo krásné letní počasí a nechyběla, v Krumlově už tradičně, krásná historická vozidla. První den nabízel především krásný souboj mezi Pechem a Tarabusem. Ten byl sice před Ášínem jen dvě zkoušky, ale vůbec se nevzdával a ztrácel velmi málo. Zato čtvrtý Valoušek ztrácel už více jak 30 sekund. Pěkné umístění chtěl zopakovat Dan Běhálek a držel se na pátém místě. Orsák se vrátil k Lanceru a během prvního dne se propadl z pátého místa až na osmé. Týmu Vojty Štajfa se během měsíce podařilo postavit úplně novou Imprezu. Štajf začal raději trochu opatrněji a po prvním dnu mu patřila třináctá pozice. Hned za ním byla nejrychlejší dvoukolka, kterou řídil Antonín Tlusťák. Hned na první rychlostní zkoušce druhého dne se pořadí na prvních pěti místech pořádně roztahalo. Pech ztrácel 26 sekund na Krestu, Tarabus na Pecha 23 sekund, Valoušek na Tarabuse 34 sekund a Běhálek na Valouška dokonce 58 sekund. Celkově to mezi prvním a pátým dělalo 2 minuty a 22 sekund. Ale na dalších místech nebylo ještě nic rozhodnuto. Hodně zajímavě to vypadalo mezi Barvíkem, Orsákem a Odložilíkem. Rozdíl mezi nimi činil 6,5 sekund. Do tohoto boje se také mohl připojit Jelínek. A bojovalo se opravdu tvrdě. Tito tři jezdci jeli tak rychle, že Jelínek nemohl nic dělat a ztrácel čím dál víc. Rozhodovali desetiny sekund a na každé RZ si měnili pozice. Nejhůř dopadl Orsák. Valašský divoch musel na poslední RZ po havárii odstoupit. Z páté pozice se radoval Odložilík za kterým dojel Barvík. V Krumlově vcelku s přehledem zvítězil Kresta a upevnil si tak první příčku v tabulce. Třetí dojel Tarabus, který během prvního dne pěkně trápil Pecha, a ztratil během druhého dne právě na Plzeňského jezdce 45 sekund. I tak je to ale velmi pěkný výsledek.
Ilustrační foto
Hustopečská soutěž si po své premiéře v MMČR v roce 2008 našla místo v kalendáři i v roce 2009. Páteční etapa se jela celá, kromě Brněnské speciálky ve tmě. I to odradilo Josefa Petáka a řadu dalších. Z širší špičky však už nikdo jiný nechyběl a mohla proběhnout další bitva. Na start se postavilo i 14 historických vozů. Po vzoru mnohých soutěží se i v Hustopečích konala divácká superspeciálka. Jela se v prostorách Brněnského výstaviště. Pořadatelé ale hned zjistili, že to byl krok vedle. Jezdci kritikou nešetřili, nejvíc však nadávali na šílený umělý brod. Právě tento brod vytrestal spoustu jezdců. Nejhůř však dopadl Antonín Matys, který vylomil kolo a musel odstoupit. Později začalo pršet a odstoupených začalo přibývat. Výjimkou nebyl Běhálek ani Tlusťák. Pořadí se neustále měnilo a do nemalých problémů se dostal také Valoušek. Naopak pořadím neustále stoupal Tarabus, Štajf, ale také Karel Trojan. Po prvním dni se na čele držela “nerozlučná dvojka” Kresta-Pech. Lépe na tom byl Kresta, který měl náskok přes 20 sekund na Pecha. V sobotu se počasí umoudřilo a mohlo se závodit na suchu. Hned na první sobotní zkoušce chyboval Orsák a ulomil kolo. To znamenalo konec účinkování v této soutěži. Dva testy poté musel odstoupit Odložilík kvůli stejnému problému a o další dva testy dále zničil svoje Punto Tarabus. Posádce se naštěstí nic nestalo. Do cíle se však už nic zajímavého nestalo. Za zmínku snad stojí pouze souboje o vteřiny mezi Arazimem a Jelínkem a Votavou s Pantálek. Vítězně vždy vyšel první jmenovaný jezdec. Kresta si tak připsal třetí první místo v sezoně,Pech byl podruhé druhý a Valoušek podruhé třetí.
Ilustrační foto
Vrchol letošní sezony měl přijít v srpnu ve Zlíně. A že to vrchol opravdu byl. Spousta jezdců světové kvality. Mohl vyhrát kdokoliv, ale do role favorita byl pasován Jan Kopecký. Na Barumce se také představily 2 Protony Satria Neo S2000. Ty se bohužel moc neprojely. Bouffier skončil už na shakedownu a Wilks před startem sobotní etapy. Začínalo se už na tradičně obležené Městské zkoušce. Ta měla skoro 10km a tak žádné šetření techniky nepřipadalo v úvahu a závodilo se zostra hned od prvních kilometrů. Nedařilo se ani Meekovi, ten udělal defekt a ztratil půl minuty. Hned od začátku se držely na čele vozy Škoda. Po první zkoušce převzal vedení po Juho Hänninenovi Jan Kopecký a dokázali se ho držet pouze Loix a Vouilloz. Francouz se však na čtvrtém testu dostal do role hasiče, když mu před zraky diváků málem shořel celý Peugeot. Ani Loix nevydržel dlouho stíhat Kopeckého a vteřinku po vteřince ztrácel. Ke konci dne navíc zapršelo a to Loixovi, který byl vpuštěn na trať až za pěkného lijáku, vůbec nepomohlo, spíš naopak. Nejhůř sobotní déšť odnesl Basso, který po havárii odstupoval ze třetího místa. Kopecký tedy vedl po prvním dni jak v bodování IRC, tak i MMČR. Druhým mužem MMČR byl po sobotě Juho Hänninen a třetí Kresta, který byl po celý víkend značně rozladěn a až v cíli soutěže dokázal s úsměvem uznat kvality soupeřů. Pech už za těmito třemi pokulhával, ale 9. místo v tak velké konkurenci bylo moc pěkné. Belgičan „Fast Freddy“, který byl po sobotě druhý musel hned na kultovním Trojáku odstoupit pro technickou závadu. O tři zkoušky později odstoupil dosud pěkně jedoucí Novikov a stejně tak Grzyb, který havaroval. To se ještě pořadí pořádně míchalo. To však nezajímalo Kopeckého, který si prakticky od začátku jel vlastní závod a zaslouženě tak vyhrál. Stejně zaslouženě získal druhé místo Kris Meeke, který celou soutěž zběsile dotahoval svou páteční ztrátu a to se vyplatilo. O tom, že se českým barvám Barumka opravdu povedla svědčí 5 českých vlaječek v první desítce.
Ilustrační foto
Vrchol sezony v podobě Barumky však neznamenal konec MMČR, kde měly proběhnout poslední dvě soutěže. Ta první byla Sevenoaks Rally Příbram. Už tady si mohl Roman Kresta zajistit další titul mistra ČR. Kresta už od prvních metrů dokazoval, že pojede tak, aby titul ukořistil už v Příbrami. Moc daleko nedojel Pavel Valoušek, který na druhé RZ odstoupil kvůli poruše diferenciálu. Na druhém místě probíhala rekonstrukce bitvy o druhé místo z Hustopečí mezi Pechem a Tarabusem. Na krásném čtvrtém místě se držel domácí matador Josef Peták. Na pátém testu však přišla katastrofa pro největšího favorita na titul. Krestu zradil motor a chtě-nechtě si musel počkat na boj o titul do poslední soutěže. Do čela tak šel Tarabus následován Pechem, Petákem a Štajfem. Takové pořadí vydrželo až do konce prvního dne. Na první sobotní zkoušce Tarabus svůj náskok navýšil, ale stačily další tři testy a Pech, který hodně zrychlil, šel před něj. Peták jel v klidu třetí a čtvrtý Štajf na něj ztrácel už skoro půl minuty. Tarabus se s druhým místem nechtěl spokojit a jel, jak nejlíp uměl. Zkušený Pech se ale nedal. Tarabus svou snahu na 16. RZ přehnal a udělal defekt, což ho stálo 40 sekund a hlavně první místo o které by byl jistě schopný bojovat. Zvítězil tak Václav Pech a když Kresta nebodoval boj o titul se z ničeho nic velice zdramatizoval.
Ilustrační foto
Velké finále se mělo uskutečnit doslova na půdě Škodovky. Vždyť i právě kvůli továrnímu týmu Škoda Motorsport zvolili pořadatelé termín až v půlce října. Nikdo ale nečekal, že se v půlce října bude Česká Republika trápit s přívaly sněhu. To obzvlášť platilo pro tratě Bohemky. Ty byly ve vyšších polohách kvůli sněhu a popadaným stromům neprůjezdné. A tak nikdo nevěděl, zda se vůbec Rally Bohemia pojede. Pořadatelé se nakonec rozhodli pro velmi zkrácený program, kdy se v pátek jela superspeciálka v ulicích Mladé Boleslavi a v sobotu tři průjezdy testem Vinec. Celá soutěž byla zakončena na Sosnovském autodromu. Velký návrat na české tratě plánoval Štěpán Vojtěch, ale kvůli zkrácenému programu se raději rozhodl šetřit finance a svůj návrat odsunul. Ze soutěže kvůli zkrácenému programu odstoupil také Josef Peták. Pavel Valoušek do Mladé Boleslavi ani nepřijel. Od začátku diktovaly tempo vozy Škoda, ale nebyl to Jan Kopecký, nýbrž Juho Hänninen, který se do toho hned od začátku pořádně obul. Po nevydařené Příbrami prožil Kresta katastrofu i na Bohemii. Vylomil kolo, propadl se na 24. místo a v tuto chvíli bral titul Pech. Kresta měl ale obrovské štěstí. Dokázal se dostat až ke svým mechanikům a těm se problém podařilo opravit. Trnavský jezdec se mohl opět naplno pustit do boje o titul. A taky že pustil. Na dvou dalších průjezdech Vince zajel nejdřív čtvrtý a následně třetí čas. Před posledním testem v Sosnové se Roman Kresta vyhoupl až na desáté místo a Václav Pech se začal strachovat. Kresta zůstal nakonec na desátém místě, ale jelikož Mikkelsen, který dokázal dojet třetí, neboduje do MMČR, připsal si body za deváté místo. I když si Pech připsal body za třetí místo, z titulu se nakonec radoval Kresta. Šampionát vyhrál díky náskoku pouhých tří bodů, což mohlo Pecha zamrzet.
I když to na začátku sezony vypadalo na koncert Romana Kresty, tak v závěru sezony měl velké problémy s Pechem, který začal zlobit hned na druhé soutěži. Ášín letos jasně dokázal, že když se spojí výborný a zkušený jezdec s výborně připraveným “eNkem”,dokáže porážet i ty nejrychlejší jezdce na vozech S2000.
Snad jsem vás navnadil na letošní sezonu a nezbývá než se těšit na krásné souboje na tratích.