English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Jak si jezdec a fotograf vyměnili své pozice

Tomáš Němec, 18.08.2010 13:55
Tisknout článek
Kategorie : Ostatní; zobrazeno : 5550x


Někdy v lednu jsem dostal takový praštěný nápad, že chci řídit závoďák. Už mám dva závody odjeté s Golfem čtvrté generace při CWC a tak nastal čas zkusit něco jiného a silnějšího.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Oslovil jsem proto Martina Svobodu a ten, k mému údivu, souhlasil. Aha…. Čekal jsem to složitější no ale proč ne. Můj den D nastal koncem července v pátek. Ale hezky popořadě….

V ten den se oslavovali Martina narozeniny a jelikož to má na závodiště v Dolním Bousově co by koněm dohodil a na kameni dojel, tak jsme se kolem páté odebrali směr závodiště Rachvala. Dan Landa, dal Martinovi dárek v podobě vození hostů. Jako první šel na řadu výherce naší soutěže, který jel vůbec poprvé a dle jeho slov je to návykovka. Dan se střídal za volantem s Pavlem Svobodou a je velká škoda, že Pavel pověsil rukavice na hřebík, jezdil hezky. Bylo mi jasný, že to vyjde a já pojedu. Když se chvíle blížila, byl jsem čím dál nervóznější a po vzpomínce na Autocross v Bousově a mokrou trať, kdy jezdci často končili s uraženým kolem na valu mi na klidu nepřidávalo. Povrch suchý moc nebyl.

Za volant sedá Olinka Lounová o objíždí pár koleček s Danem na místě spolujezdce. Je mi jasný, že po ní lezu za volant já. Ale co Dan? Uteče z auta? Kdo mi bude radit? Po vysvětlování od Petra Svobody, že se musí řadit rychle a přesně, jsem se obával právě o převodovku. Je to tu. Nasedám za volant a ptám se Dana zda by jel se mnou. Dan bez rozmýšlení souhlasí. Martin běhá s fotákem v ruce a fotí. Ufff. Helma, pásy, které jsem samou nedočkavostí neuměl zapnout. Zavíráme dveře a jedem. Spojka a řadím jedničku a Mitsubishi poposkočí dopředu. Rozjezd nic moc, ale rozjel jsem se. Velkej úspěch.. Dávám dvojku a blížíme se šnečím tempem do první zatáčky. Tu projíždíme a lehce sešlapuju plyn a cítím jak se zadek decentně vyváží.
Ilustrační foto
Ilustrační foto

Z onboardů jsem usoudil, že je to vlastně strašně jednoduchý. Přijedu k zatáčce, seřadím na jedničku ťuknu o ručku, plyn a jedeme dveře. Ale néé. To jsem si fakt jen myslel. V táhlé kose u lesa to zkouším v praxi a hle. Ono nic. Zadek se ani nehnul. Daniel povídá….na to musíš mít rychlost, už před zatáčkou tahat a ručku podržet. To už jsem se za volantem trošku otrkal a připadám si jako závodník :-D . Esíčko projíždím opatrně a do kopce davám za tři a zkouším na to opravdu šlápnout. Ihned pochopím, že to auto sakra jede. Z mého pohledu bylo úžasné místo z kopce dolů a rychlá levá. Dan mi říká „musíš se držet vevnitř“ a já se ho snažím poslechnout a jedu těsně vedle mantinelu a na chvílí dávám kontra. Zadek auta se na bahínku začal sunout. Rychle seřadit, ručka, hmm zase nic a jedeme druhé kolo. Snažím se zrychlovat a hlavně stále poslouchat rady Dana, kde držet stopu a jak vlastně zacházet s ruční brzdou.

Baví mě to, koho by také ne. Vždyť ta kára má 360 koní. Adrenalin mi koluje v žilách a přichází i chybka v podobě špatného zařazení. Je to úžasný pocit. Pocit, který se nedá popsat. To se musí zažít. Asi po pěti kolech mi Dan chce ukázat, jak to funguje a vyměňujeme si role. Je to kalup a na rozbité traťi se místy i bojím. Přilétneme do zatáčky, seřadíme až na jedničku, přichází ručka a následuje to, co se mi prostě nepovedlo. No možná v tom posledním kole se zadek o dva decimetry posunul. Jedeme hezky smykem a přitom hrozně rychle. Jízda končí a já se soukám ven. Dan je opravdu mistr volantu a jsem za to moc rád, že právě on mě povozil. Sundám helmu,jsem úplně propocený a neutáhnu jazyk, jak mám vyschlo v puse.. Je to super a já si ještě víc vážím všech závodníků, kteří tohle zažívají.
Ilustrační foto
Ilustrační foto

Co říci závěrem? Díky. Velké díky Martinu Svobodovi, za to, že se nebál mi svůj stroj půjčit. Martine myslím si, že Tě ještě budu otravovat. :-D . Díky Danielu Landovi, že se mnou jel, nenechal mě v tom samotného a dal mi spoustu rad. Vidíš Martine. Abych byl příště o kilák v hodině rychlejší. :-D Byl to opravdu velký zážitek a úžasný pocit řídit takový vůz. Vše je jak na dlani. Ručka, krátké přesné řazení. Zrychlení je neuvěřitelné a brzdy neskutečné. Jednou větou je to zážitek na celý život. Jedno vím jistě. Autocross je nádhernej sport a musím uznat, že bych to jezdit nemohl. Nedokážu si představit, kdybych tohle všechno musel absolvovat s dalšími deseti jezdci, a moje rychlost je taková, že bych všechny hnal před sebou :-D

/ Zpět na přehled článků

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/2. – 3. května – Rallye Český Krumlov

/ Další video...