English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Marek Cihlář: Rallycross za tmy? Klidně do toho půjdu znovu.

Zařazeno : Cihlář, Rallycross

Tomáš Němec, 15.07.2009 16:47
Tisknout článek
Kategorie : Ostatní; zobrazeno : 9613x


Tomáš Němec přináší další ze série rozhovorů - tentokrát vyzpovídal Marka Cihláře, rallycrossového závodníka, novináře, fotografa a moderátora.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Marek Cihlář, zvaný Máca a jeho zelený pickup Freestyle, zvaný Shrek patří několik sezón v MMČR v rallycrossu v divizi 5 neodmyslitelně k sobě. Pořád usměvavý Máca se objevuje na více frontách.Jako závodník, jako novinář a aby toho nebylo tak málo, tak si nedávno vyzkoušel kouknout na rallycross z úplně jiného pohledu a to přes hledáček fotoaparátu. Posledním Mácovým vystoupením bylo komentování s Tomášem Rackem, při republikovém závodě v Sedlčanské kotlině.

V Sedlčanech jsi se představil s pronajatým Peugeotem 306 s dílny Romana a Davida Štefanových.Jaký je rozdíl mezi tvým vozem a třistašestkou?

Neujel jsem bohužel s třistašestkou mnoho, tak srovnání nebude úplné. Rozhodně disponovala větším výkonem, to bylo dobře cítit. V pomalých zatáčkách se ale projevovala větší hmotnost vozu oproti mému Freestylu. Takže do kopce vyjížděla 306 méně ochotně. Příjemná byla převodovka Hewland, kterou freestyle nemá. I když na 306ce najít stupeň číslo 3, to bylo vysoké učení technické. Zakrátko jsem se to trochu naučil a pak to již šlapalo.
Podvozek? Těžko říci. Freestyle je lehčí, takže rychleji reaguje na jakýkoliv pohyb volantem. 306 zase více seděla při zemi. Celkově myslím, že bych si na 306 rychle zvyknul, ale stálo by za to jí trochu upravit pro pravidla D4, tedy „áčkové“ úpravy. Přeci jen je to bývalá divize N.


V Maďarském Mariapocs jsi závodil za tmy. Jaké to je?

Úchvatné. Nejprve je to šok, jako třeba když poprvé nasednete na horskou dráhu, pak si ale zvyknete a zažijete velmi zvláštní napětí a atmosféru. Trochu mne rozhazovalo, že jsem neviděl na budíky ve voze, pak jsem ale našel jeden reflektor na trati, který mi je jednou za kolo vždy nasvítil a bylo to v pohodě. Noční závod navíc pořadatelům nabízí další show, která diváky, jichž bylo v Mariapocs hodně, uvádí do varu. Ohňostroj nebo „hořící motorkáři“, dobrý doplněk.
Takže pro mne za 1. Rád bych tento závod absolvoval někdy v Čechách.


Jak je na tom Shrek? Už je po Maďarském vystoupení opraven?

Zatím ne. Ale pracujeme na tom. Problém je, že stěhujeme opět po 5 měsících garáž. To je něco, co se na tom autě projevuje od počátku letošní sezóny. Nejprve jsme díky těmto „terénním“ podmínkám nestihli ani první závod, byť jen o pár hodin a následně díky tomu, že nemáme kloudné zázemí, neprovádíme standardní údržbu a to se na závodech vrací jako bumerang.
Teď už to snad bude v klidu. Nová dílna už snad bude na delší období.


Do Sedlčan jste přichystali novinku. Komentování přímo ze závodního vozu. Nakonec to nevyšlo. Bude další pokus?


Tenhle nápad vzniknul na MMČR v Greinbachu, když jsme tak trochu besedovali u Šustů nad jejich báječným pivkem Kocour. Slovo dalo slovo, myšlenka k myšlence, a když jste trochu zbaveni zábran, už to frčí.
Docela jsem se na to připravoval. Asi by bylo komické mne vidět a slyšet za volantem mého „Fáčka“, jak frčím krajinou a snažím se skloubit svižnou jízdu s tím, co říkám publiku. Nebo byste měli vidět mé děti a ženu, jak se za břicha popadali, když jsem to trénoval doma u Playstationu.
Nakonec mi bylo jasné, že komentované rozjížďky budu muset trochu jezdecky prodat a jet volněji. Ale i za to by mi tento pokus stál. Myslím, že lidem by to zase trochu pootevřelo oči a přineslo informace o tom, co se vlastně v tom závoďáku děje.
Nevyšlo to díky technice. Náhlavní mikrofon nemá tak silnou vysílačku, aby to zvládla. Pracujeme na tom a snažíme se se zvukaři vymyslet něco vhodnějšího. Takže nevím jistě jestli to vyjde na příští Sedlčany, ale uděláme maximum pro to, aby to klaplo.


Nakonec se kolečka polámala a ty jsi společně komentoval s Tomášem...


Celé jsem si no na sebe vymyslel náročně. Mělo to probíhat tak, že okomentuju z vozu, dám auto klukům do depa a půjdu za Rácou na pahorek komentovat s ním. Nakonec auto vypovědělo služby, když se střihly štefty na kolech a mne „zbylo“ jen komentování s Rácou z pahorku. Ovšem i to jsem si náležitě užil. Ráca už má za sebou komentování několika motoristických akcí a já zažíval s ním premiéru. Líbilo se mi to. Ráca je živel a pořád je s ním o čem „kecat“. Doplňovat ho a škádlit, to je libůstka. Takže jsme vytvořili tandem a jak se zdá, budeme v tom pokračovat. Ohlasy, které se nám donesly jsou pozitivní, takže jedeme dál.

Co říkáš na Tomášovu žádost o ruku před finále d1?

To je prostě Ráca! Vedle něho fungovat v roli jakéhokoliv partnera znamená být neustále připraven na nějaká překvápka. Je to extrovert a umí dávat okolí najevo svou radost i smutek. No a v Sedlčanech toto všechno vyvrcholilo jeho velmi ojedinělým požádáním o ruku. V tu chvíli jsem ještě o kapku více obdivoval Markétu, která situaci zvládla brilantně a velmi mile! Celkově myslím, že to přineslo celému závodu zajímavé, příjemné a ojedinělé překvapení. Rád se nechám překvapit, s čím Ráca přijde příště (-:


Další závod opět Sedlčany. Pojedeš se Shrekem?

Děláme vše pro to, aby to tak bylo. Další závod v Sedlčanech je navíc zónový a já jsem letos Mistrovství zóny střední Evropy určil jako prioritu. Zatím si stojíme na 5. místě s minimální bodovou ztrátou na stupně vítězů, takže bychom v Sedlčanech rádi jeli dopředu, k tomu potřebuji spolehlivý stroj, na který jsem zvyklý. Pořád věřím, že Shrek je v nové D4 konkurenceschopným nářadím. Navíc start s vlastním vozem mne vychází levněji. A připočtu-li k tomu, že s půjčeným vozem praštit znamená velký problém, je to jednoznačné. Shrek nebo nic!

Tvůj oblíbený jezdec?

Je jich celá řada. Rád se dívám na svět dětskýma očima. A z dětství nesu v hlavě Jirku Sedláře z těch českých jezdců.Viděl jsem ho v motokáře jako mistra Evropy, v soutěžáku, jako objev rally a nakonec jsem měl tu čest vidět ho na rllyecrossu v Římově. Dodnes myslím, že patřil k největší střelbě českých pilotů všech dob. Michelle Moutonovou jsem potom obdivoval a stále nepřestávám obdivovat jako jedinou ženu na světě, která šoférovala „bestie“ bývalé skupiny B. Nejen, že je šoférovala, ale byla rovnocenným soupeřem celému mužskému startovnímu poli. Vyhrála světový závod rally, držela rekord na Pikes Peak a k tomu všemu je to stále krásná ženská.
Ze současných jezdců mé největší sympatie v Čechách patří Tomáši Engemu. Jeho univerzalita se dá možná přirovnat právě k Jirkovi Sedlářovi. Kouknu- li do světa, vidím Seba Loeba. Nejen pro to, jak rychle jede, ale také pro to, jak se chová. Podobný přístup je mi sympatický i od Jensona Buttona.
A pravověrní rallyecrosaři? Fandím celé řadě z nich. Měl jsem tu čest zažít Martina Schankeho, strašná palba. Z těch současných v D1 se mi líbí Jussi Pinomäki. V Čechách je pro mne z dětství nezapomenutelný Mirek Šefr. Současníků je vícero. Mé oblíbence si díky svým novinářských pokusům a občasným publikacím raději nechám pro sebe, aby se někdo necítil ukřivděně(-:


Kdyby jsi dostal nabídku na komentování s Tomášem v Sosnové při ME. Šel by jsi do toho?

Určitě. Rád. S Rácou je to potěšení a zážitek. Dokonce myslím, že Ráca již v tom podniká nějaké kroky. Bude-li pořadatel považovat naši dvojici za správnou volbu a učiní- li nabídku, neodmítnu.

V Maďarsku na ME jsi se poprvé představil v roli fotografa. Řekni mi nějaké pocity.

Tak předně! V roli fotografa jsem se v žádném případě nepředstavil. Měl jsem jen na krku zavěšen fotoaparát. Pohnutky k tomu byly jednoduché. S Rácou jsme pro Mediasport.cz vymysleli zvláštní útvar. Říkali jsme mu fotokomiks. Z fotografií jezdců a členů týmů pořízených v depu jsme vytvářeli více či méně komické příběhy. Já se dostal do situace, kdy jsem zatoužil si některé obličeje nafotit sám a pak mít více z čeho vybírat. Útvar se pak neujal a mne zbyl ten nově pořízený foťák.(-:
Samozřejmě se to tedy náležitě zvrtlo a když fotit, tak všechno. Neodolal jsem stoupnout si k trati a zkusit i nějaké to „fáro“. Je to výsada. Dostat se i do nebezpečných míst na okruhu.
Rozhodně mi po té můj fotoaparát neukázal to, co ukazuje všem dobrým a skvělým fotografům. Například Tomáši Rackovi nebo Němcovi, toho ale neznáš(-:!
Co ale mohu říci je to, že na tom všem mne uchvátil ten adrenalin z bezprostřední blízkosti opravdu rychle jedoucího auta. To bych zatím na mém fotografování shledal jako největší zážitek. Rád bych podobný zážitek někdy zažil v momentě, kdy svá fota nasypu do počítače. Ale na to si budu muset ještě dlouho počkat!



Tomáš Němec


/

/////
/////

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Citroën testuje motor pro DS3 R5 [VIDEO]

/ Další video...