English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Roman Častoral: Vašek Pech byl férový, ale velice těžký soupeř [ROZHOVOR]

Tomáš Němec, 31.07.2009 13:00
Tisknout článek
Kategorie : Mistrovství Evropy; zobrazeno : 4102x


Katovický jezdec Roman Častoral má letos program opravdu nabitý. Vicemistr Evropy z let 2007 a 2008 jede letos svoji první evropskou sezónu se zbrusu novým Opelem Astra s náhonem na zadní nápravu. Starý vůz, s pohonem na nápravu přední, pak prohání na závodech národního šampionátu.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Romane, několik let jsi brázdil české a evropské tratě s Opelem Astra OPC v divizi 2. Po jejím zrušení padla volba na divizi zadokolek. Jak se díváš na tuto novou třídu? V divizi 2 bylo víc jezdců, byla vyrovnanější a určitě levnější. Je nová divize krokem kupředu?

„V letošní sezóně byl v této divizi změněn předpis, a to tak, že auto musí mít pohon zadní nápravy, polovina motoru musí být před přední nápravou a jeho obsah může být max. 2000 ccm bez turba. Myslím si, že do budoucna má tato divize perspektivu a bude v ní startovat dostatek jezdců, což nám naznačila už i startovní listina ve Švédském Höljes. Konkurence ve finále A je stejně vyrovnaná jako bývala v původní divizi 2. V této divizi už je i dost špičkových vozů, které za sebou mají několikaletý vývoj. Já sám na vývoji svého vozu celou sezónu neustále pracuji a po každém závodě automobil vylepšujeme, „léčíme jeho dětské nemoci“. V současné době, v polovině závodní sezóny, se nacházím na průběžném třetím místě v celkovém hodnocení Evropského šampionátu. Pro mě osobně je to velký úspěch, když uvážím, že s tímto vozem jedu teprve první sezónu. Zatím jsem spokojen. Postavit špičkové auto do divize II je ale velice technicky náročné a vyžaduje to spoustu času a hlavně zkušeností mého táty, z tohoto důvodu je tento vůz o hodně dražší než původní předokolka.“

Ilustrační foto
Ilustrační foto


Máš zbrusu nový vůz. Jak je těžké sžít se s vozem s náhonem na zadek? Musí to být obrovský rozdíl. Jak jsi s novým vozem spokojen?

S náhonem na zadní nápravu je jízda úplně jiná, vlastně celou mojí kariéru jsem jezdil s předokolkou (jen můj první vůz byla Škoda 130 LR, také se zadním náhonem, ale i motor byl vzadu, takže jízda bylo o mnoho jednodušší). Přechod na zadní náhon s motorem vepředu je o velkém přeučování. První závod jsem se s vozem vlastně teprve seznamoval a dalo by se říct, že tak trochu „učil“ jezdit. Je to jiný styl a člověk o tom zezačátku musí dost přemýšlet. Náš nový vůz je spolehlivý a s tím jsem opravdu spokojen. Ale jinak na vývoji tohoto vozu neustále před každým závodem pracujeme. Díky tomu máme již spoustu poznatků na úpravu auta na příští sezónu.“

Ilustrační foto
Ilustrační foto


Letos jedeš ME, Zónu střední Evropy, Rakouský šampionát a MMČR. Jak jsi zatím spokojen? Jak v ME zóně i MMČR?

„Letos jedu opět rakouský šampionát, český šampionát i šampionát Zóny střední Evropy, ve všech jsem v současné chvíli na první místě. V Mistrovství Evropy jsem zatím na vynikajícím třetím místě, takže s výsledky jsem vážně spokojen. V této chvíli jsem nejúspěšnější jezdec z českých reprezentantů.“

Ilustrační foto
Ilustrační foto


V maďarském Nyiarádu, kdy pořadatelé prolili trať, přišla i havárie. U tebe jev nevídaný. Náraz do bariéry byl veliký a auto hodně poničené. Přes noc se celé auto opravovalo. Věřil jsi, že v neděli odstartuješ? Takových bouraček jsi moc neměl...

V Nyiarádu byl problém s úpravou trati, těsně před naším měřeným tréninkem trať pokropili, spíš by se dalo říct překropili a můj vůz se po odskoku ve velice rychlém sjezdu, těsně před horizontem, kde jsem jel na 4. rychlostní stupeň, stal téměř neovladatelným. Díky tomu jsem skončil ve svodidlech. Je pravda, že takových bouraček jsem moc neměl, spíš je to jedna z mála a takhle velká možná jediná. Když se jede na hraně, tak s tím člověk musí počítat. V okamžiku, kdy se při opravě ukázalo, že je motor vozu v pořádku, tak už jsem věřil, že se ráno budu moc postavit na start. Mechanici pracovali celou noc, od večera až do osmi do rána - do začátku nedělního zahřívacího tréninku. Za to jim patří velký dík.“

Ilustrační foto
Ilustrační foto


V začátcích jsi jezdil rallycross ve Felicii proti Vaškovi Pechovi. Jaký to byl soupeř?

„S Vaškem Pechem jsme začínali ve Škoda Mobil Cupu, byl to perfektní pohár identických automobilů. Vašek byl jeden z férových, ale zato velice těžkých soupeřů. Myslím, že jsme si všichni souboje na tratích užívali.“

Jaké jsou tvé ambice pro zbytek sezóny? ME zavítá ještě do Německa, Belgie, Polska a do Sosnové. Která trať ti nejvíce sedí?

„Mé ambice pro zbytek sezóny? Samozřejmě ty nejvyšší. V seriálu mistrovství Evropy skončit na bedně a v ostatních šampionátech obhájit titul. Když bych si měl vybrat, tak tratě v Německu a Belgii mě vyhovují. O tom svědčí i to, že jsem na nich již několikrát za sebou dokázal zvítězit.“

Děkuji za rozhovor a přeji hodně štestí

Text a foto: Tomáš Němec








/ Zpět na přehled článků

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Ken Block Gymkhana 6 [VIDEO]

/ Další video...

/Nejnovější fotogalerie

Hothess Mikuláš Rally 2019

Česká rally, Caga Radek
Hothess Mikuláš Rally 2019 - Česká rallyHothess Mikuláš Rally 2019 - Česká rallyHothess Mikuláš Rally 2019 - Česká rally

Hothess Mikuláš Rally 2019

Česká rally, Staněk Lukáš
Hothess Mikuláš Rally 2019 - Česká rallyHothess Mikuláš Rally 2019 - Česká rallyHothess Mikuláš Rally 2019 - Česká rally

W4 Rallye 2019

Ostatní, Červ Jaroslav
W4 Rallye 2019 - OstatníW4 Rallye 2019 - OstatníW4 Rallye 2019 - Ostatní