Karel Kupec Mistr České republiky v Racer Buggy do 250ccm v roce 2004 a Mistr republiky v roce 2008 v Junior buggy letos přestoupil do Divize D6.
foto : Tomáš Němec
Přestup to nebyl jednoduchý, ale Karlovi rychlost rozhodně nechybí. Jezdecký styl oproti bugině je jiný a Karel říká, že ho musí zlepšit. Před námi je další pokračování seriálu Timeseal MMČR v autocrossu, kdy jezdci zavítají na krásnou trať do Poříčí nad Sázavou. Jak se těší a co dělá v zimě, kdy autocrossové stroje spí zimním spánkem se dočtete o pár řádků níže.
Karle v letošní sezóně jsi přestoupil s junior buggy do divize 6. Jaký to byl přestup a jak se ti v šestkách líbí? "Přestup to nebyl nijak jednoduchý, protože jsem si musel zvykat na absenci zadního náhonu, na jiný jízdní styl a na bezmála dvojnásobnou hmotnost. Jinak se mi v šestkách celkem líbí, jen mě mrzí, že se tam používá styl ,,nedáš, dostaneš!“. Doplatil jsem na to v Dolním Bousově ve třetí rozjížďce a pak ve finále. Je to škoda, protože pak máme všichni rozbitý auta a stojí to hromadu peněz."
Pilotuješ mistrovský vůz po Tomáši Jánošovi. Prozradíš nám o něm něco? "Jedná se o Peugeot 206, který je v podstatě identický s tím, se kterým jezdil Tomáš, akorát není tak pěkný, protože jezdí dost často po střešeL Auto je na tom váhově velmi dobře, podvozek patří mezi nejlepší a motor je taky v pohodě. V podstatě mám jedno z nejlepších aut, takže je to jen na mém jezdeckém umění, které budu muset ještě hodně pilovat…"
Buggy a plecháč vyžadují úplně jiný jezdecký styl. Několikrát jsi na to doplatil kolostřešní kombinací. Co je jiné na ovladatelnosti? "S buggy jsem byl zvyklý si auto do zatáčky postavit pěkně bokem a pod plným plynem ji projet. S plecháčem to nejde, protože nemá zdaleka takovou stabilitu a jak už jsem řekl, nemá zadní náhon a má dvojnásobnou hmotnost. V Nové Pace jsem se kutálel právě kvůli přílišnému nahození, v Dolním Bousově to bylo spíš tím, že jsem v prachu nic neviděl a vyjel jsem mimo ideální stopu, kde bylo hodně mokro a už se s tím nedalo nic dělat."
V zimě se autocross nejezdí, ale ty jsi v repre ve sjezdovém lyžování. Co je větší adrenalin? "To se nedá jen tak říct. Každý sport má své pro a proti. Na lyžích jedu sám, ale zase mi může fouknout vítr nebo mi může padnout mlha. V autocrossu se jede zase auto na auto, bok po boku a kolikrát to nekončí moc dobře."
foto : archív Karla Kupce
Před námi je Poříčí nad Sázavou. S jakými ambicemi jdeš do závodu? "Chci si dobře zazávodit, pobavit se a chtěl bych se už konečně podívat na stupně vítězů, ale nebude to jednoduché, protože konkurence je v šestkách opravdu veliká. Doufám jen, že se nebudou opakovat situace z předchozích závodů a všichni budou jezdit fair-play."
V Juniorkách jsi soupeřil s bratrem Radomírem. Nechybí ti vaše rivalita? "Ani ne, protože jsme spolu vlastně nikdy moc nezávodili… Většinou jsme jezdili každý jinou rozjížďku a ve finále už nemělo smysl riskovat. Občas si jedeme zazávodit na motokáry, ale většinou je brácha o něco rychlejší."
Máš nějaký jezdecký vzor? "Pokud bych měl jmenovat ikony motorsportu, řekl bych dvě jména. Michael Schumacher a Sebastian Loeb. Jenže je těžké si dávat za vzor někoho, koho vidím pouze v televizi. Tudíž řeknu, že mým jezdeckým vzorem je můj táta, protože je to on, kdo mě naučil ovládat auto a myslím, že je toho ještě hodně, co mě bude muset naučit."
Na závěr bych chtěl poděkovat celému našemu týmu (Mechanici Jéňa, Rades, Peťan, Milča a Klouček, kteří se mnou letos mají opravdu dost práce) a taky šéfkuchařovi Jóžovi, stratégovi tátovi a firmám AKTOS OKNA s.r.o, MT TAPES s.r.o, Isotra a další…