Minulou sobotu se na Berounsku, konkrétně u obce Tmaň, konal první závod nově vzniklého Rallye Cupu 2008, jež je určen převážně pro ?amatérské? posádky, které si chtějí zazávodit za relativně malé peníze.
Startovní listina čítala něco přes 100 vozů, od soudobé techniky, kterou máme možnost vídat ve velkém mistráku, až po historické vozy z komunistické éry. Soutěže se účastnilo také několik polských a německých posádek. Nechyběla jízda pravidelnosti, Trabant Cup nebo několik jezdců s licencí jedoucí ve vlastní kategorii VIP. Trať závodu měřila necelých 10 kilometrů a nabízela hned několik divácky zajímavých míst. Dopoledne se jelo třikrát jedním směr, odpoledne třikrát opačně. Servis se nacházel na louce nedaleko startu/cíle RZ.
Jako první místo jsme zvolili „vracák“ u obce Suchomasty. Vzhledem k tomu, že se jednalo o první ranní průjezd, byla většina posádek ještě syrová a tradičního tahání za „rukáv“ bylo jako šafránu. Na druhý průjezd jsme se přesunuli přímo do Tmaně. Na okraji obce objížděli piloti přírodní retardér u místního hřbitova. Jednalo se o divácky nejatraktivnější místo na celém rychlostním testu. Když se přihlížející dobře postavil, mohl vidět startovní/cílovou rovinku, 2 odbočení a samotný průjezd přírodním retardérem. Nebyl tedy problém zde strávit 3 průjezdy a pokaždé si zvolit jinou zatáčku. Na atraktivitě místu ještě přidala krátká šotolina, po které se retardér objížděl. Zde už nebyla nouze o průjezdy „dveřmi napřed“, hodiny, najíždění na mez apod.
Ze Tmaně domů jsme odjížděli kolem šestnácté hodiny po odjetí čtvrtého průjezdu měřeným úsekem. Musím říct, že jsem se po celý den bavil mnohem více než minulý týden v okolí Valašského Meziříčí. Jmenování posádek, jež předváděly oku lahodící průjezdy, při kterých se někdy tajil dech, by se rovnalo opsání téměř celé startovní listiny.
Jedinou vadou na kráse celé soutěže byly dva incidenty, o kterých jsem se dočetl na internetu až v průběhu neděle. Prvním incidentem bylo vjetí zájezdového autobusu na trať závodu. I přesto, že vše bylo předem domluvené a i pořadatelé se marně snažili autobus zastavit, řidič autobusu jejich pokynů neuposlechnul a vjel na uzavřenou trať závodu. Došlo k míjení se startovním číslem 32. Naštěstí se vše odehrálo na cílové rovince a posádka tak autobus viděla v dostatečném předstihu. Podle oficiálních stránek závodu se již pracuje na odhalení a potrestání nezodpovědného šoféra.
<{(OBR3)}>
Druhým nepříjemným incidentem byla vážná nehoda posádky Jan Zvonař - František Babický jedoucí s Hondou Civic a startovním číslem 23. Jak na svých internetových stránkách uvedl Berounský deník, k nehodě došlo mezi vápenkou Čertovy schody a obcí Suchomasty. Řidič neudržel vůz na trati a výsledkem byl náraz do stromu. Auto bylo nárazem značně poničené a vyprošťování řidiče trvalo téměř hodinu. Spolujezdec byl převezen do Nemocnice Hořovice na pozorování. Pilot musel být přepraven s těžkými zraněními vrtulníkem do ÚVN Střešovice. Jak uvedl Robert Valečko, jeho stav se pomalu obrací k lepšímu.
Výsledky Erztky Tmaň 2008:
1) Bezouška Robert - Středa Hynek (Mitsubishi Colt EVO 8) A4 27:33,81 min
2) Koutný Petr - Jurka Oldřich (Subaru Impreza) A4 27:38,35 min
3) Janota Miroslav - Janota Tomáš (Opel Ascona B) H4 27:58,15 min
4) Choc Martin - Forejtek Karel (Škoda Favorit) A4 28:51,35 min
5) Zahradník Rudolf - Čihulka Leoš (Lancia Delta) A4 28:51,36 min
6) Šimurda Petr - Dlouhý Milan (Škoda 130 LA) H3 29:16,47
7) Moravec Aleš - Bártík Lukáš (Mazda 323) A2 30:00,73 min
8) Nováček Tadeáš - Nováček Pavel (Suzuki Swift Gti) A1 30:05,57
9) Šmidlík Zdeněk jun. - Šmidlík Zdeněk sen.(Peugeot 106) A1 30:11,59 min
10) Macek Jaroslav - Smetana Jiří (Škoda Felicia) A2 30:17,78 min
Text & foto: Honza Froněk