English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Lousada - Ohlédnutí za 1. podnikem ME 2006 v rallycrossu

Zařazeno : ME

10.05.2006 12:00
Tisknout článek
Kategorie : Mistrovství Evropy; zobrazeno : 6246x


Slunečné počasí, 15 000 diváků, všudypřítomná vůně benzínu. Úvodní podnik mistrovství Evropy v portugalské Lousadě připravil nevídanou podívanou. Poprvé zde byla použita novinka tzv. Joker lap, kdy jezdec musí během jedné rozjížďky projet úsekem, který má za úkol jezdce zpomalit cca o 2-3 vteřiny.
DIVIZE 1 Bez účasti Pavla Koutného, který se pro technické problémy nemohl závodu zúčastnit, byla tato skupina bez českého zástupce. Na startu se sešla kompletní evropská špička v čele s několikanásobným mistrem Evropy Kennethem Hansenem ze Švédska, který pro tuto sezónu připravil nový Citroen C4. Druhý muž sezóny 2005, Michael Jernberg, se představil s Fordem Focus model 2006, ale hned v seznamovacích jízdách mu vypověděl službu motor. Měřený trénink tak vyhrál Jean-Luc Pailler na voze Peugeot 206. V první rozjížďce se však již musel sklonit před úřadujícím šampiónem Hansenem, který Paillera porazil o necelé dvě desetiny vteřiny. Druhá a třetí jízda se stala opět kořistí Paillera. Po startu finálové jízdy se první zatáčkou nejlépe protlačil Hansen a své vedení si dokázal i přes dotírajícího Larssona udržet až do cíle. Tommy Rustad se protlačil na třetí příčku, která je při jeho premiéře obrovský úspěch. Pailler musel pro technické problémy odstoupit a tak pro něj skončil slibný víkend. Po cílovém odmávnutí bylo pořadí Hansen, Larsson, Rustad. Výsledky Divize 1: 1. Hansen 2. Larsson 3. Rustad 4. Bermingrud 5. Kuypers 6. Pailler DIVIZE 1A V divizi 1a přibylo přes zimu několik nových jezdců, kteří přestoupili z divize 2. Bohužel se na startu neobjevil loňský mistr Ron Snoeck, který v této chvíli připravuje vůz do divize 1 a rád by se zúčastnil alespoň domácího evropského závodu. I přesto však tato divize nezůstala bez mistra Evropy. Do skupiny přešel Jussi Pinomaki, loňský mistr divize 2. Čeští reprezentanti Jaroslav Kalný, Zdeněk Čermák a Václav Veverka přijeli do Portugalska bojovat o ty nejvyšší posty. Za novými zkušenostmi přijel také Pavel Vimmer. Václav Veverka: "Auto máme do závodu připravené, technika je naprosto ok." Co říkáš letošní konkurenci? "Minimálně dvakrát taková, co byla loni." Jaký máš tip na vítěze? "Nemám… V této chvíli připravuji nový vůz, se kterým bych rád nastoupil v druhé polovině sezóny." Jaroslav Kalný: "Auto má nový hezčí odstín červené, jinak na autě nic nového není. Technika je ok a těším se na závod." Zdeněk Čermák: "Do letošní sezóny zatím nic. To všechno přijde co nejdřív." Co říkáš na konkurenci? "Je veliká (mimořádně)." Tipoval bys někoho na vítěze? "To těžko…" Pavel Vimmer: "Počasí nádherný, panuje pohoda… Na technické přejímce jsme měli problémy s rámem, ale dá se to vyřešit." Pavle, co ty na letošní konkurenci? "No comment…" A co tip na vítěze? "Neodvažuji se na prvním závodě tipovat. Bude to boj…" Měřený trénink vyhrál s přehledem portugalský jezdec Octávio Nogueira. Švéd Per Gustavsson měl velikou smůlu, když pro technickou závadu nedojel. Gustavsson: "Auto najednou přestalo jet. Když jsem motor rozebrali, tak jsme zjistili, že se mi ulomil ventil. Motor je na kaši. Původně jsem myslel, že ho dokážeme poslat letecky na druhý závodní den, ale padlo rozhodnutí, že celý agregát odvezeme výrobci. Můj start ve Francii je tak ohrožen." Po prvních jízdách bylo však vše jinak, když se polský jezdec Kryštof Groblewski hned po startu vydal do Joker lap. Dokázal, že tato novinka zatraktivní závody, protože Groblewski tím vydělal na souboji Kalného s Nogueirou v první zatáčce. Čermák měl technické problémy a dokončil jízdu až na devatenáctém místě. Veverka dojel čtvrtý, Kalný sedmý a Vimmer třináctý. Vimmer: "První rozjížďka nepatří k nejlepším. Udělal jsem dvě chyby." Jaká je první zkušenost s Joker Lap? "Je to zajímavé nejen pro diváky, ale i jezdce, kteří musí taktizovat." Čermák: "S rozjížďkou jsem velice nespokojen. Auto nefungovalo tak, jak má, kvůli technické závadě. Máme velikou motivaci do další rozjížďky." Po všech rozjížďkách byl Veverka na 6. místě jako nejlepší z Čechů. Kalný 7., Čermák 10. a Vimmer 14. Ve finále B se Jaroslavu Kalnému podařilo vyhrát a postoupit tak do finále A, kde takticky využil Joker lap, když do něj hned po startu odbočil a vyhnul se tlačenici v první zatáčce, která ostatní jezdce zpomalila. Finále A pro něj skončilo třetím místem za Keersmaeckerem a Pinomakim. Kalný: "Ve warm upu mi odešlo řízení. Rozhodl jsem se, že do druhé rozjížďky nenastoupím a budu opravovat. To se mi nepodařilo, a tak jsem musel do třetí jízdy nastoupit bez serva, ze kterého jsem alespoň vypustil olej. Byla to hoňka jet, ale podařilo se mi i tak udělat šestý čas. V B finále se mi podařilo odstartovat, a tak jsem ho vyhrál start- cíl. Ve finále A jsem startoval ze třetí řady. Hned po startu jsem využil joker lap. Napadlo to i Pinomakiho, který mě brzdil. Konečné třetí místo je dobrý výsledek. Teď budu shánět servořízení a připravovat auto na závod ve Francii." Veverka: "Jsem rád, že jsme se vůbec mohli závodu zúčastnit, protože ještě ve středu jsme neměli připravené auto. Na závod jsme přijeli akorát na přejímky. Závod byl hezký. V měřeném tréninku mi praskla poloosa, ale pak se již dařilo. Byl jsem průběžně čtvrtý. Ve třetí rozjížďce jsem hodně ztratil v Joker lap, a tak z toho nakonec bylo 6. místo a pole position ve finále B. První start mi vyšel perfektně, ale byl ulitej. V opakovaném startu jsem prohrabal, a tak se Jarda dostal přede mě a už se mi ho nepodařilo předjet. V Portugalsku se mi trať vždy líbí. Nádherný sportovní zážitek." Výsledky Divize 1a: 1. Keersmaecker 2. Pinomaki 3. Kalný 4. Jespersen 5. Groblewski 6. Nogueira 7. Veverka ... 9. Čermák 13. Vimmer DIVIZE 2 Divize 2 letos zaznamenala největší odchod jezdců, kteří převážně emigrovali do divize 1a. I tak se ale na startu prvního závodu představilo 15 jezdců, kteří tvrdě bojovali o mistrovské body. Dva naši zástupci Tomáš Kotek a Roman Častoval představili svá nová auta poprvé na mezinárodní scéně. Roman Častoral: "Vše ok. Uvidíme po prvních trénincích. Hlavní změna je pro mě Joker lap, který jsem nikdy nejel." Tomáš Kotek: "Dokončujeme kontrolu řazení a budeme ještě nastavovat tlumiče s pomocí Jose Kuyperse. Jinak Honda tým ok, těšíme se na závod." Kvalifikaci Roman Častoval bezkonkurenčně vyhrál před Thorjessonem a Monteirem. Kotek s Hondou postupoval do prvních jízd na osmém místě. Jako největší soupeř českým reprezentantům se ukázal být Thorjensson, který v prvních jízdách skončil druhý, o necelou vteřinu za Častoralem. Kotek si udržel osmé místo. Častoral: "Po dnešku jsem spokojen a nezbývá než doufat, že to tak dopadne až do finále." Jaké jsou tvé první zkušenosti s Joker lap? "Jsem s ním spokojen. Jen je potřeba hlídat, kolik kol je ještě do cíle po projetí Joker lap. To v jakém kole projedu Joker lap závisí na tom, na kolikátém místě jsem po startu. Podle toho určuji strategii." V druhé a třetí rozjížďce se odehrával obrovský souboj mezi Častoralem a Thorjessonem, ze kterého nakonec vyšel vítězně český reprezentant. Tomáš Kotek se s autem teprve učil a tak nastoupil s Hondou civic Type R až do finále B. Finále však kvůli nehodě nedokončil. Kotek: "Odstartoval jsem dobře. Celé finále jsem jezdil druhý. Ve čtvrtém kole jsem si v náročné pasáži najel na stráň, která mě zvedla na dvě kola. Abych zabránil převrhnutí na střechu, snažil jsem se auto srovnat. To se mi podařilo, ale už jsem se nedokázal vyhnout svodidlům. Za týden jedeme závod ve Francii a do té doby mě čeká rovnání auta na stolici u Jean-Luc Paillera." Finále A se stalo kořistí Thorjessona, který vyhrál start cíl. Častoral po krásném souboji dojel na druhém místě. Častoral: "Druhý místo je super. Jsem spokojen. Akorát jsme ve finále počítali s tím, že Thorjessonovi shoří dřív pneumatiky AVON. Auto fungovalo bez problému. Trať byla ok. Na Joker lap jsem si rychle zvykl. Už se těším na závod do Francie, kde nás bude ve skupině 35. Bude to zajímavé." Výsledky Divize 2: 1. Thorjesson 2. Častoral 3. Guicho 4. Monteiro 5. Ericsson 6. Barros ... 8. Kotek Text a foto: Tomáš Racek

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Posádka Škody Motorsport na ME v Řecku

Posádka Škody Motorsport na ME v Řecku

29.05.2018 20:28

Článek Honza Froněk, WRC

Rzeszowské crashe [VIDEO]

Rzeszowské crashe [VIDEO]

06.08.2017 12:22

Video Honza Froněk, ME

Rzeszow - Kvalifikace pro Lukyanuka

Rzeszow - Kvalifikace pro Lukyanuka

03.08.2017 13:17

Článek Honza Froněk, ME

Ostberg pojede ME v Polsku

Ostberg pojede ME v Polsku

19.07.2017 13:13

Článek Honza Froněk, ME

Kanáry: Lukyanuk nejrychlejší v kvalifikaci

Kanáry: Lukyanuk nejrychlejší v kvalifikaci

04.05.2017 13:18

Článek Honza Froněk, ME

Provizorní kalendář ME 2017 včetně Barumky

Provizorní kalendář ME 2017 včetně Barumky

09.11.2016 14:36

Článek Honza Froněk, ME

ME bez Ypres a Estonska

ME bez Ypres a Estonska

03.11.2016 19:38

Článek Honza Froněk, ME

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Argentina - Ogier se dělí s Meekem o nejrychlejší čas na ...

/ Další video...