Mladá Boleslav - město Škodovek. Město kde bydlí spousta závodníků a město, kde to žije motosportem. Jedním s boleslaváků je i Jirka Bret. Závodník autocrossu divize 6. Tento sympatický jezdec a nový partner rally-mania, má před sebou něco jiného a úplně nového.
Ilustrační foto
Po letech strávených za volantem Škody Felicia, se chystá do nejsilnější, královské divize 1. V Boleslavi už se intenzivě pracuje na nové zbrani. Jirka bude, při republikovém mistrovství pilotovat Škodu Fabia 4x4 2000T. Jaké má záliby, jak si rozumí s dalšími boleslaváky působící v Autocrossu a co pro něj Autocross znaméná se dočtete o kousek níže. Jirko po jedenáctém místě v roce 2008, jsi minulý rok obsadil celkové 4 místo v divizi 6. Celkem velký skok pořadím nahoru. Jak jsi spokojen ty? "S umístěním jsem určitě spokojen, vyhýbali se nám technické problémy, které nás brzdili v předchozí sezóně a opravdu jsem si závodění užíval. Škoda toho prapodivného závodu v Sedlčanech, kde nám odešly dvě palivové pumpy a našli jsme v nádrži nějaké kovové nečistoty. Když však zvážím s jakým jedeme rozpočtem a prakticky všechny věci jsou naší vlastní výroby, tak jsme určitě spokojeni. Paradoxně jsme při škrtání výsledků doplatili na spolehlivost našeho vozu :-)"
Ilustrační foto - Dolní Bousov 2008
V D6 jsou vždy krásné souboje a plejáda stále skvělého náčiní v podobě Kitových Felicií je vždy ozdobou každého republikového závodu. Jak se ti závodilo v této divizi a jaké máš vzpomínky? "Nejlepší v D6 byl asi první rok, který byl ještě jako Česká Trofej. Většina kluků co tuhle divizi jede, jsou boleslaváci a všichni jsme se znali ještě z hobby závodů. Bohužel jak se z toho stalo MČR, někteří začali pro výsledky dělat ještě více, než je dle mého názoru zdrávo a podle toho to na trati občas vypadalo. Myslím, že pro diváka je D6 úžasná. Auta jsou nesmírně vyrovnaná, takhle ostré souboje v jiné divizi nevidíte. Vzpomínky na D6 tedy jistě převládají pozitivní a musím říct, že většina těch kluků se za ty tři roky nezměnila jsou to moji velmi dobří kamarádi!"
Ovšem tuto divizi opouštíš a přestupuješ do divize 1. Doma připravuješ novou zbraň Škodu Fabia. S jakými ambicemi nastupuješ do, pro tebe neznámé divize? "O D1 jsem snil už dřív a přestup jsme tak nějak plánovali už dvě sezóny. Nechtělo se mi do toho jít hned ze dvou důvodů. Zaprvé samozřejmě finance a také mě trošku hlodalo to, že v D6 byla super konkurence a v D1 to tak zezačátku nebylo. Ovšem co mám zprávy teď, tak do D1 se chystají další jezdci a vypadá to, že by to mohli být fajn závody. Pokud se tedy sejdou Honzové Brožek a Bartoš, Martin Chott, Dušan Horčička, Mirek Neumann, Martin Svoboda, Vašek Fejfar a snad někdo další na startu, tak si myslím, že to slibuje hezkou podívanou. O ambicích bych nerad zatím mluvil,uvidíme po prvních jízdách :-) "
Ilustrační foto - Karel Balej
Řekneš nám něco k tvé Fábii? "Jedná se samozřejmě o auto s pohonem 4x4. Stavíme ho celé sami takže nápravy jsou naší vlastní konstrukcí. To samé platí i o uložení agregátů atd. Tlumiče jsou HP sporting, motor vychází dvoulitrové Škodovky, hlava válců je z VW GTI 16V a skládáme si ho sami. Řídící jednotka EFi Euro 12, spojka AP Racing. Výkon zatím není možné říct ale jak je naší tradicí, nás výkon nezajímá, nás zajímají časy v tréninku a výsledky :-) "
Co říkáš na přestup T. Jánoše do divize bugin o obsahu 1600? "Tenhle přestup musel logicky přijít, protože Tomáš už neměl v D6 co vyhrávat. Finance na buggynu zřejmě má, takže si myslím, že je to jedině dobře a samozřejmě mu fandím. Teď se klukům v D6 otevírá cesta k titulu takže to bude možná o to zajímavější."
Ilustrační foto
Jak jsi se vůbec k autocrossu dostal a kam až sahají tvoje začátky? "S autocrossem jsem začal v roce 2000 během vojny. V servisu, kde dělal táta, jeden kluk závodil a nám se to natolik líbilo, že jsme koupili Favorita na vraku, sehnali pár lešeňových trubek a už se jezdilo.V té době byl hobbyautocross tady u Mladé Boleslavi na vzestupu a prakticky na každý závod, který se jel jednou za tři týdny přijela další nová auta. Moje začátky nebyly určitě nijak růžové a párkrát jsem auto poslal přes střechu. Jezdilo se ale na pomalých tratích takže o nic velkého nešlo. Tak o čtyři roky později jsem rozbil felicii už poměrně hodně a ve vzduchu jsem si vystřihnul asi čtyři salta. Auto bylo na odpis a tak jsme se pustili do stavby dalšího. Postupnými kroky jsem se dostal až do MČR." Jsi z města škodovek, Mladé Boleslavi, odkud je spousta tvých soupeřů. Scházíte se? "Ano scházíme se. V zimě máme autocrossové hokeje proti teamu Standy Halousky a jinak zajdeme i na pivko. Mezi takové zlaté jádro patří Standa Halouska, Martin Kopena, Honza Ratajský, Lukáš Vítek a samozřejmě nesmím zapomínat na jejich mechaniky a kluky co se okolo autocrossu motají."
Ilustrační foto
Na jaký moment by jsi ve své kariéře nejraději zapomněl a na který rád vzpomínáš? "No tak zapomněl bych nejradši na tu svoji největší bouračku. Z ní si vzpomínám jak se auto pořád otáčelo a otáčelo a já si jen říkal, kdy už to skončí :-) Vzpomínám rád na každé závody v nichž si dobře zazávodím a když je dobrý výsledek, tak je to ještě lepší, taky na každý večer na závodech, kdy se dobře pokecá s klukama a je sranda."
Jaké máš záliby? "V první řadě autocross. V zimě hraju tady v Mladé Boleslavi hokejovou soutěž neregistrovaných hráčů a vyrážím na hory na snowboard. Když je v létě čas, tak jsem na rybách. Jinak se nevyhýbám prakticky žádnému sportu a snažím se být pořád v pohybu."
Ilustrační foto
Co by jsi na závěr vzkázal fanouškům autocrossu? "Aby chodili na autocross v ještě větším množství než doposud. Vím, že pauzy ve kterých se upravuje trať nebo odtahují auto jsou dobré pro jezdce a už né tolik pro diváka, ale fanoušek autocrossu může tyhle pauzy využít třeba návštěvou depa nebo k občerstvení. Autocross je rychlost , adrenalin a super zážitek, který můžu všem jen doporučit. Takže choďte na autocross, přijdte si auta prohlédnout do depa a třeba i pozdravit jezdce a pobavit se s nimi!"
"Ještě bych chtěl říct, že je i na nás, jezdcích, abychom tenhle sport vrátili tam kam patří a kde byl před lety. Je mi jasné, že k tomu musí být nakloněna i media a jsem rád, že alespoň záznamy v televizi se objevují. Ale to je málo, musíme všichni chtít víc! Dáváme do toho všichni své peníze a peníze našich sponzorů, kteří chtějí být vidět tak pro to pojďme zkusit každý udělat o něco víc než doposud. Zkrátka autocross je podle mě mozaika skládající se z pořadatelů,nás jezdců, činovníků FASU a spousty lidí okolo a ani bez jedné kostičky to nikdy nebude fungovat." Děkuji za rozhovor a v divizi 1 přeji hodně štěstí!